OC: taniej raczej nie będzie

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

W zeszłym roku OC było o kilkadziesiąt, a dwa lata temu nawet o kilkaset procent tańsze niż pod koniec 2016 r. Analitycy szacują, że w przyszłym roku wzrost cen wyhamuje, ale nie możemy spodziewać się obniżek.

Podwyżki cen OC zaczęły się na początku 2015 r. i od tamtej pory składki systematycznie rosną. Wśród najważniejszych przyczyn tej sytuacji wymienia się fatalne wyniki finansowe branży związane z wieloletnią wojną cenową, czyli agresywną walką towarzystw o klientów przy użyciu jak najniższych cen. Według danych PIU, ubezpieczyciele zakończyli 2014 r. stratą techniczną z OC w wysokości 795,7 mln zł, która rok później urosła do 1,02 mld zł, co było najgorszym wynikiem w historii polskiego rynku. Na to nałożyły się czynniki podnoszące koszty prowadzenia działalności przez zakłady ubezpieczeń, m.in. już wprowadzone i zapowiedziane na 2017 r. wytyczne KNF-u, podatek bankowy i coraz większa wartość wypłacanych odszkodowań. Jednak dla kierowców nie przyczyny podwyżek są najważniejsze, lecz to, kiedy mogą spodziewać się ich końca.

- Potencjał dalszego wzrostu cen wydaje się ograniczony, ponieważ ubezpieczyciele znaleźli się pod presją dwóch silnych grup: klientów i polityków. Dlatego spodziewam się, że w 2017 r. podwyżki zahamują. Taniej jednak nie będzie. Z biznesowego punktu widzenia ubezpieczyciele są w stanie uzasadnić rosnące składki, ale społeczna niechęć do podwyżek doprowadzi do kompromisowego rozwiązania, czyli ustabilizowania się cen na obecnym, stosunkowo wysokim poziomie – mówi Bartłomiej Behnke z Superpolisy.

Zdaniem PIU kolejne podwyżki cen powinny dotyczyć jedynie kierowców regularnie łamiących przepisy. Uzależnienie wysokości składki za OC od tego, czy ktoś jeździ przepisowo, to projekt, który z powodów technicznych wejść w życie może najszybciej w 2018 r. Jednak już teraz wzrost cen najsilniej odczuwają szkodowi kierowcy. Aby zobrazować skalę podwyżek posłużymy się dwoma przykładowymi osobami. Pierwsza to 37-latek z prawem jazdy od 15 lat, od 10 lat wykupujący OC, który powodował w tym czasie szkód i jeździ 4-letnim Volkswagenem Golfem. Druga to 33-latek z prawem jazdy od 10 lat, od 7 lat wykupujący OC bez szkód, jeżdżący 5-letnim Oplem Astrą.

Ceny zależą od miejsca zamieszkania, ale we wszystkich bez wyjątku stolicach województw OC jest teraz wyraźnie droższe niż rok czy dwa lata temu. W Warszawie najniższa dostępna na rynku składka dla pierwszego kierowcy to obecnie 781 zł – aż o 264 zł (51 proc) więcej niż na początku bieżącego roku i blisko o 300 zł (62 proc.) więcej niż na początku 2015 r. Co więcej, w porównaniu z końcem 2014 r., kiedy to polisa kosztowała 416,78 zł, cena wzrosła aż o 87 proc. Podobnie w przypadku drugiego kierowcy, dla którego w porównaniu z początkiem roku minimalna cena w Warszawie jest obecnie o 33 proc. wyższa. Od stycznia 2015 r. wzrosła natomiast o 50 proc., a od końca 2014 r. aż o 103 proc.

Ten trend dobrze obrazują także przykłady m.in. Gdańska czy Olsztyna, gdzie 37-latek kupi dziś OC odpowiednio o 62 proc. i 74 proc. droższe w porównaniu z początkiem 2015 r. W podobnej sytuacji jest 33-letni posiadacz Opla, który np. w Lublinie za OC zapłaci teraz o minimum o 55 proc. więcej, zaś w Poznaniu o 43 proc.

Źródło: Superpolisa

ll/Wirtualna Polska

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy