Trwa ładowanie...
25-07-2013 14:33

Nowy wymiar bezpieczeństwa Volvo

Nowy wymiar bezpieczeństwa VolvoŹródło: Materiały prasowe
d1nqluj
d1nqluj

W ciągu całej historii motoryzacji dokonał się niemały przełom - nie tylko pod względem stylistyki, ale również bezpieczeństwa - zarówno kierowcy oraz pasażerów, jak i pieszych.

W początkach motoryzacji nikt specjalnie nie przejmował się ochroną życia i zdrowia. Auta były tak dużą nowością, że bezpieczeństwo uznano za fanaberię. Jednak gwałtowny boom na własne 4 kółka, rozwój infrastruktury drogowej i zwiększenie natężenia ruchu spowodowały, że w obliczu coraz częstszych wypadków komunikacyjnych producenci zainteresowali się kwestią zabezpieczenia swoich klientów. Od tych zamierzchłych czasów do dziś na tym polu zmieniło się niemal wszystko.

Jednym z liderów technologii bezpieczeństwa jest Volvo. To właśnie ta firma jako pierwsza zastosowała laminowaną szybę czołową, 3-punktowe pasy czy łamaną kolumnę kierowniczą. Parcie na bezpieczeństwo jest widoczne po dziś dzień. Jednym z przykładów może być układ City Safety, ograniczający skutki wypadku lub pozwalający całkowicie uniknąć uderzenia w tył poprzedzającego pojazdu przy prędkościach poniżej 30 km/h. Układ obserwuje pojazdy przy pomocy czujnika laserowego wbudowanego w przednią szybę na wysokości wstecznego lusterka. Samochód automatycznie hamuje, jeśli kierowca nie zareaguje na czas gdy auto znajdujące się przed zwolni lub zatrzyma się.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Nowe modele marki mogą poszczycić się systemem dbającym o bezpieczeństwo pieszych - PedestrianDetection. Jest to układ wykrywania pieszych z pełnym automatycznym hamowaniem. System przy pomocy radaru i kamery monitoruje zachowanie pieszych przed samochodem. Początkowo ostrzega kierowcę by zahamował lub ominął pieszego, jeśli jednak prowadzący nie zareaguje to auto zaczyna hamować z pełną siłą, zanim zderzenie będzie nieuniknione. Potwierdzeniem skuteczności tych systemów są wysokie noty przyznane samochodom Volvo przez organizacje badające bezpieczeństwo samochodów. W testach EURO NCAP model V40 uzyskał najwyższy wynik kiedykolwiek odnotowany przez instytut - 98 proc. ochrony dorosłych pasażerów i 100 proc. - pieszych. Z kolei nowe S60 w testach zderzeniowych amerykańskiego instytutu IIHS otrzymało najwyższy wynik pod kątem zachowania jednolitej struktury ciała.

d1nqluj

Obecnie trwają prace nad udoskonaleniem już funkcjonujących systemów. Na tegorocznym Salonie Samochodowym w Genewie zaprezentowano układ CyclistDetection, który jest rozwinięciem funkcji wykrywania pieszych. Gdy mijany rowerzysta wykona gwałtowny manewr i znajdzie się na kursie kolizyjnym, system uruchomi awaryjne hamowanie samochodu. Jeśli różnica prędkości między autem i rowerem będzie nieznaczna to w ogóle nie dojdzie do kolizji, w przypadku większych różnic prędkości system zredukuje konsekwencje zderzenia. Procesor sterujący systemem reaguje tylko w sytuacjach krytycznych. Przed wprowadzeniem na rynek rozwiązanie to testowano w miastach, w których porusza się dużo rowerów, aby wyeliminować samoczynne hamowanie pojazdu, gdy nie jest to niezbędne.

Plan "2020" Volvo zakłada, że już za 7 lat samochody tego producenta będą tak bezpieczne, że nikt w nich nie zginie. Brzmi jak utopijna wizja? Być może jeszcze 10 lat temu tak, ale dziś wiele wskazuje na to, że jest to możliwe.

Źródło: dobocom

ll/moto.wp.pl

d1nqluj
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1nqluj
Więcej tematów