Trwa ładowanie...
Auto Świat
12-08-2013 15:36

Opel Astra 1.4 T LPGTEC: czy fabryczna instalacja LPG jest dobra?

Opel Astra 1.4 T LPGTEC: czy fabryczna instalacja LPG jest dobra?Źródło: Auto Świat/autoswiat.pl
d436xbb
d436xbb

Jazda samochodem z fabrycznie (a nie u dilera) zamontowaną instalacją LPG to sama przyjemność. Jeździ się oszczędnie, ale zaczynamy od sporej inwestycji. Sprawdzamy czy fabryczna instalacja gazowa w Oplu Astra jest dobrym rozwiązaniem.

Rzeczywiście, pojawiają się głosy poważnych ekspertów, mówiących, że LPG to technologia bez przyszłości, stwarzająca liczne problemy techniczne. Wypada jednak odróżnić warsztatowe przeróbki marnej jakości od instalacji gazowych zakładanych w fabryce w samochodach, które się do tego nadają. Tak jak w przypadku testowanej Astry 1.4 T LPGTEC, w której instalacja gazowa nie szpeci nadwozia ani wnętrza, a przede wszystkim w żaden sposób nie ogranicza komfortu eksploatacji.

Nie znajdziecie w środku żadnego tandetnego przełącznika umocowanego metodą garażową za pomocą śrubki czy taśmy. Klawisz z napisem „LPG” to jeden z bardzo wielu fabrycznych włączników. Jest wyposażony w kontrolkę. Gdy miga - auto jest w fazie rozruchu, świeci światłem ciągłym - silnik już się rozgrzał i przełączył na gaz.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Światełko jest pomocne, gdyż jeśli nie usłyszymy charakterystycznego kliknięcia elektrozaworów, moment przejścia na zasilanie gazowe można przeoczyć. Nie poczujemy też gazowego smrodu ani nie odczujemy szarpnięcia czy zwłoki w reakcji silnika na gaz. Na jednym tankowaniu LPG Astra przejedzie 350-400 km. Na autostradzie czuć minimalny, naprawdę niewielki spadek osiągów - w mieście zupełnie traci on na znaczeniu.

d436xbb

Tankowanie gazu to sama przyjemność (choć trwa trochę dłużej niż w przypadku benzyny), rachunek bowiem zwykle nie przekracza 100 zł. Oczywiście - na pełnym baku gazu nie zajedziemy tak daleko, jak na zbiorniku benzyny.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Opłacalność? Cóż, Astra spala trochę więcej gazu niż benzyny, ale można przyjąć, że na 100 km zaoszczędzimy nieco mniej niż 20 zł. Precyzyjny rachunek uniemożliwia to, że zimny silnik zasilany jest benzyną, a dopiero po rozgrzaniu przełącza się na gaz. Im krótsze trasy i niższa temperatura powietrza, tym więcej spalimy drogiej benzyny. 5 tys. zł, które dopłacimy do wersji z LPG, zwróci się po ok. 30 tys. km. Po 100 tys. km zaoszczędzimy już ok. 11,5 tys. zł. Czy warto, każdy musi ocenić sam.

d436xbb
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d436xbb
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj