Nowy VW Polo - marzec 2000
Nowy VW Polo, marzec 2000, Kulczyk Tradex
Nowoczesne i niezawodne rozwiązania techniczne oraz wysoki poziom jakości wykonania sprawiły, że VW Polo znalazł się na jednej z czołowych pozycji w swojej klasie. Aby tę pozycję umocnić, VW Polo zaprezentuje się na przełomie tysiącleci w nowej formie. W porównaniu z dotychczasowym modelem prawie 60 procent elementów zostało opracowanych na nowo.
Zarówno nowy kształt nadwozia, jak i zmienione wnętrze są wyrazem nowej generacji tego modelu. Innowacyjne są również jednostki napędowe - zwłaszcza trzycylindrowy silnik TDI. Nadwozie nowego VW Polo jest w pełni ocynkowane i objęte dwunastoletnią gwarancją na perforację.
Dzięki dodatkowemu usztywnieniu tylnej części pojazdu, elementów konstrukcyjnych dachu i słupka C projektantom udało się wyraźnie poprawić sztywność całego nadwozia. Pozwoliło to na podniesienie poziomu bezpieczeństwa podczas dynamicznej jazdy, co jest szczególnie istotne w modelach wyposażonych w silniki o wyższej mocy. Do zwiększenia sztywności nadwozia przyczyniło się także zmniejszenie szerokości szczelin przy pokrywie silnika i przy drzwiach. Wpłynęło to również pozytywnie na wygląd nowego VW Polo.
Przy pierwszym spojrzeniu uwagę zwraca nowy przód pojazdu zdominowany przez duże reflektory z przezroczystym szkłem. Znak Volkswagen umieszczony w osłonie chłodnicy jest teraz znacznie większy. Pokrywa silnika o nowej linii wyposażona jest w amortyzator gazowy, zabezpieczający ją podczas otwarcia przed zamknięciem. Nowy kształt otrzymały boczne progi oraz przednie i tylne zderzaki, które wyposażono w łatwą w montażu i demontażu listwę ochronną. Ma to istotny wpływ na zmniejszenie kosztów naprawy w przypadku lekkiego zderzenia.
Także tył pojazdu różni się wyraźnie od poprzedniej generacji VW Polo. Nowy kształt ma klapa bagażnika, a tylna tablica rejestracyjna jest umieszczona głęboko w zderzaku. Można powiedzieć, iż dzięki zabiegom stylistów nowy VW Polo wygląda bardziej "dojrzale".
Wnętrze
Styliści Volkswagena opracowali nowe wnętrze, które jednak zachowało charakterystyczną dla tej marki cechę - wyjątkową funkcjonalność. Zaprojektowany zgodnie z zasadami ergonomii kokpit zbudowany jest z tworzywa o nowej strukturze. Instrumenty są nie tylko najważniejszym źródłem informacji dla kierowcy, lecz także elementem kształtującym stylistykę wnętrza. Dwa okrągłe zegary otoczone są aluminiowym obramowaniem z małymi śrubkami, nadającymi im "techniczny" wygląd. Przy włączonych światłach mijania wskaźniki nowego VW Polo podświetlone są na niebiesko. Model GTI wyposażony jest dodatkowo w zegar analogowy stanowiący trzeci okrągły instrument kokpitu.
W środkowej części tablicy rozdzielczej znajduje się miejsce, w którym na życzenie można zamontować system nawigacji satelitarnej . System ten dostępny jest w dwóch wersjach - tańszej, wyposażonej w jednokolorowy wyświetlacz lub droższej, z kolorowym ekranem oraz opcją wyświetlania map.
Nowe pokrycia siedzeń i wzory tapicerki drzwi to kolejne elementy kształtujące charakter nowego wnętrza VW Polo. Bagażnik o pojemności 245 litrów wyposażony jest seryjnie w zaczepy do mocowania bagaży, a jego krawędź chroniona jest przed uszkodzeniem przez specjalną osłonę. Zamek jest zagłębiony w pokrywie i dzięki temu nie przeszkadza przy pakowaniu. W modelach "Trendline", "Comfortline" i "Highline" w bagażniku znajduje się gniazdo zasilające 12 V. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność przestrzeni bagażowej zwiększa się do 975 litrów.
Bogata paleta silników
Oferta jednostek napędowych dla nowego VW Polo jest wyjątkowo bogata i obejmuje pięć silników benzynowych oraz trzy silniki wysokoprężne. Moc silników z palety VW Polo sięga od 37 kW/50 KM do 92 kW/125 KM.
Silniki benzynowe są wyposażone w system uruchamiania zaworów oparty na dźwigienkach rolkowych redukujących opory tarcia w głowicy cylindra i tym samym zmniejszających zużycie' paliwa. Są to silniki przyjazne dla środowiska i spełniające normę D4 (do mocy 74 kW/100 KM). Silniki wysokoprężne z wtryskiem bezpośrednim dostosowane są do normy D3. Wszystkie silniki benzynowe, z wyjątkiem silnika GTI, wykonane są z lekkiego aluminium. Jednostki napędowe w nowym VW Polo (oprócz 1,9 D) otrzymują sygnały do sterowania obrotami z pedału gazu drogą elektroniczną, a nie jak dotychczas mechaniczną. Elektroniczna regulacja pracy silnika ma pozytywny wpływ na zużycie paliwa i emisję spalin.
Podstawowa jednostka napędowa ma pojemność 1,0 litra i moc 37 kW/50 KM. Jest to bardzo ekonomiczny silnik zużywający zaledwie 5,6 l paliwa na 100 km.
Kolejna oferta z palety silników VW Polo to trzy czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemności 1,4 litra. W silniku o mocy 44 kW/60 KM zastosowano dwa zawory na jedną komorę spalania, natomiast w mocniejszych jednostkach napędowych występują cztery zawory na cylinder. Ze średnim zużyciem paliwa wynoszącym 6,0 1/100 km silnik o mocy 44 kW/60 KM jest ekonomicznie korzystną alternatywą dla podstawowej jednostki napędowej.
Silnik 1,4 l o mocy 55 kW/75 KM jest silnikiem szesnastozaworowym pozwalającym na osiągnięcie prędkości maksymalnej 172 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi tylko 6,2 1/100 km, co w porównaniu z poprzednim modelem VW Polo wyposażonym w ten silnik oznacza zmniejszenie zużycia o dziesięć procent.
Obydwa wymienione silniki o pojemności 1,4 l i mocy 44 kW/60 KM oraz 55 kW/ 75 KM są wyposażone seryjnie w pięciobiegową manualną skrzynię biegów, a na życzenie w czterostopniową przekładnię automatyczną.
Silnik 1,4 litra o mocy 74 kW/100 KM jest także silnikiem szesnastozaworowym. VW Polo z tą jednostką napędową rozwija prędkość maksymalną 188 km/h i mimo prawie sportowych osiągów zużywa jedynie 6,6 l paliwa na 100 km.
W najmocniejszy z oferowanych silników wyposażony jest VW Polo GTI. Jest to silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 92 kW/125 KM. Dzięki niemu nowy VW Polo stał się małym samochodem sportowym osiągającym prędkość maksymalną 205 km/h i przyspieszającym od O do 100 km/h w czasie 8,7 sekund.
Jednostka napędowa VW Polo GTI wyposażona jest w napędzający zawory ssące wałek rozrządu, który posiada układ bezstopniowej zmiany faz rozrządu Dzięki temu przebieg momentu obrotowego jest niezwykle równomierny, a maksymalny moment obrotowy osiągany przy 3000 obr./min. wynosi 152 Nm. W celu lepszego chłodzenia silnik GTI jest wyposażony w dodatkową chłodnicę oleju. Mimo wysokich osiągów także ta wersja VW Polo zadziwia niewielkim zużyciem paliwa. W nowym GTI wtryskiwacze podają do komór spalania średnio 7,1 l paliwa na 100 km.
Oferowane dla VW Polo silniki diesla mają moc od 44 kW/60 KM do 55 kW/ 75 KM.
Silnik wysokoprężny z komorą wirową ma pojemność 1,9 litra i moc 47 kW/64 KM. Jest to sprawdzony silnik, który od dawna znajduje się w ofercie koncernu Volkswagen, a charakteryzuje go m.in. niskie zużycie paliwa - 5,7 litra na 100 km.
Do ekonomicznych jednostek napędowych należą także dwa silniki wysokoprężne z wtryskiem bezpośrednim. Silnik SDI o pojemności 1,7 litra i mocy 44 kW/60 KM zużywa średnio 4,4 i paliwa na 100 km.
Nowością w palecie silników wysokoprężnych VW Polo jest znany z VW Lupo trzycylindrowy silnik TDI o pojemności 1,4 litra i mocy 55 kW/75 KM. Ta jednostka napędowa wyposażona jest w niezwykle wydajny układ wtryskowy z ?pompowtryskiwaczami" umożliwiającymi uzyskanie ciśnienia wtrysku paliwa aż 2000 bar. Rozwiązanie to gwarantuje nie tylko wysokie osiągi, lecz również niską emisję szkodliwych substancji oraz niewielkie zużycie paliwa - 4,4 l oleju napędowego na 100 km.
Ze swoim maksymalnym momentem obrotowym 195 Nm przy 2200 obr./min ten trzycylindrowy silnik uzyskuje wartośi przekraczające osiągnięcia niektórych większych silników diesla z turbodoładowaniem i wtryskiem bezpośrednim. Wysoki i dostępny już przy niskich prędkościach obrotowych maksymalny moment obrotowy zapewnia Volkswagenowi Polo TDI doskonałą dynamikę i umożliwia kierowcy płynną jazdę bez konieczności częstej zmiany biegów.
Nowe zawieszenie
W nowym VW Polo optymalnie dostosowano elementy podwozia do wymagań samochodu tej wielkości. W porównaniu z poprzednim modelem rozstaw kół przedniej osi z niezależnym zawieszeniem typu McPherson został powiększony o 20 mm. Dzięki temu samochód jest bardziej stabilny i łatwiej prowadzi się go podczas jazdy na wprost. Nowe łożyskowanie kolumn prowadzących osi przedniej pozwoliło na zoptymalizowanie tłumienia drgań, obniżenie poziomu szumów i zwiększenie dynamiki jazdy.
Nowy VW Polo z silnikiem o mocy od 55 kW/75 KM jest wyposażony seryjnie w hamulce tarczowe także na tylniej osi. Wentylowane hamulce tarczowe z przodu należą do standardowego wyposażenia wszystkich modeli.
W VW Polo GTI z silnikiem 92 kW/125 KM standardowo montowany jest elektroniczny system stabilizacji kierunku jazdy (ESP), natomiast model z silnikiem 74 kW/100 KM może być wyposażony w ten system na życzenie klienta.
Wyposażenie
Tak jak wszystkie modele Yoikswagena, także nowy Polo wyróżnia się bogatym wyposażeniem seryjnym, do którego należą m.in.:
- poduszka powietrzna dla kierowcy
- trzecie światło stopu
- kierownica z możliwością regulacji wysokości
- wspomaganie układu kierowniczego
- składana tylna kanapa
- mocowanie fotelika dziecięcego typu lsofix
- niebieskie podświetlenie wskaźników
- filtr pyłków i kurzu
- zielone szyby termoizolujące
- antena dachowa
- halogenowe reflektory główne osłonięte gładkim szkłem
- zderzaki z czarnymi listwami ochronnymi i obudowa lusterek zewnętrznych w kolorze nadwozia
- całkowicie ocynkowane nadwozie
Pakiety wyposażenia
Obok modelu podstawowego dostępnych jest pięć pakietów wyposażenia, które nadają VW Polo charakter komfortowy, sportowy lub młodzieżowy.
W wersji "Trendline" kierowca i pasażer podróżują w sportowych fotelach z regulacją wysokości. Osłona chłodnicy, listwy ochronne na zderzakach, klamki i boczne listwy ochronne lakierowane są w kolorze nadwozia. Seryjnie VW Polo "Trendline" posiada ogumienie w rozmiarze 185/55 R 14. Oparcie tylnej kanapy jest dzielone i składane, a w bagażniku znajduje się gniazdo zasilające 12 V.
Wersja "Comfortline" jest bardziej komfortowa i oferuje w ramach wyposażenia standardowego centralny zamek oraz elektrycznie opuszczane i podnoszone szyby przednie z blokadą zapobiegającą przyciśnięciu ręki. Lusterka zewnętrzne są ogrzewane i ustawiane elektrycznie, ogrzewane są także dysze spryskiwaczy szyby przedniej. Poziom bezpieczeństwa przy złych warunkach atmosferycznych podnoszą reflektory przeciwmgielne.
W VW Polo "Highline" znajdują się: elektrycznie sterowany uchylno/ przesuwny szklany dach, centralny zamek, reflektory przeciwmgielne, elektrycznie podnoszone i opuszczane szyby przednie, elektrycznie ustawiane i ogrzewane lusterka. Jego wygląd zewnętrzny charakteryzują lakierowane w kolorze nadwozia elementy, takie jak: osłona chłodnicy, klamki i listwy ochronne oraz atrakcyjne 14 - calowe obręcze kół ze stopów metali lekkich.
Młodzieżowy charakter ma niewątpliwie VW Polo "Colour Concept". Model ten przykuwa uwagę nie tylko swoim bogatym wyposażeniem (centralny zamek, elektrycznie podnoszone i opuszczane szyb przednie, elektrycznie regulowane i ogrzewane lusterka zewnętrzne oraz reflektory przeciwmgielne), ale przede wszystkim ciekawą stylistykę wnętrza. Środkowe części foteli, tapicerka drzwi, kierownica, osłonę dźwigni zmiany biegów oraz dźwignia hamulca ręcznego pokryte se skóra, w kolorze dopasowanym do lakieru nadwozia. Ponadto VW Pole "Colour Concept" posiada duże, 15-calowe obręcze kół ze stopów metal lekkich i szerokie opony 195/45 R 15.
Najbardziej sportowa wersja VW Polo to GTI. Model ten oznaczony jest z przodu i z tyłu pojazdu znaczkiem GTI będącym przedmiotem pożądania wielu kierowców. VW Polo GTI ma nie tylko najmocniejszy silnik w rodzinie Polo, ale także zewnętrznie różni się wyraźnie od pozostałych modeli. Z przodu uwagę zwracają reflektory ksenonowe z automatyczną regulacją zasięgu i spryskiwaczami. Patrząc z boku zauważa się 15 - calowe obręcze kół ze stopów metali lekkich. Charakterystyczne elementy wnętrza to, pokryte skórą szytą czerwoną nicią, kierownica, gałka i osłona dźwigni zmiany biegów oraz uchwyt hamulca ręcznego. Poziom bezpieczeństwa pasażerów VW Polo GTI podnosi montowany seryjnie elektroniczny system stabilizacji kierunku jazdy ESP - nowość w tej klasie samochodów. System ten przez odpowiednie wyhamowanie poszczególnych kół i sterowanie silnikiem gwarantuje większą stabilność pojazdu w niebezpiecznych sytuacjach na drodze. Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego EDS oraz układ ASR zapobiegający poślizgowi
napędzanych kół także należą do wyposażenia standardowego.
Wyposażenie dodatkowe
Nowego VW Polo można, dzięki bogatej liście elementów wyposażenia dodatkowego, w pełni dopasować do indywidualnych potrzeb, l tak wszystkie wersje dostępne są z pięciodrzwiowym nadwoziem. Pakiet bezpieczeństwa można uzupełnić montując ABS oraz przednie i boczne poduszki powietrzne. Bezpieczeństwo i komfort jazdy zwiększa dostępny na życzenie czujnik deszczu oraz automatycznie przyciemniane wewnętrzne lusterko wsteczne.
Dla silników o mocy 55 kW/75 KM i 74 kW/100 KM dostępna jest elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (EDS). Silnik 74 kW/100 KM może być także dodatkowo wyposażony w elektroniczny system stabilizacji kierunku jazdy (ESP).
Klimatyzacja mechaniczna lub montowany po raz pierwszy w VW Polo "Climatronic" gwarantuje, zwłaszcza podczas upałów, przyjemną podróż. Na zamówienie oferowany jest także model z elektrycznie otwieranym, składanym w harmonijkę dachem "Open Air" lub z przesuwnym dachem szklanym. Wyjątkowy luksus zapewnia VW Polo z dostępnym jako opcja skórzanym wykończeniem wnętrza (m.in. skórzane obicia foteli, kierownica, gałka i dźwignia zmiany biegów). Przed kradzieżą samochód strzeże system alarmowy z kontrolą wnętrza pojazdu, podczas gdy system nawigacji satelitarnej ułatwia poruszanie się po drogach.
Ponadto firma Votex GmbH przygotowała dla VW Polo bogaty program wyposażenia dodatkowego odpowiadającego standardom koncernu Volkswagen. Należy do niego m.in. pakiet "Styling Kit" składający się z przedniego i tylnego spoilera, progów bocznych oraz spoilera dachowego. Sportowy charakter podkreślają obręcze kół w rozmiarze 7x15 cali. W ofercie Votexu znajdują się również pokrowce na siedzenia, uszyte w taki sposób, aby nie ograniczać funkcji bocznych poduszek powietrznych. Bezpieczeństwo najmłodszych pasażerów zapewnia fotelik Bobsy G1 lsofix przystosowany do systemu lsofix w nowym VW Polo.
Jeżeli musimy przetransportować większy bagaż na dachu, możemy zamontować bagażnik dachowy "Logo".