24 mln zł kosztować będzie budowa 650-metrowego odcinka linii tramwajowej w ścisłym centrum Olsztyna. To ostatnia umowa dotycząca budowy linii tramwajowej i usprawnienia komunikacji zbiorowej w stolicy Warmii i Mazur.
We wtorek prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz i dyrektor generalny Balzola Polska Aleksander Wilczewski podpisali umowę na wykonanie inwestycji. Budowa linii tramwajowej w 85 proc. dofinansowana jest ze środków unijnych z programu Rozwój Polski Wschodniej, 15 proc. pochodzi ze środków własnych gminy.
Umowa przewiduje, że do końca lipca 2015 roku powstanie 650-metrowy, ostatni z trzech odcinków wchodzących w skład inwestycji tramwajowej, przechodzący przez ścisłe centrum Olsztyna. Będzie biec wzdłuż głównej arterii Olsztyna Alei Piłsudskiego aż do Wysokiej Bramy w pobliżu Starego Miasta. Oprócz linii tramwajowej, przebudowane zostaną jezdnie, chodniki i powstaną ścieżki rowerowe w centrum miasta.
W trakcie budowy są już dwa odcinki linii tramwajowej: 5-kilometrowy przez największe osiedla Olsztyna: Pieczewo i Jaroty oraz sąsiadujące z nimi osiedle Nagórki oraz 3-kilometrowy odcinek w śródmieściu Olsztyna, biegnący ulicami: Żołnierską, Kościuszki, Dworcową i Towarową.
Budowa linii tramwajowej nie jest realizowana w całości przez jednego wykonawcę, tylko etapami po rozstrzygnięciu kolejnych przetargów. Samorząd chce bowiem zdążyć z ukończeniem inwestycji do 2015 roku. Z pierwszym wykonawcą - hiszpańską firmą budowlaną FCC Contruccion miasto zerwało umowę w 2013 roku. Powodem był brak postępu w budowie.
Aby nie przepadła unijna dotacja, linia tramwajowa w Olsztynie musi być wykonana do końca 2015 roku. Unijne wsparcie projektu wynosi 85 proc.
Linie tramwaje mają poprawić komunikację miejską w Olsztynie. Połączą najbardziej odległe dzielnice miasta, Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum miasta oraz dworcem kolejowym. Na linii głównej między dworcem a osiedlem Jaroty planowana jest budowa 13 przystanków.
Oprócz linii tramwajowych zbudowana zostanie także zajezdnia dla tramwajów. Projekt przewiduje też budowę nowej ulicy - Obiegowej, która skróci przejazd do śródmieścia Olsztyna.
Budowa tras tramwajowych jest częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Jego wartość według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju to 497 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie 350 mln zł.
Projekt przewiduje także zakup tramwajów, budowę buspasów, czyli pasów jezdni przeznaczonych wyłącznie dla autobusów miejskich, oraz instalację inteligentnego systemu sterowania ruchem ulicznym, uwzględniającego skalę natężenia ruchu w godzinach szczytu.