Nowy Saab 9-3
Zalety Szwedek są powszechnie znane. O zaletach Szwedów mówi się nieco mniej. Bywa jednak, że to, co niedostrzegalne na pierwszy rzut oka, docenia się potem podwójnie. Tak jest w przypadku odnowionego Saaba 9-3, który jesienią zostanie wprowadzony na nasz rynek.
Saaby od lat kojarzone są z bezpieczeństwem, a od niedawna także z ekologią. To zasługasilników BioPower, które mogą być zasilane benzyną, bioetanolem (alkohol pochodzenia roślinnego), lub mieszanką obu paliw. Tego typu jednostki zastosowano po raz pierwszy rok temu w modelu 9-5. Teraz wprowadzono je do Saaba 9-3.
Turbodoładowany silnik BioPower 1,8 l rozwija moc 175 KM, a 2,0 l z turbosprężarką ma moc 200 KM. Największą efektywność jednostki osiągają, gdy wykorzystywane przez nie paliwo składa się w 85 proc. z etanolu i 15 proc. z benzyny. Przy okazji emitują wówczas do atmosfery dużo mniej szkodliwych związków niż silniki konwencjonalne.
Ochrona środowiska jednak kosztuje: zapotrzebowanie na paliwo jest wyższe o 25 – 30 proc. Pozostaje jeszcze kwestia dostępności bioetanolu. W Szwecji można go zatankować bez problemów. Co ważne, dzięki łaskawości skandynawskiego fiskusa jest on o ok. 30 proc. tańszy niż benzyna. W naszym kraju nie ma przepisów dotyczących biopaliw i nie są one sprzedawane. Tym samym kupowanie Saaba 9-3 BioPower jest pozbawione sensu.
Do wyboru są jednak inne silniki: benzynowe 1,8 l/122 KM i 1,8 l turbo/150 KM oraz diesle 1,9 l/120 KM lub 1,9 l/150 KM.
Na uwagę zasługuje najnowszy diesel 1,9 l/180 KM z dwiema turbosprężarkami o różnych wielkościach. Mniejsza zaczyna pracować tuż po uruchomieniu silnika. Kiedy obroty zwiększą się do 1500, włącza się druga, większa turbosprężarka i do 3000 obr./min współpracuje z pierwszą, po czym powyżej 3000 obr./min przejmuje całkowicie zadanie doładowania jednostki napędowej.
Nowością jest też silnik benzynowy V6 o pojemności 2,8 l. Wersja stosowana w 9-3 z napędem na przednie koła rozwija moc 255 KM, a w aucie mającym napęd na obie osie (XWD) osiąga moc 280 KM.
Skoro już o napędzie mowa…Szefostwo Saaba po raz pierwszy w historii marki zdecydowało się wprowadzić auto 4x4 na europejskie rynki. XWD dostępny będzie w 9-3 SportSedan i 9-3 SportKombi. Nie przewidziano go jedynie do kabrioleta.
System napędu wykorzystuje elektronicznie sterowane, mokre wielotarczowe sprzęgło tupu Haldex. W standardowych warunkach na przednią oś przekazywane jest 90 – 95 proc. momentu obrotowego, a pozostałe 5 – 10 proc. na tylną. Jeżeli sterownik elektroniczny wykryje poślizg kół, proporcje te mogą się zmieniać w dowolny sposób. W razie potrzeby na przednią lub tylną oś może zostać przekazane do 100 proc. momentu obrotowego. Podobne rozwiązanie stosowane jest m.in. w Audi, Volkswagenach i Volvo.
Płytę podłogową, pochodzącą z Opla Vectry, pozostawiono bez zmian. Nadwozie przekształcono w niewielkim stopniu, nadając inny wygląd grillowi, pokrywie silnika i zderzakom. Saab nadal wygląda elegancko, przy czym elegancja ta nie rzuca się w oczy.
Poprawki wewnątrz auta są kosmetyczne. Zamontowany centralnie dotykowy ekran pozwolił na wyeliminowanie kilku przycisków z deski rozdzielczej. Skrócono też nieco dźwignię skrzyni biegów i zwiększono powierzchnię szybkościomierza. Odnowiony Saab 9-3 będzie rywalizował m.in. z Audi A4, BMW serii 3 i Volvo S60. Jego cen na razie nie podano, ale nie powinny one zbytnio odbiegać od obecnych. W tej chwili najtańszego 9-3 w wersji sedan z silnikiem benzynowym 1,8 l/122 KM można kupić za 99 200 zł.
Wrażenia z jazdy
W trakcie prawie 300-kilometrowej podróży udało nam się przetestować sedana z silnikiem 2.0 BioPower. Sama świadomość, że jedzie się samochodem wyposażonym w ekologiczną jednostkę zwiększa “przyjemność z jazdy”. Odczuwalnych różnic w porównaniu z klasycznym silnikiem nie ma. Zawieszenie doskonale tłumi nierówności drogi. To m.in. efekt zastosowania w tylnej osi układu wielowahaczowego. Zachowanie zamierzonego kierunku jazdy podczas pokonywania zakrętu ułatwia system ReAxs, dzięki któremu tylne koła nieco się skręcają, ale to rozwiązanie wykorzystano już w poprzednim modelu.
9-3 ma te wszystkie systemy elektroniczne, które wspomagają umiejętności kierowcy, a w razie wypadku łagodzą jego skutki - ABS, ESP, EBD, CBC i MBA. Pomagają one przyspieszać, zwalniać, hamować, omijać przeszkody.
Pewne zastrzeżenia można mieć do określania 9-3 mianem auta rodzinnego. Wprawdzie bagażnik jest wystarczający (425 l), to stosunkowo mała odległość między przednimi siedzeniami a tylną kanapą skłania do sformułowania: auto dla rodziny z małymi dziećmi.
Silnik | 2.0 t BioPower |
---|---|
Pojemność skokowa (cm3) | 1998 |
Moc (KM) przy obr./min | 200/5500 |
Max. moment Obr. (Nm) przy obr/min | 300/2500-4000 |
Skrzynia biegów | 5-biegowa automatyczna 6-biegowa manualna |
Napęd | Przód |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,9* 8,9** |
Max. prędkość (km/h) | 230* 225** |
Średnie zużycie paliwa | b.d. |
Pojemność bagażnika (l) | 425 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 58 |
Waga samochodu (kg) | 1410 |
- 6-biegowa manualna skrzynia biegów
** 5-biegowa automatyczna skrzynia biegów
Autor: Krzysztof Gołata