Trwa ładowanie...
07-12-2015 16:17

Obowiązkowe wyposażenie samochodów. Dojdą nowe systemy

Obowiązkowe wyposażenie samochodów. Dojdą nowe systemyŹródło: Materiały prasowe
d1u6y09
d1u6y09

Obowiązkowe wyposażenie nowych samochodów będzie wkrótce znacznie bogatsze. I to o elementy, które są naprawdę zaawansowane technologiczne. Wszystko za sprawą Komisji Europejskiej, która chce zmusić producentów do montowania systemów poprawiających bezpieczeństwo. O jakie systemy chodzi?

Ostatnie aktualizacje obowiązkowego wyposażenia samochodów miały miejsce w 2009 i 2014 roku. Za sprawą pierwszej nowe samochody sprzedawane w Europie mają obowiązkowy ABS, ESP, asystenta podpowiadającego moment zmiany biegów. W 2014 do tej listy dołożono czujnik ciśnienia w oponach połączony ze wskaźnikiem na desce rozdzielczej.

Teraz pora na naprawdę zaawansowane systemy, którymi producenci chwalą się na ogół jako wyposażeniem dodatkowym. Numerem jeden na liście eurokratów jest inteligentny ogranicznik prędkości, Intelligent Speed Assistance (ISA). Urządzenie ma w swojej ofercie np. Ford (Mondeo, S-Max), Volvo (XC90), Toyota (Avensis) oraz auta klasy premium.

Ogranicznik ISA to tak naprawdę sprzężenie kilku systemów: rozpoznawania znaków drogowych, GPS, nawigacji i komputera pokładowego. Wie, jaka jest dozwolona prędkość i zwalnia samochód, jeśli jedzie on za szybko. Można go ustawić z pewną tolerancją, np. do 10 km/h. Można połączyć z aktywnym tempomatem, wówczas zwalnianie będzie się również wiązało ze zmianą biegu. Co ważne ISA jest systemem włączalnym i wyłączalnym: to kierowca decyduje, czy chce z niego korzystać. Oczywiście istnieje ryzyko, że za kilka lat nie będzie już mógł tego zrobić. Jeśli ktoś wątpi, że tak może się stać, niech wspomni system ESP, który całkowicie wyłączalny jest jedynie w niewielu autach, zazwyczaj o sportowym zacięciu.

Komisja Europejska przeanalizowała dane dostarczone jej przez ETSC (Europejską Radę Bezpieczeństwa Drogowego) i Euro NCAP. Obie organizacje twierdzą, że samo tylko stosowanie inteligentnego ogranicznika ISA mogłoby zmniejszyć liczbę wypadków o 20-30 proc. Kiedy miałoby nastąpić nakazanie montowania systemu, nie wiadomo. Po podjęciu decyzji – co wydaje się przesądzone – Komisja zdecyduje, od kiedy w system będą musiały być wyposażone wszystkie homologowane w UE auta.

d1u6y09

To nie jedyny system, którego obowiązkowe montowanie chce nakazać Komisja. Na drugim i trzecim miejscu na liście są dwa kolejne, związane z bezpieczeństwem. Chodzi o system automatycznego hamowania (Automated Emergency Braking) oraz przypominający o zapinaniu pasów bezpieczeństwa (Intelligent Seat Belt Reminders). Ten pierwszy jest już dostępny w wielu samochodach (m.in. Audi, BMW, Volvo, Subaru, Intiniti), a Nissan zapowiedział, że będzie montował go seryjnie już od 2016 roku, najpierw w samochodach sprzedawanych w Azji, a później na całym świecie.

Możemy się zatem spodziewać, że do ABS, ESP i czujników ciśnienia wkrótce dołączą systemy widoczne dotąd na długiej liście opcji dodatkowych.

MAK

d1u6y09
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1u6y09
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj