Nowy Volkswagen Golf GTI
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8116/vw-golf-tdi-01.jpg',600,446) ) |
| --- | Kiedy rok temu debiutowała piąta generacja kultowego auta Volkswagen Golf, najwięksi admiratorzy tego modelu nie mogli być jeszcze w pełni usatysfakcjonowani. ...czekali rok, aż pojawi się najbardziej legendarna wersja Golfa oznaczana od czasu jej premiery w 1976 roku: GTI. Jeszcze tej jesieni na rynku pojawi się Volkswagen Golf GTI V generacji.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8116/vw-golf-tdi-04.jpg',600,401) ) |
| --- | Tradycja zobowiązuje, więc producent zapewnia, że nowy Golf GTI nie zawiedzie oczekiwań. Ponieważ sens i duch wersji GTI opiera się na walorach sportowych, więc silnik w tym aucie ma znaczenie zasadnicze. GTI napędzać będzie całkiem nowa, turbodoładowana jednostka benzynowa o pojemności dwóch litrów, pracująca w technice bezpośredniego wtrysku. Jej moc maksymalna wynosi 147 kW / 200 KM. Nie jednak owe 200 koni, a duża elastyczność uzyskana zapewne dzięki turbosprężarce budzi uznanie. Silnik dysponuje maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 280 Nm pomiędzy 1,8, a 5 tys obr/min. Dzięki tak silnej i elastycznej jednostce prędkość maksymalna wynosi 235 km/h, zaś przyspieszanie od 0 do 100 km/h zabiera 7,2 sekundy. Jeśli zaś zdecydujemy się montowana standardowo sześciobiegową skrzynię biegów zastąpić automatem typu DSG, sprint potrwa zaledwie 7 sekund.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8116/vw-golf-tdi-02.jpg',600,366) ) |
| --- | Nowy Volkswagen Golf GTI jest, na szczęście, tak jak jego poprzednicy – powściągliwy w manifestowaniu sportowych walorów spojlerami, owiewkami, chromowanymi nakładkami, I wszystkimi tego typu ozdóbkami, które podobają się raczej tym, którzy Golfy kradną, niż tym, którzy je kupują. Golf GTI ma pokryty czarna farba gril, nieco większe wloty powietrza w przednim zderzaku i siedemnastocalowe aluminiowe felgi na którym montowane są opony o szerokości 225 mm. Tyle tylko odróżnia z zewnątrz wersję GTI od tych najprostszych. ...bo przecież obniżonego o 15 mm zawieszenia nikt nie dojrzy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8116/vw-golf-tdi-03.jpg',600,368) ) |
| --- | Wewnątrz panuje czerń i srebrzysty błysk aluminium. Stylistyka pozbawiona brawury, ale też i udziwnień – w końcu Golf GTI, to klasyk. Jego nabywcy będą mieli w wyposażeniu standardowym klimatyzację, wielofunkcyjny wyświetlacz, czujnik deszczu, 6 poduszek powietrznych, ABS i ESP. Całkiem to nieźle, ale tchu nie zapiera.
Nie wiadomo, czy Golf GTI skusi wielu kierowców poza tymi, którzy już dotychczas byli wiernymi fanami usportowionego Golfa - GTI. Kiedy jego protoplasta pojawiła się na rynku w 1976 roku ( w dwa lata po pierwszej wersji Golfa), stanowił całkowitą nowość i trudno było znaleźć dla niego konkurencję. Minęło jednak prawie 30 lat i Golf nie jest już jedynym autem kompaktowym. Każdy zaś z producentów auta tej klasy oferuje jakąś usportowioną jego wersję. Czy Golf GTI okaże się od nich wszystkich lepszy – o tym może sobie wyrobić zdanie każdy... komu dane będzie Golfem GTI pojeździć.