Sejm przyjął poprawki senackie, dotyczące nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym (KFD). Budowa dróg krajowych będzie finansowana z KFD.
Senat postanowił wprowadzić trzy poprawki. W najważniejszej z nich senatorowie wyłączyli stosowanie do gwarancji i poręczeń Skarbu Państwa dotyczących wypłat ze środków KFD, przepis mówiący o tym, że poręczeń lub gwarancji nie udziela się, jeżeli analiza ryzyka wykaże, iż podmiot, którego zobowiązania mają być objęte poręczeniem lub gwarancją, nie będzie w stanie ich wykonać. Pozostałe poprawki mają charakter doprecyzowujący.
Nowy model finansowania budowy dróg krajowych ma na celu koncentrację wszystkich środków, przeznaczonych na inwestycje drogowe w ramach KFD. Zakłada on emisję tzw. obligacji infrastrukturalnych. Będą to obligacje Skarbu Państwa, emitowane przez ministra finansów na konkretne potrzeby drogowe.
Ponadto, Bank Gospodarstwa Krajowego będzie mógł zaciągać kredyty, pożyczki i emitować obligacje na rzecz KFD. Z KFD będą finansowane zadania w zakresie budowy i przebudowy dróg krajowych, natomiast prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie będzie finansowane z budżetu państwa.
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać po dłuższym vacatio legis. Nowela trafi teraz do podpisu prezydenta.