Obroty biegu jałowego
Nierówna praca silnika na biegu jałowym, podwyższone lub zbyt niskie obroty mogą świadczyć o usterce układu biegu jałowego. W nowoczesnych silnikach diagnoza wymaga zastosowania nowoczesnego sprzętu, a naprawa - fachowej wiedzy. Niestety, to nas może drogo kosztować.
Nie ma ścisłej reguły ile powinny wynosić obroty biegu jałowego, ale w obecnie produkowanych silnikach jest to przedział od 650 do 850 obr./min. Zdarza się jednak, że silnik po osiągnięciu wymaganej temperatury pracy nie utrzymuje takich obrotów, które „falują” lub silnik po prostu gaśnie. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10336/silnik-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | W starych silnikach, które zasilane są przez gaźnik, za taki stan odpowiada dysza biegu jałowego, więc poszukiwanie usterki jest stosunkowo łatwe. Jednak w znacznej większości współczesnych samochodów, silnik sterowany jest komputerem i wówczas zlokalizowanie usterki nie jest już takie łatwe.
Przyczyn nierównej pracy silnika, podwyższonych lub za niskich obrotów, może być bardzo dużo. Obroty biegu jałowego ustala komputer na podstawie sygnałów, które zbiera z czujników rozmieszczonych w całym silniku. Nieprawidłowe obroty mogą wynikać z uszkodzenia układu sterującego lub mechanicznego uszkodzenia samego układu biegu jałowego. Nieprawidłowe obroty pojawią się jeśli uszkodzony zostanie np. jeden z czujników (np. sonda lambda).
Obroty mogą nawet całkiem zniknąć, ale wówczas kierowca ma informację na wskaźnikach, że układ wtryskowy nie działa poprawnie (świeci się kontrolka silnika). Również uszkodzenie czujnika położenia przepustnicy spowoduje nieprawidłowe obroty, podobnie jak zanieczyszczony układ biegu jałowego.
Podwyższone obroty biegu jałowego występują również, jeśli zostanie uszkodzony czujnik temperatury silnika. Komputer może otrzymywać wówczas informacje, że silnik jest zimny, mimo że w rzeczywistości jest nagrzany.
Takiej usterki komputer nie zdiagnozuje jako błąd, gdyż sygnał będzie się zawierał w zakresie pracy czujnika. Również kierowca nie zorientuje się o uszkodzeniu, ponieważ wskaźnik temperatury na desce rozdzielczej bierze informacje z innego czujnika. Przy takiej usterce silnik będzie miał podwyższone obroty, a zużycie paliwa znacznie wzrośnie, ponieważ mieszanka paliwowo-powietrzna będzie bogata. Silnik będzie się wówczas zachowywał, jakby cały czas pracował na „ssaniu”.
Podwyższone obroty mogą występować także z powodu nieszczelności. Wówczas do kolektora ssącego dostaje się dodatkowe powietrze, które powoduje wzrost obrotów. Kolejnym powodem nieprawidłowej pracy silnika na biegu jałowym, mogą być zaniedbania w obsłudze. Zużyte świece zapłonowe, źle ustawiony kąt wyprzedzenia zapłonu lub mocno zanieczyszczony filtr powietrza mają duży wpływ na obroty i poprawną pracę silnika. Powodów jest dużo, więc dokładną diagnozę i skuteczną naprawę może wykonać tylko wyspecjalizowany serwis.
Regulacja obrotów w gaźniku jest prosta - wystarczy przekręcić odpowiednią śrubę. Natomiast w silniku sterowanym komputerem, w większości przypadków potrzebny jest do tej operacji tester, który wykonuje odpowiednią procedurę. Jeśli po takim sprawdzianie obroty nadal nie będą odpowiednie, może zajść konieczność wymiany przepustnicy, czujników lub komputera. A to niestety wiąże się z niemałymi wydatkami. Ich koszt może przekraczać ponad 1000 zł, a w przypadku komputera nawet po kilka tys. zł.
Autor: Grzegorz Burda