Trwa ładowanie...
Auto Świat
01-10-2010 09:07

O metry za daleko

O metry za daleko
d1vpddo
d1vpddo

Opony są drogie, szczególnie w dużych lub nietypowych rozmiarach. Dlatego wielu kierowców szuka opon używanych. Na zdrowy rozsądek: jeśli bieżnik jest wystarczająco głęboki, to powinny dobrze odprowadzać wodę i dobrze "kleić" się do asfaltu. A jak jest naprawdę?

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Sprawdziliśmy to, porównując drogę hamowania na oponach nowych i używanych. Do testu wybraliśmy opony, które bez trudu znalazłyby jeszcze nabywcę: bez uszkodzeń mechanicznych, nienaprawiane, z bieżnikiem o głębokości 3-4 mm, topowy produkt renomowanego producenta. Jednak już na oko widać było, że guma jest ze starości nieco sparciała, zauważyliśmy mikropęknięcia w bieżniku. Na suchym i równym asfalcie na nowych oponach testowy Ford Fusion wyhamował z prędkości 100 km/h na dystansie 39,2 m. Na starych oponach jechał jeszcze przez prawie 2 m!

Niedużo? Niby tak, ale gdy auto z nowymi oponami już stało, samochód z kiepskimi gumami jechał jeszcze z prędkością 22,5 km/h! To wystarczy, aby potrącić przechodnia albo rozbić auto! Jak dało się przewidzieć, na nieznacznie wilgotnym asfalcie wyniki mocno się pogorszyły: na nowych oponach Ford hamował na dystansie 43,1 m, na starych przejechał aż 47,3 m! Gdyby dwa identyczne samochody "obute" w różne opony hamowały równocześnie, jeden by już stał, a drugi jechałby jeszcze z prędkością 32,2 km/h!

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

A jak zachowuje się auto z nowymi oponami, ale ze zbyt niskim ciśnieniem? Najpierw niespodzianka: hamuje lepiej! Niestety, podczas pokonywania zakrętów zachowuje się nieprzewidywalnie. Wystarczy jeden gwałtowny skręt, aby opona prawie schowała się pod felgę. Raz utrzyma się na niej, drugi raz może też, aż spadnie... Wtedy grozi nam, że zamiast skręcić, pojedziemy prosto mimo skręconych kół!

d1vpddo

A jeśli po drodze natrafimy na krawężnik albo inną przeszkodę, będzie dachowanie. Powietrze ze sprawnej opony uchodzi w tempie 0,1-0,2 bara na miesiąc. Trzeba więc co jakiś czas sprawdzić ciśnienie! Kiedy opona jest za stara na jazdę? Maksymalny okres używania opony to 10 lat od daty produkcji. Datę tę widać w owalnym polu na boku opony. To 4-cyfrowy kod: dwie pierwsze cyfry (np. 11) oznaczają tydzień, a dwie kolejne rok produkcji, np. 05. Jeśli kod jest 3-cyfrowy, to dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień, a trzecia cyfra rok produkcji z ub. stulecia, np. 029 oznacza 2. tydzień 1999 r. Aby dało się jeździć np. na 7-letniej oponie, bieżnik nie może być zużyty, guma nie powinna być spękana, sparciała itp., opona nie może też mieć uszkodzeń mechanicznych.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Zużycie gumy zależy od warunków eksploatacji. Oponę niszczy np. długotrwałe działanie słońca. Auto garażowane będzie więc miało mniej zniszczone opony. Opony nieużywane, przechowywane jako zapasowe nie nadają się do użytku już po 6 latach niezależnie od wyglądu.

Uwaga na nowe! Każda nowa opona pokryta jest warstwą substancji ochronnych zabezpieczających ją przed starzeniem się. Zanim zacznie działać idealnie, musi się dotrzeć. Dlatego przed testem nowe opony zostały poddane wielokrotnemu, delikatnemu hamowaniu. Przed dotarciem nowa opona w sytuacji ekstremalnej może zachować się nieprzewidywalnie! Warto o tym wiedzieć i przez 100-200 km od założenia nowych gum jechać ostrożniej niż zwykle, unikać gwałtownych manewrów oraz ostrego hamowania. Tak unikniemy nierównomiernego zużycia bieżnika i nadmiernej hałaśliwości.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

Ważne zasady:
- Opony kupowane jako używane mają niepewną historię. Nie znamy rzeczywistego powodu, dla którego poprzedni właściciel postanowił się ich pozbyć. Być może opony nie były okrągłe, miały znaczące niewyważenia, powodowały w czasie jazdy drgania, hałas lub samochód z ich powodu nie mógł utrzymać kierunku jazdy na wprost. To jest loteria. Ryzyko popełnienia błędu jest bardzo wysokie.

d1vpddo

- Rzeczywistość pokazuje, iż większość opon znajdujących się w użytkowaniu zostaje wymieniona przed skończeniem 10 lat. W przypadku opon starszych niż 10-letnie, licząc od daty ich produkcji, w tym również opon kół zapasowych, zaleca się ich wymianę na nowe, nawet jeżeli wydaje się, iż mogą być w dalszym ciągu użytkowane, a wysokość ich bieżnika nie osiągnęła minimalnego poziomu zużycia (1,6 mm) dopuszczonego przez Prawo o ruchu drogowym.

- Poza regularną kontrolą i dbaniem o właściwe ciśnienie zaleca się, aby opony osobowe, dostawcze oraz 4x4 (w tym koła zapasowe) były regularnie sprawdzane przez wykwalifikowanego specjalistę w autoryzowanym serwisie, który oceni możliwość dalszego używania ich. Po 5 latach użytkowania opon kontrola ta powinna być przeprowadzana co najmniej raz w roku.

(fot. Auto Świat/autoswiat.pl)
Źródło: (fot. Auto Świat/autoswiat.pl)

- Niemożliwe jest przewidzenie, kiedy opona powinna zostać wymieniona, jeśli bierze się pod uwagę jedynie jej wiek. Jednak im opona jest starsza, tym bardziej wzrasta prawdopodobieństwo, iż będzie musiała zostać wymieniona na skutek zmian, którym podlegała podczas użytkowania lub na skutek innych czynników wykrytych podczas oględzin lub użytkowania.

d1vpddo

- Nawet zupełnie sprawne, nowe opony tracą stopniowo ciśnienie. Naturalny spadek ciśnienia (tzn. niespowodowany przebiciem) może wzrastać wraz z wiekiem opony. Na tempo spadku ciśnienia ma wpływ także stan obręczy oraz właściwy dobór obręczy i opon.

- Ciśnienie ciągle spada: Prędkość 50 km/h. Ciśnienie powietrza w kołach 2 bary. Slalom pomiędzy słupkami. Auto przechyla się na zakrętach, ale pewnie, czterema kołami dotyka asfaltu. Mimo delikatnego uślizgu na łukach daje się pewnie prowadzić. Przy ciśnieniu powietrza w kołach na poziomie 1,2 bara opona może spaść z felgi na zakręcie nawet przy niewielkiej prędkości.

Nasz kierowca testowy dopiero na zdjęciach zobaczył, czym ryzykował: z wnętrza auta czuł, że samochód fatalnie się prowadzi, ale nie mógł widzieć, jak zachowują się opony. Taka jazda grozi wypadkiem!

d1vpddo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1vpddo
Więcej tematów