Opel Adam: niemiecki styl
Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu Opel zaprezentował swój najmniejszy model, który na cześć założyciela marki został nazwany Adam. Jest to miejskie auto, które ma być przede wszystkim stylowe.
Ostatnio na rynku pojawiło się wiele małych samochodów miejskich. Chyba najbardziej znaczącym było wejście Volkswagena do tego segmentu ze swoim modelem up!, który ma konkurować z najtańszymi autami na rynku, w tym z Fiatem Pandą. Opel proponuje jednak zupełnie inny model - taki, w którym najważniejszy jest styl, a cena nie jest tak niska. Oznacza to, że Adam ma konkurować z drugim miejskim Fiatem, czyli popularną "500-tką".
Już na pierwszy rzut oka widać, że to stylistyka była priorytetem twórców. Nadwozie ma wiele przetłoczeń, nietypowo umieszczone światła i dach, który wyraźnie oddzielony jest od reszty nadwozia (dlatego opcja pomalowania go innym lakierem wydaje się wręcz obowiązkowa). Projektanci chcieli uzyskać jak najciekawszą stylistykę i nie ograniczali się wymiarami nadwozia. Adam ma 3,7 m długości, czyli więcej niż na przykład up! Opel jest też szerszy od swojego konkurenta - mierzy 1,72 m.
Skoro to stylistyka ma być jedną z najmocniejszych stron małego Opla, to każdy będzie musiał ją ocenić samemu - w końcu gusta są różne. Jednak wydaje się, że projektanci inspirowali się trochę konkurencją - w tym Fiatem 500. Czy Niemcy są w stanie pokonać Włochów w stylistyce? Wydaje się to mało prawdopodobne.
Również we wnętrzu Opel poszedł drogą Fiata. Tapicerka posiada elementy z kolorowego tworzywa, które odcieniem może odpowiadać nadwoziu. Zarówno na zewnątrz, jak i w środku klienci będą mogli wybierać spośród 12 kolorów. Nie będzie to, jak w wielu modelach, 12 odcieni szarości. Adam dostępny będzie w jaskrawych i wyrazistych barwach. Takie rozwiązanie wnętrza dodaje mu wesołości i stylu, który bardzo udanie pasuje do samochodu tego typu. Można też oddzielnie zamówić nowe wymienne panele, dzięki czemu samochód może być dostosowywany do zmieniających się upodobań użytkownika lub do stylu jego nowego właściciela.
Adam, to samochód, w którym strona praktyczna zeszła na dalszy plan. Ciekawsza stylistyka oznacza, że samochód nie należy do najprzestronniejszych w klasie. Również bagażnik nie imponuje. Jednak trzeba pamiętać, że jest to koszt za oryginalną sylwetkę samochodu, który i tak ma służyć do jazdy po mieście, a siatki z zakupami zmieszczą się na pewno.
Małe modne samochody miejskie znane są z bogatej oferty personalizacji. Tak jest też w przypadku Adama. Nadwozie i tapicerka mogą być ozdobione różnymi wzorami, dostępnych jest też 7 kolorów iluminacji wnętrza. Adam może być dostarczony z 31 różnymi wzorami i kolorami kół o wymiarach od 15 do 18 cali.
IntelliLink to najnowszy system informacyjno-rozrywkowy firmy Opel, który zadebiutował wraz z Adamem. IntelliLink umożliwia kierowcy korzystanie z funkcjonalności smartfonu w samochodzie, w tym utrzymywanie kontaktu z najbliższymi, a także korzystanie z ulubionych aplikacji. Nowy system obsługuje nie tylko smartfony z systemem Apple iOS, ale również urządzenia z systemem operacyjnym Android.
Początkowo Adam będzie dostępny z trzema silnikami benzynowymi - 1.2 l (70 KM), 1.4 l (87 KM) i 1.4 l (100 KM). Wszystkie z nich będą połączone z 5-biegową przekładnią manualną. W najmocniejszej odmianie silnik będzie pozwalać na osiągnięcie 185 km/h. Wszystkie układy napędowe obejmują pakiet ecoFLEX, wyposażony w technologię Start/Stop silnika. Producent zapewnia, że zużycie paliwa wynosi tylko 5,0 l/100 km.
Szymon Jasina
/ll