Odświeżone Audi A3 - sierpień 2000
Odświeżone Audi A3, sierpień 2000, Krzysztof Golat
A3 debiutował w klasie samochodów kompaktowych w roku 1996. Po czterech latach Audi postanowił odświeżyć nieco jego wygląd i wyposażenie.
Stylistyka
W przedniej części auta uwagę zwracają przede wszystkim jednobryłowe reflektory wykonane z przezroczystego szkła ze zintegrowanymi kierunkowskazami. Szklane osłony kryją nowe elipsoidalne światła zapewniające więcej światła niż systemy konwencjonalne. Efektywność świateł mijania podniesiona została o około 25%, a ich zasięg o prawie 30 %. Reflektory ksenonowe zapewniające bardziej równomierne oświetlenie drogi dostępne są jako wyposażenie dodatkowe we wszystkich modelach Audi A3. Reflektory te wyposażono w automatyczną kontrolę zasięgu i system oczyszczania pod wysokim ciśnieniem. Projektanci Audi zmienili także wygląd okratowania wlotu chłodnicy. Obecnie składa się ono z czterech żeberek, na których zamocowano charakterystyczne kółka Audi o nieco grubszych niż do tej pory konturach.
Białe lampy kierunkowskazów to kolejny nowy akcent modelu A3 roku 2001. Klamki drzwi bocznych, lusterka i boczne listwy ochronne wykonane zostały w kolorze nadwozia. Lusterka, "prawe i lewe, są teraz takiej samej wielkości, co sprawia, że wygląd A3 stał się bardziej harmonijny.
Zmianie uległy też dominujące akcenty tylnej części A3, choć ogólna geometria świateł i elementów nadwozia została zachowana. W środkowej, białej części tylnych świateł umieszczone zostały lampy kierunkowskazów i cofania. Klamka klapy bagażnika stapia się z sylwetką auta i kryje dodatkową funkcjonalną zaletę - elektryczny system ?miękkiego" otwierania (Soft Touch) ułatwiający dostęp do bagażnika. Pośrednie blokowanie sprężyn gazowych pozwala na zatrzymanie klapy bagażnika w dwóch pozycjach - praktyczne rozwiązanie, które zostanie z pewnością docenione nie tylko przez niższych wzrostem kierowców.
Gama wyposażenia A3 wzbogacona została o pięć nowych wzorów aluminiowych obręczy kół. Właściciele A3 będą też mieli bardziej urozmaicony wybór kolorów nadwozia. Pięć nowych barw znacznie zwiększy możliwości dopasowania wyglądu auta do indywidualnych upodobań: bardzo ciemny Brilliant Blue (lśniący granatowy), Crystal Blue metalik (czysty błękit), metaliczny Denim Blue (niebieski "dżinsowy"). Pine Green (zieleń sosny) i Merlin Purple (purpurowy).
Wnętrze
Aluminiowe akcenty na dźwigni zmiany biegów, kierownicy, przycisku hamulca ręcznego i schowku w centralnej konsoli sprawiają, że wnętrze A3 zyskało bardziej sportowy, elegancki charakter. Kształty dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego są także nowe i pasują idealnie do ręki. Kierowcy A3 mogą wybrać wnętrze jednobarwne w kolorze czarnym lub ciemnoniebieskim, bądź dwubarwne - w dwóch odcieniach beżu: ciemnym i jasnym.
Centralna konsola Audi A3 także została zmodyfikowana. Obecnie mieści ona uchwyt na kubek, podwójne miejsce dla montażu radia. Jeśli wykorzystywana jest tylko jedna wnęka radiowa, druga może służyć jako dodatkowy zamykany schowek.
Pakiety Ouattro
Kierowcy ze sprtowymi zapędami mogą teraz zamówić do swojego A3 pakiet Quattro GmbH. Obejmuje on wybór foteli sportowych Audi lub Recaro, umożliwiających elektryczne sterowanie wsparciem kręgosłupa. W pakiecie uwzględniono również trzyramiermą, pokrytą skórą sportową kierownicę oraz 17-calowe aluminiowe obręcze kół i opony 225/45 ZR 17. W porównaniu z konwencjonalnym, zawieszenie sportowe jest obniżone, zapewnia więc większą przyczepność.
Podwozie
Nowa wersja A3 posiada solidniejsze stabilizatory poprzeczne redukujące przechylenie boczne podczas pokonywania zakrętów. Zalet połączenia quattro i zawieszenia sportowego po raz pierwszy mogą doświadczyć zwolennicy TDI: umożliwia to nowy model A3 z silnikiem 1.9 TDI o mocy 130KM.
Nowa wersja silnika TDI
Ceniona na rynku seria silników czterocylindrowych TDI o pojemności skokowej 1.9 litra zyskała nowego przedstawiciela - jednostkę napędową o mocy 96 kW (130 KM), wyposażoną w nową głowicę cylindra z systemem pompowtryskiwaczy i ulepszone tłoki oraz korbowody. Nowy silnik TDI osiąga swą maksymalną moc przy 4000 obrotów na minutę. A3 z takim silnikiem oraz 6-biegową skrzynią biegów i napędem na przednie koła osiąga 100 km/godz. w 9,2 sekundy i rozpędza się do 205 km/godz. Producent deklaruje zużycie paliwa na poziomie 5,1 litra na 100 km.