Od 2015 r. w samochodach w UE automatyczny system wzywania pomocy
Od października 2015 roku każdy nowy samochód sprzedawany w UE będzie musiał być wyposażony w system wzywania pomocy, który w razie wypadku automatycznie poinformuje służby ratunkowe o jego lokalizacji. Propozycję przedstawiła w czwartek Komisja Europejska.
Każdy nowy samochód osobowy oraz lekki dostawczy będzie wyposażony w nadajnik zintegrowany z poduszką powietrzną. Zadziałanie poduszki w chwili wypadku automatycznie uruchomi nadajnik, który z wykorzystaniem europejskiego numeru ratunkowego 112 połączy się ze służbami ratunkowymi i powiadomi je o lokalizacji pojazdu, a także o kierunku podróży, co ma szczególne znaczenie na autostradach oraz w tunelach.
Chodzi o to, by służby ratunkowe mogły jak najszybciej dotrzeć na miejsce wypadku, nawet jeśli kierowca nie może wezwać pomocy, bo jest nieprzytomny lub nie jest w stanie zadzwonić po pomoc. Wezwanie pomocy, nazwane eCall, może być również aktywowane ręcznie poprzez naciśnięcie przycisku w samochodzie, na przykład przez świadka poważnego wypadku.
Komisja szacuje, że system może skrócić czas reakcji służb ratowniczych o 40 proc. w miastach i o 50 proc. na obszarach wiejskich, ratując w ten sposób życie nawet 2,5 tys. osób rocznie.
- W ubiegłym roku na drogach w UE zginęło 28 tys. osób, a 1,5 mln zostało rannych - podkreślił na konferencji unijny komisarz ds. transportu Siim Kallas. - Gdy w grę wchodzi ratowanie ofiar wypadków, liczy się każda minuta. Technologia eCall niesie ze sobą ogromne możliwości ratowania życia ofiarom wypadków, ponieważ znacznie skraca czas interwencji służb ratowniczych.
KE wskazuje, że na eCall skorzysta również przemysł, a zwłaszcza firmy, które będą dostarczać technologie, komponenty i usługi wykorzystywane w ramach tego rozwiązania, w tym systemy pokładowe, usługi z zakresu bezprzewodowej transmisji danych i systemy punktów przyjmowania zgłoszeń o wypadkach. Ponadto KE oczekuje, że urządzenia zainstalowane w pojazdach na potrzeby eCall można będzie wykorzystać, by uruchomić inne usługi (np. umożliwiające odszukiwanie skradzionych samochodów).
- Obywatele UE mogą mieć pewność, że dzięki temu ratującemu życie systemowi zmniejszy się liczba zabitych i rannych w wypadkach drogowych - powiedział na konferencji komisarz ds. przemysłu Antonio Tajani. - Jest to również ważny krok, dzięki któremu nasze samochody będą bardziej inteligentne, co zwiększy naszą konkurencyjność.
Komisja szacuje, że koszt zamontowania w samochodzie urządzenia eCall to ok. 100 euro, jednak z czasem, wraz z rozwojem technologii, będzie on spadał.
Numer alarmowy 112 jest używany w państwach Unii Europejskiej i wielu innych krajach. Został wprowadzony w 1991 roku. Wybranie numeru 112 jest bezpłatne.
Z Brukseli Łukasz Osiński