Nowy, sportowy Seat Ibiza Cupra
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8072/ibiza-cupra-tdi-01.jpg',600,403) ) |
| --- | Seat konsekwentnie umacnia swoją pozycję producent samochodów o wyraźnie sportowym charakterze. Co szczególne, swa dynamikę Seaty coraz częściej zawdzięczają nowoczesnym silnikom wysokoprężnym. I tak, najnowsza wersja Ibizy napędzana jest dieslem, którego parametry w pełni uzasadniają użycie oznaczenia Cupra Tdi.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8072/ibiza-cupra-tdi-02.jpg',600,611) ) |
| --- | Nowa Ibiza Cupra TDI jest najmocniejszym samochodem z silnikiem Diesla w tym segmencie. Silnik 1.9 TDI o mocy 160 KM (118 kW) oparty jest na 150-konnej jednostce 1.9 TDI z Leona FR i współpracuje z sześciostopniowa skrzynią biegów. Przypomnijmy, że wersja benzynowa 1.8 20VT osiąga moc maksymalną mocy 180 KM (132 kW). Diesel rozpędzać się może do 220 km/h, zaś wersja benzynowa do 229 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi odpowiednio 7,6 i 7,3 sekundy. Porównania powinny dopełnić dane o średnim spalaniu. Np. w ruchu miejskim Cupra Tdi spala średnio 7 litrów na 100 km, zaś Cupra 1.8 20VT – 11 litrów.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8072/ibiza-cupra-tdi-03.jpg',600,452) ) |
| --- | Oszczędność nie jest jednak jedyną zaletą diesla nad wersją benzynową. Wszak maksymalny moment obrotowy wynosi 330 Nm przy 1900 obr/min, podczas gdy w 1.8 20VT wartość ta wynosi 245 Nm. Ibiza Cupra TDI, choć nieco wolniejsza, to jednak lepiej radzi sobie an niższych obrotach: przyspiesza od 60 do 100 km/h na IV biegu w zaledwie 5,27 sekundy, w 7,16 sekundy na V biegu i w 13 sekund na „szóstce”. Cupra Tdi świetnie nadaje się więc dla tych, którzy nie lubią jazdy na wysokich obrotach.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8072/ibiza-cupra-tdi-05.jpg',600,403) ) |
| --- | Ibiza Cupra Tdi wygląda tak samo, jak wersja benzynowa. Z zewnątrz poznać ja można po siedemnastocalowych obręczach kół ze stopów lekkich i spojlerach zintegrowanych ze zderzakami, rozwiązaniu niepraktycznym niestety w polskich warunkach. Z przodu dostrzec można nieco większe, niż w wersjach podstawowych wloty powietrza, co spowodowane jest większymi potrzebami układu chłodzenia. Wewnątrz auta dominuje kolor czarny, czerwony i biały. Czarna jest praktycznie cała tapicerka i kokpit, czerwone przeszycia, zaś białe zegary.
Obie wersje: Ibiza Cupra Tdi i Cupra 1.8 20VT dostępne będą już jesienią tego roku.