Obwodnica Augustowa zaprojektowana przez osobę bez uprawnień
Projektant popieranego przez ekologów wariantu obwodnicy Augustowa, Jan Jakiel, nie ma uprawnień - podał w niedzielę na swoich stronach internetowych "Wprost". Jakiel natomiast podkreśla, że projekt został zatwierdzony przez osobę z uprawnieniami.
Rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Andrzej Maciejewski powiedział w niedzielę PAP, że wariant drogi przygotowany przez Jakiela również przechodzi przez obszar chroniony w ramach "Natury 2000" i będzie miał negatywny wpływ na środowisko.
"Wprost" podało, że Jan Jakiel ze stowarzyszenia SISKOM nigdy nie zaprojektował nawet żadnej drogi. Zdaniem cytowanego przez tygodnik Tadeusza Suwary, prezesa firmy Transprojekt Warszawa, która przygotowała obecny plan obwodnicy, propozycja Jakiela "nie omija punktów kolizyjnych, a na jednym etapie przebiega nawet przez środek wsi".
Jakiel przyznał w rozmowie z "Wprost", że nie ma uprawnień i jest dopiero w trakcie dwuletniego stażu na budowie i w biurze projektowym, zaś sam projekt jest studyjny. Podkreślił jednak, że pod alternatywnym projektem obwodnicy podpisała się osoba z uprawnieniami. Nie podał jej nazwiska.
Jakiel powiedział portalowi Gazeta.pl, że w podobny sposób powstaje większość tego typu projektów. "Projektanci bez uprawnień wykonują pracę, którą zatwierdzają osoby z uprawnieniami. Poza tym jest to tylko alternatywna propozycja. Nie jest rolą organizacji pozarządowej odwalanie pracy za administrację państwową" - powiedział Jakiel.
Z kolei w oświadczeniu przekazanym PAP w niedzielę po południu Jakiel napisał, że projekt alternatywnego przebiegu obwodnicy "nie jest projektem sensu stricto wymaganym przez Prawo budowlane. Dodał, że jest to dokument częściowy o nazwie "Uproszczona analiza techniczno-ekonomiczna wariantów przebiegu drogi ekspresowej S8 na odcinku Augustów - Suwałki". Według Jakiela, projekt "jest propozycją rozwiązania konfliktu ludzie - natura" i wymaga szczegółowej analizy, którą powinno przeprowadzić biuro projektowe.
"Wariant alternatywny również przechodzi przez obszar chroniony w ramach "Natury 2000", przez tzw. "Ostoję Augustów", przecina dolinę Rospudy i jej dopływ. Zakłada estakady o łącznej długości 300-400 m przez torfowiska o łącznej powierzchni większej niż w realizowanym obecnie wariancie. Przechodzi też przez 900 działek. Będzie miał negatywny wpływ na środowisko i wymagałby prac przygotowawczych trwających 8-10 lat" - dodał rzecznik GDDKiA.
Wg informacji ze strony internetowej Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji, SISKOM, którego Jakiel jest prezesem, ukończył on studia na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej w 2006 r. obroną pracy na temat wpływu środków uspokojenia ruchu na klimat akustyczny, pisanej w Polsce i Portugalii.
SISKOM założył w 2004 r. Jest zwolennikiem budowy obwodnic ekspresowych Warszawy, które uważa za pierwszy krok w ograniczeniu ruchu samochodowego w Śródmieściu i wprowadzeniu tam komunikacji publicznej o wysokim standardzie. Obecnie pracuje w biurze projektowym na stanowisku asystenta projektanta.(PAP)