Omijaj ASO, sam poszukaj części
Wiele osób uważa, że części zakupione u Dealerów lub w Autoryzowanych Serwisach po zawyżonych cenach są o wiele lepszej jakości niż te które sprzedają Niezależni Dystrybutorzy Części. Otóż nic bardziej mylnego! W rzeczywistości w większości przypadków są to te same produkty powstające w tych samych fabrykach Niezależnych Producentów na tych samych taśmach produkcyjnych, a płacimy jedynie za firmowy znaczek! Zatem, jeśli nie ma różnicy, to po co przepłacać?
Dlaczego kupujemy części oryginalne?
Wielu z nas uważa, że jak coś jest drogie to na pewno jest lepsze, niż coś tańszego. Wysoka cena nierozłącznie kojarzy nam się z wysoką jakością. Zgodnie z przysłowiem, że oszczędzają tylko bogaci, kupując droższe, potencjalnie lepsze rzeczy, a tracą ubodzy, kupujący tańsze produkty, które często się psują i trzeba kupować kolejne, często podejmujemy decyzję o zakupie tak zwanych oryginalnych części zamiennych.
Jak się okazuje w branży motoryzacyjnej rzeczywiście lepiej wychodzą na tym procederze przysłowiowi bogaci, którymi niestety nie jesteśmy my - kupujący drogie części, lecz są to producenci pojazdów, którym udało się sprzedać produkt po zawyżonej cenie.
Skąd pochodzą części zamienne?
Żeby zrozumieć dlaczego tak naprawdę nie ma różnicy (poza ceną) pomiędzy oryginałami a zamiennikami powinniśmy poznać proces ich produkcji i dystrybucji, czyli prześledzić drogę jaką przebywają części zanim trafią do ostatecznego klienta, czyli kierowcy.
Zamienniki
80% wszystkich części pochodzi od Producentów Podzespołów takich jak np. Bosal, Champion, Hella, SKF lub na przykład NGK. Są to firmy, które specjalizują się w produkcji danych produktów np. tłumików, świec zapłonowych, żarówek, łożysk lub klocków hamulcowych. Części po wytworzeniu są następnie dystrybuowane i trafiają do Niezależnych Dystrybutorów, a następnie do Sklepów lub Niezależnych Warsztatów, gdzie nabywa je klient (oczywiście istnieje także możliwość zakupienia produktu bezpośrednio u Dystrybutora).
Oryginały
Jak zatem powstają oryginały? Otóż Producenci samochodów produkują jedynie 20% części samodzielnie, a reszta oferowanych przez nich towarów pochodzi z tego samego źródła co w przypadku zamienników! W skrócie produkty kupują u Prawdziwych Producentów Części, następnie pakowane są w firmowe opakowania (np. VW, Ford)
po czym trafiają do Dealerów, ASO i do klienta, oczywiście po odpowiednim zawyżeniu ceny.
Zatem nie bez powodu coraz częściej producentów samochodów nazywa się po prostu montowniami samochodów. Rola ich w dużym stopniu sprowadza się do zmontowania gotowych już części i podzespołów, zaprojektowaniu zewnętrznego wyglądu nadwozia i wypromowaniu konkretnego modelu. Podobnie jak w przypadku benzyny, jej cena to w lwiej części podatek, tak w przypadku samochodów słono płacimy za markę. Jednak o ile można zrozumieć, że Volkswagen jest droższy od Skody, z różnych względów, pomimo, że auta wyposażone są w te same podzespoły, to fakt, że te same filtry, wyprodukowane w tej samej fabryce przy wykorzystaniu takiej samej technologii kosztują o wiele więcej z firmowym logiem BMW, a tańsze są ze znaczkiem na przykład Mann - naprawdę ciężko jest pojąć.
Niezawodność i wyższa jakość części oferowanych w opakowaniach producentów samochodów to mit, który powinno się czym prędzej obalić, gdyż zyskują na tym nieliczni ze
szkodą dla wszystkich kierowców.
Dowodem na to komu zawdzięczamy rozwój i innowacyjność w motoryzacji niech będą liczby mówiące o wysokości kwot przeznaczanych na prace projektowe, które po stronie koncernów samochodowych wynoszą zaledwie 0,7% od obrotu. Niezależni Producenci części inwestują w rozwój, nowe technologie 8% do 10% od obrotu i to właśnie im zawdzięczamy innowacyjność techniczną w motoryzacji.
Źródło: [
]( http://www.carfocus.pl )