Trwa ładowanie...
02-12-2008 15:08

Nowy, wspólny silnik Renault i Nissana

Nowy, wspólny silnik Renault i Nissana
d3rdi5x
d3rdi5x

To kolejny przykład współpracy Renault i Nissana. Po raz pierwszy nowy silnik V6 dCi (typ V9X) został zaprezentowany pod maską Laguny Coupe, podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Silnik powstały w ramach aliansu Renault-Nissan będzie oferowany w gamie samochodów klasy wyższej - w odpowiedzi na występujące na całym świecie zapotrzebowanie na mocne, a zarazem oszczędne silniki, emitujące niewielką ilość CO2.

Nowy silnik V6 dCi - opracowany przez obie, współpracujące ze sobą już od ponad 9 lat firmy - jest montowany w fabryce Renault i będzie oferowany w samochodach marki Renault, Nissan i Infiniti. Pozwoliło to producentom na podział kosztów projektu i uzyskanie znacznych oszczędności. Firmy Renault i Nissan nie mogłyby sobie pozwolić na samodzielne skonstruowanie tego silnika, ponieważ wielkość produkcji takiej jednostki nie byłaby wystarczająco duża, aby zapewnić rentowność inwestycji. Opracowanie tej jednostki kosztowało 180 milionów euro.

Może być montowana w różnych rodzajach pojazdów np. coupe, sedan, hatchback lub SUV i sprzedawana w różnych regionach świata, jak Europa czy Stany Zjednoczone. Między innymi z tego względu zdecydowano się na zastosowanie konstrukcji sinika widlastego, ponieważ jednostki tego typu mogą być montowane wzdłużnie, jak to ma często miejsce w samochodach Nissan/Infiniti lub poprzecznie, jak w Renault Lagunie. Większą część prac projektowych nad tym silnikiem realizowano w podparyskiej miejscowości Rueil-Malmaison, gdzie ma swą siedzibę ośrodek badawczo-rozwojowy silników Renault.

Nowy silnik wywodzi się z innych konstrukcji Renault, takich jak jednostka 2.0 dCi. Dzięki temu konstruktorzy Renault mogli skorzystać z zebranych doświadczeń i rozwiązań zastosowanych w jednostce 4-cylindrowej. Dlatego górne partie silnika V6 dCi mają wiele wspólnych cech z silnikiem 2.0 dCi, co pozwoliło na obniżenie kosztów i skrócenie okresu projektowania. Zdaniem producenta - zastosowanie dobrze znanych technologii gwarantuje też wysoką jakość konstrukcji. Inżynierowie z Nissana uczestniczyli w projektowaniu silnika i dzielili się wiedzą z kolegami z Renault, aby zagwarantować dostosowanie tej jednostki do samochodów marki Nissan.

d3rdi5x

Nowy silnik jest już montowany w Lagunie Coupe, a na początku 2009 roku będzie również dostępny w Lagunie 5-drzwiowej i Lagunie Grandtour. W Nissanie będzie on oferowany w nowej wersji modelu Maxima w Stanach Zjednoczonych, a w Europie w samochodach Pathfinder i Navarra. Silnik znajdzie się również w modelach samochodów Infiniti EX, FX i M w Europie. W przyszłości będzie również montowany w innych samochodach, ponieważ jego konstrukcja umożliwia wykorzystanie go do różnych rodzajów pojazdów.

Renault potrzebuje nowego silnika V6 do nowej gamy samochodów klasy wyższej, jak Laguna Coupe i modeli pojazdów, które zostaną wprowadzone na rynek w późniejszym terminie, natomiast Nissan silnik ten będzie wykorzystywał w poszerzaniu gamy Infiniti w Europie i będzie stanowił alternatywę dla napędów hybrydowych oraz jednostek benzynowych w samochodach oferowanych na północnej półkuli.

Nowy silnik dCi o mocy 235KM potrafi osiągnąć 5000 obr./min. i ma się stać konkurencją dla silnika benzynowego. Osiąga największy moment obrotowy wśród silników Renault - 450 Nm. Zamontowany w Lagunie Coupe pozwala uzyskać przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7'30 s. i znaczną elastyczność pracy (od 80 do 120 km/h w 6'10 s dla tego samego samochodu). Nowy diesel V6 jest najmocniejszą jednostką Renault, po silniku benzynowym 3.5 litra (245 KM). Jeśli chodzi o wzdłużne ustawienie silnika pod maską, już dziś przewiduje się sprzedaż odmian sinika, zapewniających więcej mocy (do 265 KM) i jeszcze bardziej elastyczną pracę (maksymalny moment 550 Nm).

Nowy silnik będzie wyposażony w filtr cząstek stałych oraz układ SCR, dzięki czemu stanie się jednym z najczystszych na świecie silników wysokoprężnych. Silnik podlega recyklingowi w 95% swojej masy i jest produkowany w zakładzie Renault w Cléon we Francji (ok. 140 km od Paryża). Od 50 lat zakład ten produkuje silniki benzynowe i wysokoprężne dla Grupy Renault.

d3rdi5x

Charakterystyka silnika 3.0 V6 dCi 235 (V9X)
Spełnia normy ochrony środowiska Euro IV; kompatybilny z normą Euro V
Filtr cząstek stałych: FAP
Liczba cylindrów/zaworów: 6/24
Rodzaj wtrysku: wtrysk bezpośredni, podwójna listwa wtrysku o ciśnieniu 1 600 barów, wtryskiwacze piezoelektryczne z siedmioma otworami
Blok silnika/głowica żeliwna/aluminium
Pojemność skokowa: 2993 cm3
Średnica x skok tłoka: 84mm x 90mm
Stopień sprężania: 16:1
Moc maksymalna: 173 kW/3 750 obr/min (235 KM)
Maksymalny moment: 450 Nm/1 500 obr/min

Osiągi w Lagunie dCi 235:
0-100 km/h: 7”30
400 m ze startu zatrzymanego: 15”30
1 000 m ze startu zatrzymanego: 27”70
Prędkość maksymalna: 242 km/h
Zużycie paliwa: miasto/trasa/cykl mieszany: 10,6 / 5,7 / 7,2 l/100 km

Źródło: Renault

d3rdi5x
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3rdi5x
Więcej tematów