Olsztyn/ Nowa trasa tramwajowa połączy dworzec z Pieczewem
Władze miejskie Olsztyna ogłosiły we wtorek plany rozbudowy linii tramwajowych. Budowa pierwszej trasy z dworca na Jaroty ma zakończyć się w najbliższych tygodniach. Projekt drugiej zakłada połączenie po 2017 r. dworca z fabryką Michelin i osiedlem Pieczewo.
Prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz podpisał we wtorek umowę z pracownią projektową z Gdańska na wykonanie za 4,2 mln zł dokumentacji drugiej linii tramwajowej, która ma biec od dworca głównego PKP, ul. Dworcową, al. Piłsudskiego, ulicami Leonharda, Wyszyńskiego, Synów Pułku, Krasickiego do Witosa.
Projektowana linia ma tworzyć zamkniętą pętlę z pierwszą trasą, z którą będzie stykać się na ul. Witosa oraz przy tzw. torze technicznym u zbiegu ul. Dworcowej i Towarowej. Według prezydenta miasta nowa linia będzie przebiegać głównie przez osiedla mieszkaniowe i ulice o największym natężeniu ruchu, dzięki czemu ma usprawnić komunikację publiczną i ograniczyć ruch samochodowy.
Projektanci mają opracować różne warianty trasy łączącej ul. Krasickiego z fabryką Michelin przy ul. Leonharda i ul. Dworcową. Na podstawie tej koncepcji, po konsultacjach społecznych, zostanie wybrany najkorzystniejszy przebieg poszczególnych odcinków. Dlatego projektanci mają rozważyć m.in. poprowadzenie torów ul. Wilczyńskiego i przygotować "rezerwową" wersję przedłużenia trasy do ul. Wojska Polskiego, Zatorza i osiedla Podleśna, a nawet Kortowa III.
Budowa kolejnych linii tramwajowych wynika z przyjętej przez radę miasta strategii modernizacji komunikacji publicznej w Olsztynie. Przygotowanie dokumentacji ma pozwolić miastu ubiegać się pod koniec przyszłego roku o ponad 230 mln zł unijnych dotacji z programu Rozwój Polski Wschodniej. Jeśli te plany się powiodą, to budowa nowej linii mogłaby rozpocząć się w 2017 r.
W październiku ma zakończyć się natomiast budowa pierwszej linii tramwajowej, przez którą od ponad roku poruszanie się po mieście jest znacznie utrudnione. Połączy ona południowe dzielnice mieszkalne: Jaroty i Nagórki z centrum oraz dworcem kolejowym. Od linii głównej będą odchodzić dwie krótsze trasy: do kampusu studenckiego w Kortowie i Wysokiej Bramy na starówce. Pierwsze tramwaje mają zacząć kursować 15 grudnia. Ten środek transportu zostanie przywrócony w Olsztynie po 50 latach.
Według władz miasta, prace "muszą zakończyć się w terminie". Opóźnienia miał jedynie wykonawca odcinka C (ul. Żołnierska-Kościuszki-Dworcowa-Towarowa), ale wdrożono tam program naprawczy. Zgodnie z harmonogramem ten fragment trasy tramwajowej ma być gotowy do 24 października. Dzień wcześniej ma być oddany odcinek A (ul. Witosa-Płoskiego-Sikorskiego-Tuwima-Bukowskiego). Na 16 października przewidywane jest zakończenie odcinka D (al. Piłsudskiego-Jana Pawła II-11 listopada). Od lipca kierowcy mogą natomiast jeździć nowa ulicą Obiegową, którą w projekcie inwestycji określano jako odcinek B.
Pierwszy etap budowy tras tramwajowych jest częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Jego wartość, według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, to 497 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie 350 mln zł.