Trwa ładowanie...
d258bat
15-12-2015 15:05

Olsztyn/ Po ponad 50 latach na ulice miasta wracają tramwaje

d258bat
d258bat

W najbliższą sobotę zostanie otwarta pierwsza w Olsztynie linia tramwajowa, która połączy Jaroty ze Starym Miastem. Dwie kolejne będą uruchomione do końca roku. Władze miasta przywróciły ten środek transportu po ponad 50-letniej przerwie.

Uroczystości związane z przywróceniem komunikacji tramwajowej w Olsztynie rozpoczną się w sobotnie południe przed ratuszem, skąd wyruszy w trasę pierwszy tramwaj linii nr 1. Przejazd "jedynką", która połączy ul. 11 listopada z ul. Kanta na Jarotach, ma trwać ok. 17 minut. Wzdłuż trasy o długości 7 km zlokalizowano 14 przystanków.

Kolejne linie zostaną uruchomione jeszcze w tym roku; od 27 grudnia będą kursować tramwaje linii nr 2 między ul. Kanta a Dworcem Głównym PKP, a od 31 grudnia linii nr 3 z dworca na ul. Prawocheńskiego przy Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim. "Te terminy są już praktycznie pewne, nic nie wskazuje, by coś mogło się zmienić" - poinformował we wtorek PAP Patryk Pulikowski z biura prasowego Urzędu Miasta w Olsztynie.

Władze miasta zapowiedziały, że do końca roku przejazdy tramwajami będą bezpłatne. W tym czasie przewidziano testowanie wprowadzonych połączeń i "dostrajanie" rozkładów jazdy. Od 1 stycznia 2016 r. w mieście zacznie obowiązywać zmieniony układ komunikacyjny, uwzględniający nowy środek transportu. Zostanie m.in. zwiększona częstotliwość kursów autobusów i zmieni się ich numeracja, będą też wprowadzone autobusy "dowozowe" do tramwajów.

d258bat

Budowa tras tramwajowych w Olsztynie była prowadzona przez ostatnie półtora roku od podstaw, ten środek transportu zostaje przywrócony po 50 latach. Trzy linie połączą południowe dzielnice mieszkalne z centrum oraz dworcem kolejowym i kampusem uniwersyteckim w Kortowie.

Oprócz torowisk, trakcji i przystanków powstała także zajezdnia oraz nowa ulica - Obiegowa, która skróciła przejazd do śródmieścia. Zakupiono 15 specjalnie zaprojektowanych pojazdów Solaris Tramino, szerszych niż standardowe modele.

Budowa linii tramwajowych jest częścią projektu usprawnienia komunikacji miejskiej, w ramach którego zbudowano też pasy jezdni przeznaczone wyłącznie dla autobusów miejskich i zaprojektowano inteligentny system sterowania ruchem ulicznym. Koszt całej inwestycji sięga 497 mln zł, z czego ponad 350 mln zł to dofinansowanie unijne.

d258bat
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d258bat
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj