Nowy Peugeot 308: strategiczna nowość Francuzów
Podczas Salonu Samochodowego we Frankfurcie zadebiutuje nowy Peugeot 308. Jest on strategicznym modelem dla marki, ze względu na dużą popularność segmentu C w Europie.
Samochód, którego wymiary wynoszą 4,25/1,80/1,46 m powstał dzięki platformie EMP2. Umożliwiła ona skrócenie przedniego i tylnego zwisu, zredukowanie masy w stosunku do poprzednika o 140 kg oraz stworzenie bagażnika o pojemności 398 l. Korzystanie z niego ułatwiają szeroki otwór oraz nisko położony próg załadunku. Co ciekawe, Peugeot 308 jest pierwszym na świecie samochodem, w którym dolna część tylnej klapy została wykonana z kompozytu - tworzywa termoplastycznego. Dzięki temu masa klapy jest lżejsza o 3 kg.
Projektantom udało się wykonać model o dobrych własnościach aerodynamicznych, głównie za sprawą sterowanych przepustnic i ekranów pod podwoziem platformy EMP2 tworzących płaską, jednoelementową podłogę. Współczynnik Cx wynosi 0,28 a Scx - 0,63 m kw. W chwili debiutu auto będzie wyposażone w gamę silników benzynowych o mocy od 82 do 155 KM oraz wysokoprężnych e-HDi (od 92 do 115 KM). Na wiosnę 2014 r. przewidziano wprowadzenie nowych technologii, w tym 3-cylindrowego "benzyniaka" z turbodoładowaniem, wersje BlueHDi (spalanie 3,1 l/100 km) oraz 6-przełożeniowe skrzynie biegów nowej generacji.
Peugeot 308 charakteryzuje się dużym, centralnie umieszczonym z przodu grillem z chromowanym obramowaniem. Najwyższe wersje posiadają reflektory typu Full LED, zaś dynamikę podkreślają szeroki wlot powietrza z umieszczonymi w pasie dolnym światłami przeciwmgielnymi i kierunkowskazami. Linia pojazdu zaczyna się od maski i jest konsekwentnie prowadzona przez całe nadwozie.
Samochód oferuje innowacyjne rozwiązanie - Peugeot i-Cockpit - w którego skład wchodzą kompaktowa kierownica, wysoko umieszczone zegary umożliwiające odczyt informacji bez odrywania wzroku od drogi, ciekawie zaprojektowana środkowa konsola oraz duży ekran dotykowy o przekątnej 9,7-cala. Linie tablicy przyrządów pozwalają jednym rzutem oka ogarnąć całość informacji, zaś gładka powierzchnia deski rozdzielczej, w całości pokrytej miękkimi materiałami, rozciąga się aż do przedniej szyby. i-Cockpit oznacza niemal całkowitą
rezygnację z przełączników i przycisków na desce rozdzielczej na rzecz sterowania za pomocą ekranu dotykowego.
Nowy Peugeot dysponuje licznymi systemami wspomagającymi kierowcę, m. in. aktywnym tempomatem, układem ostrzegania przed ryzykiem kolizji, funkcją wspomagającą nagłe hamowanie, monitorem martwego pola, elektrycznym hamulcem postojowym, kamerą cofania czy systemem bezkluczykowego dostępu i uruchamiania auta. Pojazd oferuje tez szeroki dostęp do usług i aplikacji online.
308 będzie produkowany w zakładach w Sochaux, natomiast zespoły napędowe dostarczą fabryki w Tremery i Douvrin. Sprzedaż samochodu rozpocznie się we Francji już dwa dni po debiucie, czyli 12 września br. Docelowo samochód będzie też produkowany w Chinach.
Źródło: Peugeot
ll/moto.wp.pl