Obserwuj silnik swojego auta! Mówi naprawdę dużo!
Stuka, puka i wycieka
Niekiedy z silnika naszego auta mogą też dochodzić różne stuki, zgrzyty, piski i inne nienaturalne odgłosy. Ważne aby zapamiętać rodzaj hałasu oraz to, czy pojawił się na krótko, czy też był słyszalny stale i w którym momencie jazdy. Dokładne informacje pozwolą na szybszą identyfikację usterki przez pracowników warsztatu.
Jeszcze podczas postoju auta na parkingu można stwierdzić, że z autem dzieje się coś niedobrego. Jeśli zauważymy wyciek, należy sprawdzić, w którym miejscu pod samochodem wystąpił oraz jaki kolor ma wyciekający płyn. Plama w kolorze niebieskim lub różowym pod przednią częścią auta może oznaczać płyn chłodniczy. Zauważyłeś dodatkowo, że strzałka temperatury wkroczyła na czerwone pole? Może to świadczyć o niskim poziomie oleju, braku płynu w chłodnicy, awarii termostatu bądź awarii pompy cieczy chłodzącej. Zleć serwisowi zlokalizowanie i naprawę nieszczelności.
Dymi i zatruwa
Innym powszechnym objawem nieprawidłowej pracy silnika jest dym wydobywający z rury wydechowej. Czarny, kopcący dym może być spowodowany przez niesprawny wtryskiwacz, rozregulowany gaźnik, zanieczyszczony filtr powietrza bądź złej jakości paliwo. Wydobywanie się niebieskiego dymu jest najprawdopodobniej oznaką uszkodzenia pierścieni tłoka lub cylindra, co najczęściej wiąże się z wysokimi kosztami naprawy. Z kolei biały dym może oznaczać wyciek płynu chłodniczego lub nadmierne zużycie oleju. Najbardziej prawdopodobną przyczyną usterki jest nieszczelna uszczelka głowicy, uszkodzenie głowicy lub ściany cylindra.
Naszą czujność powinien wzbudzić również utrzymujący się w samochodzie nietypowy zapach. Słodkawy zapach może pojawić się w aucie w wyniku przegrzania silnika, a gryzący, podobny do zapachu spalanego plastiku – kiedy awarii ulegnie układ elektryczny. Wyczuwalna woń przypominająca palącą się gumę może natomiast oznaczać przegrzanie sprzęgła lub hamulców. W każdym z tych przypadków najlepiej zgłosić się do autoryzowanego warsztatu obsługi.
Przyczyny uszkodzeń i awarii silnika mogą wynikać m.in. z wad konstrukcyjnych, nieprawidłowej eksploatacji, czy stosowania niewłaściwego oleju. Jednym ze sposobów pozwalających na utrzymanie wysokich parametrów eksploatacyjnych silnika jest wybór odpowiedniego środka smarnego. Oleje silnikowe Shell Helix oparte na olejach bazowych wytwarzanych w technologii Shell PurePlus są pozbawione praktycznie wszelkich zanieczyszczeń znajdujących się w ropie naftowej. Rewolucyjna Technologia Shell PurePlus opiera się na procesie syntezy gazu ziemnego w ciecz (gas-to-liquid) i pozwala na otrzymanie krystalicznie czystej, syntetycznej bazy olejowej, która stanowi od 75 do 90 procent zawartości oleju silnikowego. Nowa technologia pozwoliła Shell na rozwój kolejnej generacji olejów silnikowych. Na jej podstawie została opracowana gama najnowocześniejszych na świecie, w pełni syntetycznych olejów Shell Helix Ultra, które gwarantują optymalną czystość silnika, gdyż żaden inny olej silnikowy nie zapewni czystości silnika w
stopniu tak zbliżonym do fabrycznej.
Współczesne silniki są coraz bardziej nowoczesne, mają też znacznie większą moc. Ze względu na duże obciążenia, jakimi są poddawane, są też o wiele bardziej narażone na różnego rodzaju usterki i awarie. Dbajmy o jednostkę napędową, stosując odpowiednie oleje silnikowe oraz wypatrujmy nasłuchujmy wszelkich odbiegających od normy objawów.