Trwa ładowanie...
29-04-2009 16:58

Obwodnica Augustowa

Obwodnica Augustowa
d3meyoc
d3meyoc
fot. Maria Gąsecka
Źródło: fot. Maria Gąsecka

W Warszawie rozpoczęła się trzecia sesja rozmów "okrągłego stołu" w sprawie budowy obwodnicy Augustowa przez Dolinę Rospudy na Podlasiu.

Podczas poniedziałkowego posiedzenia mają zostać ustalone kryteria przyrodnicze i społeczne, na podstawie których zostaną przeprowadzone szczegółowe analizy trzech wariantów tej drogi. Rozmowy zaplanowane są do późnych godzin popołudniowych.

Druga sesja zakończyła się ustaleniem dwóch kryteriów: transportowych i ekonomicznych.

d3meyoc

"Mam nadzieję, że dziś zakończą się prace w tej części obrad okrągłego stołu, która miała sformułować warianty (przebiegu drogi - PAP) i kryteria ich oceny. Mamy nadzieję, że głos będzie należał do ekspertów, którzy zgodnie z ustalonymi ramami sporządzą opracowania techniczne do przedstawienia ministrom" - powiedział dziennikarzom przed rozpoczęciem obrad prof. Andrzej Kraszewski, moderator dyskusji.

W rozmowach uczestniczą przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, samorządu województwa podlaskiego i miasta Augustowa oraz organizacji pozarządowych zaangażowanych w ochronę Doliny Rospudy, a także zaproszeni eksperci. Spotkanie ma doprowadzić do rozwiązania konfliktu wokół budowy obwodnicy Augustowa, której fragment ma przebiegać przez cenną przyrodniczo Dolinę Rospudy.

"W planach mieliśmy prace nad kryteriami przyrodniczymi. Myślę, że największym sukcesem do tej pory jest to, że drogowcy i samorządowcy zgodzili się, aby analizom porównawczym poddane zostały także inne warianty" - powiedziała dziennikarzom przed rozpoczęciem obrad Marta Wiśniewska z WWF Polska.

Wiśniewska dodała, że najważniejszą sprawą przy ustalaniu kryterium przyrodniczego jest Europejski Obszar Chroniony Natura 2000 oraz dyrektywa siedliskowa (w sprawie ochrony siedlisk naturalnych oraz dzikiej fauny i flory). "Kryterium jest wyznaczone przez prawo" - podkreśliła.

d3meyoc

Janusz Koper, nowy Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma nadzieję, że obrady doprowadzą do szybkiego porozumienia "i będziemy mogli z jednej strony chronić przygodę, a z drugiej budować rozwiązania komunikacyjne, które mają służyć ludziom".

Koper nie chciał powiedzieć, który wariant będzie promowany przez GDDKiA, ponieważ - jak podkreślił - do tej pory stał z boku i przyglądał się całej sprawie.

"Bardzo precyzyjnie zajmował się inwestycją dyrektor Zbigniew Kotlarek (poprzedni szef GDDKiA - PAP), teraz ja przejąłem te obowiązki. Mamy oczywiście koncepcję i rozwiązanie, które są dla nas do przyjęcia. Myślę, że któryś z nich będzie możliwy do zaakceptowania przez pozostałych uczestników" - powiedział.

d3meyoc

Podczas pierwszej sesji - 9 stycznia - ustalono, że przeanalizowane zostaną trzy warianty budowy drogi. Pierwszy wariant - to dotychczasowa lokalizacja wybrana przed GDDKiA przez Dolinę Rospudy z zastosowaniem różnych technik budowy (tunel lub estakada) - skrytykowany przez ekologów, drugi - z obwodnicą przez miejscowość Raczki, trzeci - przez miejscowość Chodorki.

Inicjatorem powołania okrągłego stołu ds. Rospudy był minister środowiska Maciej Nowicki. Powodem zaś, wieloletni konflikt dotyczący tej inwestycji pomiędzy mieszkańcami, inwestorem i ekologami.

Konsekwencją konfliktu był wniosek Komisji Europejskiej do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Sprawa w Trybunale ma być rozstrzygnięta dopiero wiosną 2009 roku. Tymczasem Nowicki ma nadzieję, że KE wycofa wniosek, gdy Polska przedstawi dokładną analizę wariantową tej inwestycji.

d3meyoc

Nie zmienia to faktu, że cała procedura związana z budową obwodnicy wróciła do punktu wyjścia. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił decyzję środowiskową, którą wydał b. minister środowiska Jan Szyszko. Dopuszczała ona, by obwodnica Augustowa w Dolinie Rospudy mogła być zrealizowana w jednym z dwóch wariantów: tunelu drogowego lub estakady. Wybór wariantu, po przeanalizowaniu kosztów, miał należeć do inwestora. (PAP)

d3meyoc
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3meyoc
Więcej tematów