W piątek w Olsztynie rozpoczęły się pierwsze jazdy próbne i testy tramwajów - nowego środka transportu publicznego w tym mieście. Tramwajami, które powracają dzięki unijnemu wsparciu po 50 latach do stolicy Warmii i Mazur, mieszkańcy będą mogli podróżować pod koniec roku.
Jak powiedział PAP prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz, w piątek na części gotowej do tego trakcji podłączono prąd i dlatego pierwsze jazdy tramwajami były możliwe. "Mamy więc możliwość sprawdzenia jak tramwaj porusza się po zajezdni tramwajowej, widzimy, że wszystko pozytywnie wypadło, inżynierowie, którzy przygotowali cały projekt i wykonawcy, którzy zrealizowali jego dużą część, zdali egzamin"- podkreślił Grzymowicz.
Dodał, że prąd będzie podłączany sukcesywnie do kolejnych trakcji elektrycznych na kolejnych ulicach, tam gdzie prace związane z budową tras tramwajowych będą się kończyć, czyli od dworca głównego PKP do dzielnic południowych, czyli Jarot oraz na ulicach Piłsudskiego i Tuwima.
"Zakończenie projektu planowane jest na koniec października i na pewno będziemy do tego czasu gotowi. Wtedy też tramwaje wyjadą na ulice miasta, gdzie będą przechodzić próby, tak by w połowie grudnia udostępnić nowy środek transportu mieszkańcom" - zaznaczył Grzymowicz.
Dodał, że w drugiej połowie września mieszkańcy będą mogli obejrzeć i przejechać się tramwajami, jeszcze przed oficjalnym uruchomieniem ich na ulicach Olsztyna, bowiem Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu przygotuje dzień otwarty w tramwajowej zajezdni.
Budowa tras tramwajowych jest częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Jego wartość według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju to 497 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie 350 mln zł.
Te obecnie budowane trasy połączą najbardziej odległe dzielnice miasta, Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum miasta oraz dworcem kolejowym oraz miasteczkiem studenckim i Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Kortowie. Od linii głównej w śródmieściu odchodzić będą dwie krótsze trasy: do kampusu studenckiego w Kortowie i do starówki.
Oprócz linii tramwajowych powstała zajezdnia dla tramwajów oraz nowa ulica - Obiegowa, która skróciła przejazd do śródmieścia Olsztyna. W ramach tego projektu zakupiono tramwaje, wyznaczono buspasy, czyli pasy jezdni przeznaczone wyłącznie dla autobusów miejskich, oraz instalowany jest inteligentny system sterowania ruchem ulicznym, uwzględniający skalę natężenia ruchu w godzinach szczytu.