Nowy Nissan Primera - marzec 2002
Nowy Nissan Primera, marzec 2002, (laz)
Począwszy od 23 marca rozpoczęła się sprzedaż nowego Modelu Nissan Primera. Już jej zewnętrzny wygląd zapowiada nowości kryjące się we wnętrzu. Nissan zbudował jednobryłowe, futurystyczne auto, które zdecydowanie odróżnia się od pozostałych modeli segmentu D. Auto oferowane jest w wersji czterodrzwiowej i kombi. Latem 2002 roku do produkcji trafi 5-drzwiowy hatchback, zaprojektowany specjalnie na europejski rynek.
Wnętrze Primery wygląda całkiem niebanalnie dzięki przeniesieniu tablicy rozdzielczej do środkowej części kokpitu. U góry umieszczono trzy analogowe zegary a pod spodem centralny zestaw przełączników i ekran wyświetlacza wchodzących w skład tzw. systemu N-FORM. Ułatwia to duży ciekłokrystaliczny ekran, na którym kierowca odczytuje informacje podawane przez komputer pokłądowy. Może też sam wprowadzać do pamięci informacje i polecenia np. przypominania o przeglądacy itp. Ekran służy także do wyświetlania obrazu, pochodzącego z kamery umieszczonej nad tylną tablicą rejestracyjną. Kamera jest uruchamiana automatycznie przy włączaniu wstecznego biegu i pomaga w manewrowaniu tyłem oraz parkowaniu. To centrum sterowanie nadaje Primerze indywidualny charakter. Wnętrze w niczym nie przypomina poprawnej lecz nijakiej stylistyki poprzedniego modelu.
Zespół przedniego zawieszenia o nowej konstrukcji został zamocowany do ramy pośredniej. Jego konstrukcja ma gwarantować wyższy komfort oraz tłumienie drgań i hałasu. Przy tylnym zawieszeniu zastosowano przestrzennie prowadzoną belkę skrętną. Podwojenie rozmiarów elementów metalowo-gumowych i zmniejszenie ich sztywności ma zapewnić lepsze tłumienie hałasu i drgań. Bezpieczeństwo zwiększa ponadto układ elektronicznej kontroli stabilności - ESP.
Do napędu nowej Primery zastosowano gruntownie zmodernizowane silniki ZI o pojemnościach 1.6 i 1.8 dm3 oraz dwie zupełnie nowe jednostki napędowe: ZI o pojemności 2.0 dm3 oraz turbodoładowaną ZS o pojemności 2.2 dm3 z wtryskiem bezpośrednim typu Common Rail. Primerę z silnikiem 1.8 można zamówić z 4- stopniową skrzynią automatyczną. Bezstopniowa automatyczna przekładnia Nissan Hypertronic CVT-M6 jest dostępna opcjonalnie w wersji z benzynowym silnikiem 2.0-litrowym. Najsłabszy silnik o pojemności 1.6 dm3 pozwala rozpędzać auto do setki w 12,6 s i osiągać prędkość maksymalną 190 km/h.
Nissan Primera wyróżnia się od swoich konkurentów. Widać wyraźnie, że projektanci stworzyli niebanalną stylistykę. Najczęściej bowiem o wyborze konkretnego modelu decyduje właśnie jego wygląd. Jeżeli więc zważyć na fakt, że jakość Nissana nigdy nie budziła zastrzeżeń, a teraz gama jego silnikó wzbogaciła się o tak poszukiwany ostatnio diesel common-rail, nowej Primerze można wróżyć niezłe powodzenie. Jej najtańsza wersja kosztuje 68900 zł.