Trwa ładowanie...
04-04-2006 14:37

Opel Agila (od 2000 r.)

Opel Agila (od 2000 r.)
d1dnbr7
d1dnbr7
Jeżeli jest nam obojętna uroda auta, Opel Agila jest idealnym pojazdem do poruszania się po zatłoczonych miejskich ulicach.

Nadwozie

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9385/agila-1-b.jpeg',500,350) ) |
| --- | Opel Agila powstał przy współpracy z Suzuki. W wyglądzie zewnętrznym ma cechy japońskich mikrovanów – kanciasty, wąski i wysoki. Nie dodaje mu to urody, ale ważniejsze są chyba walory użytkowe. Nadwozie narzuca rozwiązania wnętrza. Nie oczekujmy więc dużego komfortu. W Agili mieszczą się swobodnie cztery osoby. Piąta jest raczej niemile widziana. Fotele są mało wygodne, choć siedzi się wysoko i dużo widać (także z tyłu, gdyż siedzenia są na podwyższeniu). Kokpit jest w stylu japońsko-europejskim, ale czytelny i ergonomiczny. Sporo elementów (zegary, przełączniki, itp.) pochodzą z znanych już wcześniej modeli Corsa i Astra. Do wykończenia wnętrza użyto średniej klasy tworzyw (twarde) w szarych kolorach. Trochę „życia” wnosi kolorowa tapicerka.

d1dnbr7

Bagażnik Agili jest mały i ma 240 litrów pojemności. Można go jednak powiększyć do 700 litrów po złożeniu oparć tylnej kanapy. To jedno z lepszych rozwiązać w tym aucie. Po wyjęciu zagłówka, jednym ruchem składa się oparcie tylnego fotela, który chowa się tak, że tworzy równą powierzchnię z podłogą bagażnika.

Silniki

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9385/agila-2-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | W Agili mamy do wyboru trzy silniki, ale na rynku wtórnym w praktyce istnieją dwa. Ten trzeci, to diesel 1,3 l wprowadzony do sprzedaży w 2003 r. i występujący jeszcze dość rzadko na rynku wtórnym. Najsłabszym silnikiem benzynowym jest jednostka 3-cylindrowa o pojemności 1,0 l i mocy 65 KM. Najlepiej nadaje się on do jazdy w mieście i nieobciążonym samochodem. Dalsze podróże są już męczące z powodu hałasu i braku mocy. Dużo lepszy jest drugi silnik – 4-cylindrowy, o pojemności 1,2 l i mocy 75 KM. Ma on bardzo podobne zużycie paliwa co słabszy, ale zdecydowanie lepsze osiągi i wyższą kulturę pracy.

d1dnbr7

Eksploatacja

Opel Agila to przede wszystkim samochód miejski – zwrotny, łatwy w prowadzeniu, z obszernym wnętrzem, jeżeli poruszamy się tylko w dwie osoby. Nisko osadzony środek ciężkości i dobrze pracujący układ zawieszenia gwarantuje stabilność auta na zakrętach. Podczas długich podróży brakuje komfortu dla pasażerów.

Co się psuje najczęściej?

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9385/agila-3-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Agila jest obecna na rynku od sześciu lat i trudno jeszcze oceniać trwałość samochodu. Do najczęstszych awarii zgłaszanych przez użytkowników zaliczyć można usterki przepływomierza, zaworu recyrkulacji spalin, problemy z rozrządem, sondą Lambda, uszkodzenia łączników stabilizatorów, nietrwałe łożyska kół tylnych. W modelach z pierwszych partii produkcji sygnalizowano nietrwałe akumulatory, ale zapewne już dawno zostały one wymienione przez właścicieli. Bywają też modele, w których właściciele sygnalizowali kiepską jakość zabezpieczenia antykorozyjnego.

d1dnbr7

Na szczęście lista problemów nie jest długa, choć właśnie z racji wieku samochodów usterek powinno być w nich mało. Ogólnie model można uznać za udany. Na naszym rynku są oferowane Agile z polskiej sieci Opla (mają dokumentację), a także trafiają się sprowadzane z Niemiec. Te drugie auta odznaczają się najczęściej dużo lepszym wyposażeniem, ale nie zawsze mają znaną historię. Przy kupnie Agili należy także zwrócić uwagę, ile osób będzie mogło nią podróżować. Auta z pierwszych lat produkcji mają homologację na cztery osoby. Dopiero od 2002 r. dopuszczono rejestrację dla pięciu osób – w Europie (homologacja nr e198/140141*06 z dnia 17.06.2002 r.) oraz w Polsce (homologacja PL*0060*04 z 11.09.2002 r.).

Wady:

- niewygodne fotele,
- mały bagażnik,
- przeciętna jakość plastików we wnętrzu.

Zalety:

- zwrotny w mieście,
- łatwa adaptacja wnętrza,
- bezawaryjna jazda.

d1dnbr7

Ważniejsze daty z historii modelu

2000 – wiosna: prezentacja Opla Agili (bliźniaczy model Suzuki Wagon R+)
2001 – wzbogacenie oferty wyposażeniowej (Start, Comfort)
2002 – Agila jest homologowana na 5 osób
2003 – wprowadzenie do sprzedaży diesla 1,3 l/70 KM.

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

| | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 |
| --- | --- | --- | --- | --- | --- |
| 1,0 | 13,5-19,7 | 11,9-19,7 | 15,9-23,0 | 17,9-23,6 | 18,2-27,9 |
| 1,2 | 16,3-17,9 | 15,9-21,0 | 18,5-22,9 | 18,8-28,5 | 23,9-24,9 |
| 1,3 CDTI | - | - | - | - | 25,0-26,9 | *na podstawie ofert internetowych (ceny wywoławcze).

Silnik 1,0 1,2 1,3 CDTI
Pojemność skokowa (cmł) 998 1199 1248
Moc (KM/obr./min) 60/5600 75/5600 70/4000
Maksymalny moment obr. (Nm/obr./min.) 88/3800 110/4000 170/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 145 155 153
Przyspieszenie 0-100 km (s) 17,7 13,5 15,0
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km) 5,1/7,0 5,5/7,8 4,4/6,6
Opony 155/65 R14; 165/65 R14 165/60 R14
Zbiornik paliwa (l) 41
Objętość bagażnika (dmł) 240/700
Średnica zawracania (m) 10,6
Rozstaw osi (cm) 236
Rozstaw kół przód/tył (cm) 142/139
Długość/szerokość/wysokoość (cm) 350/162/169,5
Masa własna (kg) 940 955 1055
Masa całkowita (kg) 1435 1450 1500

Autor: Jerzy Kozierkiewicz

d1dnbr7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1dnbr7
Więcej tematów