Od listopada nowe oznaczenia na oponach
Od 1 listopada na sprzedawanych w Polsce oponach pojawiły się obowiązkowe oznaczenia informujące o efektywności paliwowej, poziomie hałasu toczenia oraz przyczepności na mokrej nawierzchni. Wymogi te obowiązują w całej UE - poinformował UOKiK.
W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazano, że oznaczenia powinny być dostępne dla konsumentów w formie m.in. nalepek na bieżniku, podobnych do tych, jakie informują o klasie energetycznej lodówki czy pralki. "Dotyczą one opon, zarówno letnich jak i zimowych, które wyprodukowano po 1 lipca 2012 r. i przeznaczone są do użytku w pojazdach osobowych i ciężarowych oraz przyczepach (typy C1, C2 i C3). Nowe przepisy nakładają obowiązki na dostawców (producentów lub importerów) i dystrybutorów opon i pojazdów" - napisano.
Podkreślono, że nowe zasady wprowadza rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE, a jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników dróg oraz umożliwienie konsumentom uzyskania pełnej informacji o najważniejszych parametrach technicznych opon.
"Nowe oznakowanie opon powinno być widoczne zarówno w tradycyjnych punktach sprzedaży, np. sklepach, serwisach, jak i na witrynach wykorzystywanych przez sprzedawców internetowych. Ponadto na rachunku potwierdzającym sprzedaż opon lub wraz z nim, konieczne będzie przekazanie danych o parametrach technicznych znajdujących się na obowiązkowej naklejce. Dane na dowodzie zakupu będą pomocne konsumentowi w przyszłości, przykładowo kiedy będzie nabywał nowe opony, aby porównywać ich dane techniczne z dotychczas użytkowanymi" - czytamy w komunikacie.
Według nowych przepisów producenci oraz importerzy opon muszą zapewnić, aby opony oferowane dystrybutorom lub bezpośrednim użytkownikom miały naklejoną na bieżniku etykietę określającą klasy efektywności paliwowej, hałasu toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni. Dane te dostawca powinien podać także na drukowanej etykiecie w odniesieniu do każdej partii dostarczonych opon, a także we wszystkich materiałach promocyjnych np. instrukcjach, broszurach, ulotkach, katalogach i na stronach internetowych.
UOKiK stwierdził też, że kupując samochód warto pamiętać, że "kiedy w pojeździe możliwe jest zamontowanie różnych opon, dostawca lub dystrybutor auta ma obowiązek poinformować konsumenta o wspomnianych trzech parametrach każdego oferowanego rodzaju ogumienia. Dane te powinny być podane co najmniej w materiałach promocyjnych zarówno drukowanych, jak i dostępnych w internecie".
Urząd wskazał też, że w ciągu pięciu lat po udostępnieniu na rynku ostatniej opony danego typu Inspekcja Handlowa będzie mogła żądać od dostawcy przekazania dokumentacji technicznej, np. sprawozdań z badań laboratoryjnych dotyczącej konkretnych opon. "W ten sposób możliwe będzie zweryfikowanie, czy przedsiębiorca dostarczający konsumentom opony w sposób poprawny oznakował oferowane produkty. Wyprowadzanie do obrotu towarów bez wymaganych oznaczeń, w tym także brak odpowiedniego oznakowania opon, jest wykroczeniem i podlega karze grzywny" - podkreślono.
UOKiK poinformował też, że wszelkie zastrzeżenia dotyczące oznakowania opon, ale także jakości i bezpieczeństwa innych produktów można zgłaszać w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej. "Jednocześnie przypominamy, że bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw można uzyskać u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów lub pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku, w godz. 9.00-17.00. Pomoc można uzyskać też w oddziałach Federacji Konsumentów. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można też skorzystać wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich" - napisano w komunikacie.