Nowy Start Forda
Jest niewielki, ma oszczędny trzycylindrowy silnik z turbiną i ma być samochodem, którym zainteresuje się ponad 70 proc. ludzi na naszej planecie.
Już teraz około 50 proc. populacji Ziemi mieszka na terenie miast. Wielkość, ta w ciągu najbliższych 40 lat wzrośnie diametralnie. Naukowcy przewidują, że w 2050 r. może przekroczyć nawet 70 proc. Właśnie z myślą o tej ciągle rosnącej grupie osób Ford rozpoczął nową serie pojazdów.
Pierwszym z nich jest zaprezentowany właśnie na targach w Pekinie model koncepcyjny Ford Start Concept. Auto jest skierowane do mieszkańców przyszłych mega-miast, którzy będą borykać się na co dzień z brakiem miejsca do parkowania czy wysokimi kosztami paliwa. - Naszą ambicją podczas tworzenia Start Concept, był pojazd który wykracza poza funkcje komunikacyjne - mówi Freeman Thomas, główny projektant Ford Motor Company. - Chcieliśmy skonstruować pojazd, który da się również pokochać.
Zgrabny i nieco futurystyczny maluch napędzany jest silnikiem, który już wkrótce ma trafić do produkcji. Jest to nowoczesna jednostka benzynowa EcoBoost, o pojemności 1.0 l, z trzema cylindrami i turbiną. Jak podaje producent jej osiągi są porównywalne z większymi wolnossącymi silnikami czterocylindrowymi. Kolejną zaletą jest niska emisja CO2, która jak podaje Ford jest mniejsza niż 100 g/km.
Nowoczesne i innowacyjne rozwiązania trafiły nie tylko pod maskę samochodu. Również w kabinie nie zabrakło nowinek technologicznych. Urządzenie, które najbardziej zachwala Ford jest jego centrum połączeń bezprzewodowych i sterowania nazwany MyFord Mobile. Dzięki niemu kierowca steruje wszystkimi urządzeniami pokładowymi za pomocą sześciocalowego dotykowego ekrany LED. Dzięki MyFord można również sterować telefonem oraz smartphonem podłączonym do zestawu.
Jak przystało na samochód koncepcyjny, również projekt nadwozia jest nowoczesny, choć w tym przypadku wyraźnie nawiązuje do klasyki. Wielu zapewne doszuka się podobieństw, zarówno w Fordzie Ka poprzedniej generacji, jak i małym Fiacie 500. Prócz futurystycznych linii nadwozia i obręczy kół, auto ma wycinane laserowo przednie lampy LED. Diody trafiły również do wnętrza smukłych kloszy.
Co ciekawe, auto mimo, ze niewielkie powstało w amerykańskich studiach projektowych - Ford Strategic Concepts Group Studios, w Irvine w Kalifornii.
WP: Jakub Wielicki