Olsztyn/ Pod koniec lipca skończona ul. Obiegowa i tramwaj na torach
Pod koniec lipca olsztyńscy kierowcy będą mogli jeździć zupełnie nową ulicą - Obiegową. Będzie to pierwsza ukończona inwestycja w ramach tzw. projektu tramwajowego w mieście. W połowie wakacji rozpoczną się też przejazdy testowe pierwszego tramwaju.
Od kilku miesięcy w Olsztynie budowane są linie tramwajowe, przez co poruszanie się po mieście jest znacznie utrudnione. Podczas poniedziałkowej konferencji prasowej nadzorujący te inwestycje Andrzej Karwowski powiedział, że jako pierwsza zostanie udostępniona kierowcom ulica Obiegowa. "Wykonawca ma czas na roboty do początku sierpnia ale negocjujemy, by już pod koniec lipca ta droga na całym odcinku była oddana kierowcom do ruchu" - powiedział PAP Karwowski.
Obiegowa to zupełnie nowa ulica zbudowana w centrum Olsztyna, która pozwoli szybciej dojechać z południowych, tzw. sypialnianych dzielnic miasta, do centrum. Ulica ma nieco ponad 1 km długości i od kilku tygodni jest przejezdna dla kierowców tylko na niektórych fragmentach.
Przed kilkoma dniami lawetą do Olsztyna został przetransportowany pierwszy tramwaj, docelowo ma być ich w mieście 15. Produkuje je dla Olsztyna Solaris. Karwowski powiedział, że pierwsze, testowe jazdy będą się odbywały w lipcu na torze zbudowanym na ulicach Towarowej i Dworcowej.
Budowa linii tramwajowych w Olsztynie jest podzielona na kilka etapów. Według Karwowskiego zdecydowana większość z nich powinna być ukończona w drugiej połowie października, m.in. ulice Piłsudskiego, Sikorskiego, Płoskiego, czy Tuwima. Kiedy tramwaje rozpoczną regularne kursy po mieście, tego jeszcze nie wiadomo.
Karwowski zapowiedział, że w najbliższy weekend zostanie zamknięty wyjazd z ul. Tuwima w Sikorskiego (to duże, ważne skrzyżowanie w mieście). Ulica w tym miejscu będzie zamknięta przez 2 miesiące, zmienione zostaną trasy jeżdżących tamtędy autobusów. W ostatnich dniach znacznie utrudniony jest także przejazd ul. Żołnierską, przy której znajdują się dwa szpitale wojewódzkie - dla dorosłych, i dla dzieci.
Budowa linii tramwajowych w Olsztynie prowadzona jest od podstaw, przy okazji w miejscach objętych inwestycją wymieniane są podziemne instalacje np. wodociągowe, czy kanalizacyjne. Karwowski przyznał, że mieszkańcy skarżą się na uciążliwość tych prac, bo przez to mają przerwy w dostawie wody. "Są to żmudne i czasochłonne prace, nie widać +z wierzchu+ ich efektów ale są one ważne i musimy je zrobić" - podkreślił.
Tramwaj na wrócić na ulice Olsztyna po 50 latach przerwy dzięki unijnym dotacjom (Rozwój Polski Wschodniej). Budowa linii tramwajowych, nowej ulicy Obiegowej i przebudowa miejskiej sieci komunikacyjnej opiewa w sumie na 426 mln zł.