Oficjalnie: Kubica rozpoczął współpracę z Lotosem
Robert Kubica oficjalnie rozpoczął współpracę z grupą Lotos. Paliwowy koncern będzie wspierał Polaka w jego startach w serii WRC 2 i rajdowych Mistrzostwach Europy. Kubica wystartuje w tym sezonie w jedenastu rajdach - siedmiu z cyklu WRC2 i czterech eliminacjach ME.
Współpracę pomiędzy byłym kierowcą zespołów Formuły 1 BMW Sauber i Renault, a Grupą Lotos symbolicznie zainaugurowano na czwartkowej konferencji prasowej. Zaprezentowano na niej także Citroena DS3 RRC opatrzonego logiem i barwami Lotosu, którym Kubica wraz z pilotem Maciejem Baranem będzie rywalizował w tegorocznych rajdowych mistrzostwach Europy.
Kubica wystartuje w 2013 roku w jedenastu rajdach - siedmiu z cyklu WRC2 i czterech eliminacjach mistrzostw Europy. Sześć rajdów będzie odbywać się na nawierzchni szutrowej, cztery na asfaltowej, a jeden, rajd Hiszpanii, na nawierzchni asfaltowo-szutrowej.
- Te rajdy będą dla mnie nowymi wyzwaniami i doświadczeniami. Tym najtrudniejszym będzie rajd Portugalii, w nim pierwszy raz pojadę na szutrze. Pierwszy raz będę jechał też tak długi, 52-kilometrowy OS, a to naprawdę spore wyzwanie dla załogi i dla auta. Z Maćkiem postaramy się jak najlepiej prezentować naszych partnerów, Polskę i nasze ambicje, ale nie ma co "pompować balonika". Moim celem na ten rok jest nauka, nauka i jeszcze raz nauka - podkreślił Kubica.
- Jesteśmy nową załogą, na pewno pewne rzeczy będziemy musieli poprawiać w trakcie startów. Będzie to sezon nauki, także "przygody". To dla mnie ważne, że po tym, co przeszedłem przez ostatnie dwa lata mogę stanąć na starcie mistrzostw świata - dodał Kubica, który już w niedzielę uda się na Wyspy Kanaryjskie, gdzie wystartuje w pierwszym w tym roku rajdzie.
- W poniedziałek weźmiemy udział w oficjalnym teście. Spróbujemy zacząć naukę, szczególnie jeśli chodzi o jazdę na suchej nawierzchni. Priorytetem na ten rajd jest dogranie się z zespołem i z Maćkiem - powiedział pierwszy polski zwycięzca wyścigu Formuły 1.
Przedstawiciel Citroen Racing Marek Nawarecki wyjaśnił różnicę między autem serii WRC, a RRC, jakim będzie startował Kubica. - Samochód RRC ma nieco mniejszą moc silnika, około 15-20 procent. Są też różnice w aerodynamice. WRC posiada duży spoiler tylny i "mocną" aerodynamikę istotną przy wysokich prędkościach i szybkich OS-ach. W RRC te elementy są regulaminowo ograniczone. Ograniczona jest też dopuszczalna powierzchnia wlotu powietrze do chłodzenia silnika w układzie chłodzenia - powiedział Nawarecki.
W kategorii WRC2, w której będzie startował Kubica, każdy kierowca podaje siedem rajdów, w których weźmie udział. Do klasyfikacji końcowej tej serii bierze się sześć najlepszych występów danego zawodnika.
Pierwszym rajdem Kubicy w ERC będzie Rajd Wysp Kanaryjskich. Będzie się on odbywał w dniach 21-23 marca na nawierzchni asfaltowej. W WRC2 polski kierowca zadebiutuje w Rajdzie Portugalii (11-14 kwietnia na nawierzchni szutrowej). 28-letni krakowianin wystartuje także w 70. Rajdzie Polski, który odbędzie się w dniach 13-15 września.
- Ostatnio startowałem w kraju w kartingowych mistrzostwach Polski, ale było to wiele lat temu. Teraz będzie to dla mnie duże przeżycie. Myślę, że do tego czasu osiągniemy wysoki poziom. W drugiej części sezonu chcemy już walczyć o czołówkę, dlatego w Rajdzie Polski pojedziemy z dużymi ambicjami. Oczywiście bez nadmiernego ryzyka - zastrzegł.
Kalendarz startów Roberta Kubicy w sezonie 2013:
21-23 marca - ERC: Rajd Wysp Kanaryjskich (asfalt)
11-14 kwietnia - WRC: Rajd Portugalii (szuter)
25-27 kwietnia - ERC: Rajd Azorów (asfalt)
16-18 maja - ERC: Rajd Korsyki (asfalt)
30 maja - 2 czerwca - WRC: Rajd Akropolu (szuter)
20-23 czerwca - WRC: Rajd Włoch (szuter)
1-4 sierpnia - WRC: Rajd Finlandii (szuter)
23-25 sierpnia - WRC: Rajd Niemiec (asfalt)
13-15 września - ERC: Rajd Polski (szuter)
3-6 października - WRC: Rajd Francji (asfalt)
24-27 października - WRC: Rajd Hiszpanii (szuter/asfalt)