Nowy Range Rover Sport: najszybszy w historii
Całkowicie nowy Range Rover Sport został oficjalnie zaprezentowany podczas premiery w Nowym Jorku. Opracowywany równolegle z nowym Range Roverem, nowy model Sport zapewnia najlepsze w historii marki właściwości trakcyjne, zachowując świetne własności terenowe.
Wykorzystując zawieszenie ze stopów lekkich oraz innowacyjną strukturę nośną samochodu, nowy Sport jest lżejszy od swego poprzednika nawet o 420 kilogramów. Podobnie jak w przypadku większego modelu - pomogło szerokie zastosowanie aluminium. Kuracja odchudzająca znacząco wpłynęła na właściwości jezdne oraz osiągi samochodu, zwiększając przy tym komfort jazdy. Zwiększony kąt pochylenia szyby czołowej, bardziej opływowa sylwetka i niżej, dynamicznie poprowadzona linia dachu poprawiły współczynnik aerodynamiczny nowego Range Rovera Sport o 8 procent w stosunku do modelu poprzedniej generacji (Cd 0,34). Nowy Sport jest krótszy o 149 mm i niższy o 55 mm od flagowego Range Rovera, z którym jest konstrukcyjnie bardzo powiązany. Różnica w wadze to 45 kg na korzyść modelu Sport.
Nowy Range Rover Sport otrzymał konfigurację z dwoma dodatkowymi siedzeniami. Mimo to jest tylko 62 mm dłuższy od swego protoplasty - przy długości 4850 mm jest krótszy od innych 7-osobowych SUV-ów i większości sedanów segmentu E, umożliwiając większą zwrotność i bezproblemowe parkowanie. Znacznie większy rozstaw osi (+178 mm) przyniósł więcej przestrzeni na nogi i ułatwił dostęp do rzędu tylnych foteli. Krótkie zwisy nadwozia z przodu i z tyłu oraz zwiększona o 55 mm szerokość, dodatkowo poprawiły muskularną sylwetkę samochodu.
Zakres pracy zawieszenia nowego Sporta jest największy w swojej klasie (260 mm z przodu oraz 272 mm z tyłu) i zapewnia duży skok zawieszenia - nawet 546 mm, umożliwiając pokonywanie trudnego terenu. Maksymalny prześwit wzrósł do 278 mm (+51 mm), a przeprojektowane zawieszenie pneumatyczne automatycznie wybiera między dwiema wysokościami jazdy. System Terrain Response 2, automatycznie wybiera najbardziej odpowiedni program do jazdy w terenie.
Przeprojektowane zawieszenie pneumatyczne umożliwia podróż ze zwiększonym prześwitem (+35 mm) przy znacznie wyższych prędkościach niż w poprzednim modelu. Tryb off-roadowy jest dostępny do 80 km/h (dotychczas 50 km/h), przydając się szczególnie podczas szybkiej jazdy po mocno zniszczonych drogach gruntowych.
W początkowej fazie produkcji, nowy Range Rover Sport dostępny będzie z czterema różnymi jednostkami napędowymi - dwiema benzynowymi wyposażonymi w sprężarki (5.0 V8 o mocy 510 KM oraz 3.0 V6 340 KM) i dwiema wysokoprężnymi (3.0 TDV6 258 KM i 3.0 SDV6 292 KM). Gama silnikowa zostanie powiększona w późniejszym okresie o silnik 4.4 SDV8 o mocy 340 KM oraz wysokowydajną hybrydą z dieslem już pod koniec 2013 roku.
Czasy przyspieszenia 0-100 km/h będzie wynosił dla najmocniejszej wersji poniżej 5 sekund. Zużycie paliwa będzie niższe - w zależności od modelu - nawet o 24 procent przy emisji CO2 na poziomie 194g/km. Wszystkie jednostki napędowe Range Rovera Sport wykorzystują automatyczną skrzynię biegów ZF 8HP70 o ośmiu przełożeniach.
Stylistycznie nowy Sport czerpie z nowego Range Rovera. Taki sam projekt świateł zachodzących na bok karoserii lepiej komponuje się w przypadku bardziej dynamicznej sylwetki modelu Sport. Nowy model marki Land Rover czerpie też inspirację z crossovera Evoque. Takie połączenie pasuje do charakteru tego samochodu, który ma łączy auto terenowe z modnym SUV-em do miasta.
Zaprojektowany i skonstruowany w centrach badawczych Land Rover w Wielkiej Brytanii, nowy Range Rover Sport będzie produkowany w zakładzie w Solihull (Wielka Brytania). Samochód trafi do sprzedaży w trzecim kwartale 2013 roku i będzie dostępny w 169 krajach. Do dyspozycji będą cztery poziomy wyposażenia (S, SE, HSE oraz Autobiography), a także pakiet Dynamic dla wersji HSE oraz Autobiography. Szeroki wybór lakierów, tapicerek oraz elementów wykończenia umożliwi klientom konfigurację auta szytego na miarę.
sj, moto.wp.pl