Instalacja 400 kamer na ulicach i skrzyżowaniach Olsztyna umożliwi sterowanie transportem publicznym i komunikacją prywatną. Dzięki inteligentnemu systemowi możliwe będzie podawanie podróżnym informacji na przystankach i rozładowanie korków w godzinach szczytu.
System ITS (Inteligentny System Transportowy) ma zacząć działać jesienią tego roku; jest częścią projektu tramwajowego, czyli przywrócenia na ulice Olsztyna po 50 latach tego środka komunikacji publicznej. Na razie system sterowania ruchem jest testowany - podał PAP rzecznik Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu w Olsztynie Paweł Pliszka. Projekt zakłada zamontowanie 400 kamer na głównych arteriach oraz na najbardziej newralgicznych skrzyżowaniach w stolicy Warmii i Mazur; 260 kamer już zostało zainstalowanych.
Kamery do tej pory rotacyjne - obrotowe zastąpiono kamerami stałymi ulokowanymi nad poszczególnymi jezdniami. Kamery są umieszczone w centrum miasta na najważniejszych dla ruchu w mieście skrzyżowaniach, czyli tam gdzie krzyżują się ulice rozprowadzające ruch z dużych osiedli do śródmieścia oraz na jezdniach znajdujących się w ciągu dróg krajowych. Olsztyn nie ma jeszcze obwodnicy wyprowadzającej ruch tranzytowy.
Jak powiedział Paweł Pliszka, mimo iż system ma działać automatycznie, pozwoli również doraźnie reagować na zdarzenia.
Pracownicy w centrum obsługi widząc na monitorach dzięki kamerom wypadek, kolizję czy tworzący się korek mogą wydłużać sygnał zielonego światła dla konkretnego kierunku i w ten sposób rozładować największe zatory.
Dzięki ITS zwiększy się jakość obsługi pasażerów komunikacji miejskiej. Na elektronicznych tablicach znajdujących się na przystankach podawany będzie rozkład jazdy i faktyczny czas przyjazdu autobusu na konkretny przystanek. Wszystko to dzięki sygnałom GPS, wykorzystujące je urządzenia będą znajdować się w autobusach. Poza tym w autobusach i tramwajach podawana będzie na tablicach LED informacja o przebiegu trasy i możliwych przysiadkach na inne linie z konkretnych przystanków.
Zainstalowanych zostanie 30 biletomatów stacjonarnych na przystankach oraz biletomaty mobilne dostępne w autobusach, w których za gotówkę lub przy użyciu karty bankomatowej będzie można kupić bilet. Bilety może zastąpić Olsztyńska Karta Miejska, którą można już teraz płacić za parkowanie w płatnych strefach parkingowych.
ITS i budowa od podstaw linii tramwajowych w Olsztynie ma usprawnić komunikację publiczną. Linie mają połączyć najbardziej odległe dzielnice miasta, Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum miasta oraz dworcem kolejowym i miasteczkiem studenckim oraz Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Kortowie. Projekt usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie ma wartość - według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju - 497 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie 350 mln zł.