Odświeżona terenowa Honda
*Nadwozie i wnętrze Hondy CR-V przeszło stylistyczny lifting, a do tego auto otrzymało nowy silnik wysokoprężny, automatyczną skrzynię biegów oraz nowe, bardziej komfortowe zawieszenie. *
W nowej Hondzie CR-V trafił w końcu znany z innych modeli silnik wysokoprężny i-DTEC o pojemności 2.2 litra. Motor po raz pierwszy w tym modelu połączono z automatyczną przekładnią. Silnik i-DTEC, przenoszący moc za pośrednictwem przekładni automatycznej, zyskał duże uznanie wśród użytkowników modelu Accord, m.in. za sprawą wysokiego momentu obrotowego osiąganego w szerokim zakresie prędkości. Przekładnia stosowana w modelu CR-V została przeprojektowana pod kątem charakterystyki układu napędu na cztery koła oraz możliwości wykorzystywania samochodu w różnych warunkach drogowych.
W porównaniu do jednostki i-CTDi, silnik i-DTEC odznacza się wyższą o 10 KM mocą maksymalną (150 KM) oraz wyższym o 10 Nm maksymalnym momentem obrotowym (350 Nm). Najnowsza jednostka wysokoprężna Hondy została wyposażona w system wtrysku common rail trzeciej generacji firmy Bosch. W wyposażeniu seryjnym znalazł się także filtr cząstek stałych DPF umiejscowiony tuż przy silniku. Dzięki temu można łatwiej się do niego dostać, to pozwala na szybką jego regenerację.
Rozpędzenie auta do pierwszych 100 km/h zajmuje silnikowi około 10 sek. zaś jego prędkość maksymalna to 190 km/h. Jak podaje producent na przejechanie 100 km auto z silnikiem wysokoprężnym i manualna przekładnią potrzebuje średnio 8 l/100 km, natomiast z automatem wartość ta rośnie o półtora litra.
W ofercie nadal dostępny będzie silnik benzynowy 2.0 i-VTEC, który w najnowszej odsłonie spełnia surowe normy emisji Euro 5. Do przeniesienia napędu posłuży w tym przypadku manualna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach lub 5-biegowa przekładnia automatyczna. Wersje auta ze skrzynią manualną otrzymają wskaźnik zmiany przełożenia SIL (Shift Indicator Light). Wewnętrzne testy wykazały, iż stosowanie się do zaleceń systemu pozwala obniżyć spalanie o 0,2 litra/100 km. Wyposażona w silnik benzynowy, CR-V będzie potrzebowała około 11 l na przejechanie 100 km. Jeśli chodzi o przyspieszenie, to pierwsza setka pojawi się na prędkościomierzu po nieco ponad 10 sek. Zaś prędkość auta z silnikiem o zapłonie iskrowym wyniesie 190 km/h.
W modelu CR-V przeprojektowano geometrię zawieszenia i konstrukcję amortyzatorów. Wysoki komfort podróżowania, zredukowany poziom hałasu oraz jeszcze bardziej precyzyjne trzymanie się drogi to zasługa zoptymalizowanego kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy oraz zmodyfikowanych elementów metalowo-gumowych zawieszenia.
CR-V 2010 otrzymał nowy przedni oraz tylny zderzak, nową osłonę chłodnicy oraz zmienione wzory felg z lekkich stopów. Po raz pierwszy w historii modelu, obręcze aluminiowe - siedemnastocalowe z pięcioma ramionami lub osiemnastocalowe z dziesięcioma ramionami - wchodzą w skład wyposażenia standardowego wszystkich wersji Hondy CR-V. Auto otrzymało również dwa nowe kolory nadwozia: Urban Titanium oraz Alabaster Silver.
We wnętrzu modelu Hondy wprowadzono liczne zmiany, dzięki którym stylistyka kabiny pasażerskiej stała się bardziej atrakcyjna. Zastosowano tu panele wykończeniowe o nowej fakturze, odświeżono kolorystykę oraz zmieniono tapicerkę siedzeń, dywaniki podłogowe i uchwyty drzwiowe. Projektanci Hondy zadbali także o odpowiednie wykończenie przestrzeni bagażowej, montując tu nowy aluminiowy próg oraz nowe elementy ozdobne bagażnika.
Dostępne jest także pokrycie z alkantary ze skórzanymi wstawkami w bocznych podparciach. Wersja z tapicerką skórzaną otrzymała przeszycia w kontrastujących kolorach, a w modelach wykończonych skórą w odcieniu kości słoniowej zastosowano praktyczne, brązowe dywaniki podłogowe. Ponadto, składane podłokietniki po stronie kierowcy i pasażera zostały poszerzone, co znacząco poprawiło komfort podróżowania. Po raz pierwszy we wszystkich wersjach CR-V pojawił się system ostrzegający o niskim ciśnieniu w oponach (Deflation Warning System – DWS). Na pokładzie znalazł się także, jako opcja, tempomat adaptacyjny ACC (Adaptive Cruise Control) oraz CMBS (Collision Mitigation Braking System) - system ograniczający skutki kolizji, który przewiduje potencjalnie niebezpieczną sytuację na drodze i ostrzega kierowcę, a w krytycznych okolicznościach inicjuje hamowanie i napina przednie pasy bezpieczeństwa.
oprac. Jakub Wielicki