Trwa ładowanie...
d25fw3s
25-09-2002 14:28

Nowy, nowoczesny diesel Fiata i GM

d25fw3s
d25fw3s

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/244/1.3jtd16v_multijet.jpg',600,685) ) |
| --- | W 2003 roku w Bielsku uruchomiona będzie produkcja najnowocześniejszego i najmniejszego silnika dieslowskiego spółki FIAT-GM Powertrain. Firmą jest owocem współpracy pomiędzy koncernami, które chcąc obniżyć koszty. Silnik 1.3 JTD 16v produkowany będzie w zakłądach Fiata w Bielsku – Białej. Wiadomość podwójnie dobra: po pierwsze, że w Polsce, po drugie, że będzie bardzo nowoczesny i mały, tańszy diesel.
Fiat zadeklarował, że w swoich bielskich zakładach uruchomi produkcję silników 1.3 JTD 16V Multijet - drugiej generacji turbodiesli Common Rail. Fakt, że jednostka, z którą Fiat i GM łączą wielkie nadzieje, będzie produkowana wyłącznie w Polsce wystawia bardzo dobrą ocenę polskiemu oddziałowi Fiata. Wróży mu też, a właściwie jego pracownikom, stałe miejsca pracy pomimo recesji w motoryzacji i globalnym kłopotom kapitałowym Fiata.
Warto chyba więc przyjrzeć się uważniej silnikowi tak oczekiwanemu zarówno przez koncern Fiata, jak i kierowców marzących o tanich i ekonomicznych samochodach.

Silnik 1.3 JTD 16v ma dzięki nowoczesnej konstrukcji, małe wymiary i dzięki temu będzie można go montować w małych samochodach. Dotychczas nie określono jeszcze precyzyjnie, w jakim samochodzie będzie montowany ten silnik, ale prawdopodobnie znajdzie on zastosowanie w następcy Seicento, Punto.
1,3 JTD zaprojektowano w technologii Multijet JTD drugiej generacji. Ta ostatnia jest wynikiem pracy Centrum Badawczego Fiata, które opracowało system wtrysku ”common rail” typu Unijet (w roku 1997 została zaprezentowana Alfa 156 JTD, pierwszy na świecie samochód wyposażony w silnik 1.9 JTD 8v). Multijet, to common rail drugiej generacji. Są to silniki o zwartej budowie (długość 460 mm, szerokość 500 mm i wysokość 650 mm) o pojemności skokowej 1.251 cm³, ale o budowie “4 cylindry w rzędzie”, o 16 zaworach, które zapewniają doskonały komfort i optymalne osiągi. Konstrukcja silnika charakteryzuje się również elastycznością, którą można ewentualnie modyfikować. W porównaniu z silnikami wykonanymi w technologii Unijet, silnik Multijet zapewnia mniejsze zużycie paliwa o około 10%, lepsze wyciszenie i redukuję emisji zanieczyszczeń, ocenianych pomiędzy 3%0 a 40%, co umożliwia osiągnięcie limitu normy EURO IV.

d25fw3s

Multijet ma centralkę elektroniczną, która steruje układem zapłonowym tak, aby zredukować podczas każdego cyklu silnika większą ilość wtrysków paliwa wobec dwóch wtrysków występujących do tej pory. W takim przypadku ilość spalanego oleju napędowego w cylindrze pozostaje taka sama, ale podzielona jest na kilka części, przez co uzyskuje się bardziej stopniowe spalanie.
1.3 JTD 16v Multijet to zespół napędowy o 4 cylindrach ułożonych rzędowo, o pojemności skokowej 1.251 cm³, średnicy cylindrów 69,6 mm i skokiem tłoków 82 mm. Na każdy cylinder przypadają cztery zawory, które sterowane są bezpośrednio podwójnym wałkiem rozrządu znajdującym się w głowicy cylindrów. Moc maksymalna wynosi 70 KM, a moment obrotowy 170 Nm.

DANE TECHNICZNE 1.3 JTD 16v
Silnik Diesel DI “Common Rail”
Ilość cylindrów 4, układ czterorzędowy
Pojemność skokowa (cm3) 1.251
Średnica cylindra x obrotach (mm) 69,6 x 82,0
Głowica cylindrów 4-zaworowa
Rozrząd 2 wałki rozrządu w głowicy cylindrów, dźwignie zaworów typu palcowego, napędzane łańcuchem
Korpus silnika żeliwny z kadłubem dolnym aluminiowym
System wtryskowy “Common Rail” 1400 bar - Multijet
Turbosprężarka o stałej geometrii
System EGR zawór elektryczny EGR i wymiennik ciepła
Moc (KM) przy obr./min 70 / 4000
Moment (Nm) przy obr./min 170 /2000
Wymiary :
długość x szerokość x wysokość (mm) 460 x 500 x 650

d25fw3s
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d25fw3s
Więcej tematów