Trwa ładowanie...
10-07-2002 14:56

Nowy Nissan Maxima QX - kwiecień 2000

Nowy Nissan Maxima QX - kwiecień 2000
d45w46v
d45w46v

Nowy Nissan Maxima QX, kwiecień 2000, Nissan Europe

Spokojna i wyważona bryła dotychczasowego modelu Maximy, została poddana stylistycznym poprawkom, wynikającym z zastosowania większego rozstawu osi oraz wyższej i szerszej kabiny. Istotnie zwiększyła się objętość wnętrza, zastosowano zmienioną tablicę rozdzielczą, nowe wzory tapicerki i wbudowano dodatkowe schowki na drobne przedmioty. Drobiazgowe przywiązanie konstruktorów do dokładności montażu i wysokiej jakości materiałów przyczyniło się do znaczącego ograniczenia hałasu, drgań i wibracji docierających do pasażerów.

(WP)
Źródło: (WP)

Obydwie nowoczesne, wielozaworowe jednostki napędowe V6 zapewniają znakomite osiągi i wysoką kulturę pracy. Większy, 3.0-litrowy silnik charakteryzuje się mocą wynoszącą obecnie 147 kW (200 KM) i rozwija maksymalny moment obrotowy 271 Nm. Oba silniki o aluminiowych blokach i głowicach zostały wyposażone w 24 zawory, cztery wałki rozrządu i cały szereg innych rozwiązań technologicznych. W układzie przeniesienia napędu stosuje się 5-biegową, mechaniczną skrzynię przekładniową lub specjalnie zaprojektowaną dla Maximy QX automatyczną, czterobiegową, z trzema programami pracy.

d45w46v

Struktura nadwozia jest o 30% sztywniejsza, w porównaniu do dotychczasowego modelu, dzięki temu stanowi stabilniejszą platformę dla zawieszenia. Z przodu zachowano sprawdzoną kombinację kolumn typu MacPherson, sprężyn śrubowych i stabilizatora przechyłów, jednakże tylne zawieszenie istotnie zmodyfikowano. Zastosowana tutaj przestrzennie prowadzona belka skrętna (Multi-Link Beam suspension) łączy zalety belki skrętnej i zawieszenia wielowahaczowego. Zmieniono mocowanie drążka poprzecznego, przenosząc je z dotychczasowego położenia z przodu belki do tyłu, za tylną oś, dzięki czemu poprawiono stabilność i zmniejszono hałas, generowany przez zawieszenie kół tylnych.

Nissan Maxima znakomicie sprzedaje się na rynkach całego świata, przy czym każda wersja została indywidualnie dopasowana do wymagań poszczególnych rynków. W Stanach Zjednoczonych, gdzie istnieje szczególnie duży popyt na pojazdy segmentu E, w 1999 roku sprzedano 130 000 tych największych Nissanów.

Smukłe linie nowej Maximy QX i trzy nowe schematy kolorystyczne kryją eleganckie i bezpieczne wnętrze, które w swej obecnej formie jest wyjątkowo obszerne i luksusowo wyposażone. Układ hamulcowy został standardowo wyposażony w zmodernizowany system przeciwpoślizgowy ABS, który współdziałając z układem wspomagania awaryjnego hamowania (Nissan Brake Assist) oraz z elektronicznym układem kontroli rozdziału siły hamowania (Electronic Brake force Distribution), stał się najważniejszym elementem, stanowiącym o bezpieczeństwie czynnym nowej Maximy.

Doskonała jakość wykonania w połączeniu ze znakomitymi osiągami stawiają najnowszą wersję Maximy na czele rodziny samochodów osobowych, produkowanych przez Nissana.

Nissan Maxima QX w skrócie

  • Zmodyfikowane nadwozie, dłuższe o 150 mm i szersze o 10 mm. Powiększony rozstaw osi o 50 mm umożliwił zwiększenie ilości miejsca na nogi we wnętrzu na przednich i tylnych siedzeniach o 35 mm. Powiększony bagażnik o 18%, z 440 do 520 litrów (VDA).
  • Dwie jednostki napędowe - 2.0-litrowy silnik V6 oraz zmodernizowana wersja wielokrotnie nagradzanego 3.0-litrowego V6 o mocy 200 KM (więcej o 3.6 procent), rozwijającego 271 Nm maksymalnego momentu obrotowego (więcej o 6.3 procent).
  • Znacznie zredukowany poziom hałasu, drgań i wibracji Wyszukane tylne zawieszenie w postaci przestrzennie prowadzonej belki skrętnej (Multi-Link Beam suspension) ze zmienionym punktem mocowania drążka poprzecznego, poprawiającym komfort jazdy i stabilność pojazdu.
  • Poprawiona widoczność z wnętrza nadwozia i wygoda wsiadania do pojazdu, dzięki powiększeniu otworów drzwiowych i wyższemu zamocowaniu siedzisk foteli.
  • Większe fotele, lepiej podtrzymujące ciało w czasie jazdy.
  • Szyby o zmniejszonej przenikalności dla promieniowania ultrafioletowego.
  • Wyszukany, czterokanałowy system, przeciwdziałający blokowaniu kół przy hamowaniu (ABS), standardowo wyposażony w układ wspomagania awaryjnego hamowania (Nissan Brake Assist) i elektroniczny system rozdziału siły hamowania (Electronic Brake force Distribution).
  • Najnowszy system przeciwkradzieżowy z immobilizerem (NATS Step 5).
  • Unikalny, trójwymiarowy system nawigacji satelitarnej (3D BIRDVIEWTM Satellite Navigation system), dostępny na życzenie (w zależności od rynku).
  • Trzy wersje: 2.0 SLX, 2.0 SE i 3.0 SE.
(WP)
Źródło: (WP)

Nissan Maxima QX - część szczegółowa

Nadwozie

Najnowsza Maxima QX jest większa od swego poprzednika we wszystkich najważniejszych wymiarach, w wyniku czego udało się istotnie powiększyć wnętrze pojazdu i poprawić wygodę podróżowania. Dzięki eleganckiej, ale jednocześnie spokojnej stylizacji nadwozia nowa Maxima QX jest adresowana głównie do kręgu dojrzałych kierowców, będąc jednocześnie w stanie rozbudzić zainteresowanie klientów innych segmentów rynku.

d45w46v

Długość nadwozia wzrosła o 150 mm, do 4920 mm, wysokość o 20 mm, a szerokość o 10 mm - a więc we wszystkich wymiarach odpowiadających za objętość kabiny i wygodę jadących. Powiększone wymiary zewnętrzne pozytywnie wpłynęły także na prezencję pojazdu na drodze i jego luksusowe image. Przód pojazdu z długą, łagodnie opadającą maską został zdominowany przez reflektory ksenonowe najnowszej generacji, które generują intensywny, charakterystycznie niebieski strumień światła, o 100 procent jaśniejszy od światła pochodzącego z reflektorów z halogenowym źródłem światła. Nowa atrapa chłodnicy, z charakterystycznymi dla Nissana stylizowanymi "skrzydłami? oraz przedni zderzak, ze zintegrowanymi reflektorami halogenowymi nadaje nowej Maximie szczególnie dostojny wygląd. Wysokociśnieniowe zmywacze przednich reflektorów wysuwają się w czasie pracy, dzięki czemu nie tylko skuteczniej oczyszczają klosze reflektorów, ale również nie zaburzają aerodynamiki nadwozia.

Zderzaki, łagodnie przechodzące w zasadnicza bryłę nadwozia, zostały tak zaprojektowane, aby nie ulegając trwałej deformacji absorbowały energię zderzenia w czasie kolizji z niewielką prędkością (do 8 km/h), dzięki czemu zmniejszono koszty ewentualnych napraw i zwiększono tym samym praktyczność codziennej eksploatacji.

Zderzaki są zresztą integralną częścią nadwozia zbudowanego w oparciu o koncepcję strefowej struktury nadwozia ("Zone Body Concept"), wyrażającej się umieszczeniem sztywnego, bezpiecznego przedziału pasażerskiego, chronionego od przodu i od tyłu przez deformowalne strefy, pochłaniające energię kolizji, zmniejszające tym samym ryzyko powstania obrażeń u pasażerów.

d45w46v

Wnętrze

Jednym z głównych celów, na których skoncentrowali się inżynierowie i styliści Nissana przy projektowaniu wnętrza Maximy QX było istotne zwiększenie komfortu, luksusu i praktyczności nowego pojazdu. Dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 50 mm konstruktorzy Nissana wygospodarowali dodatkowo 35 mm więcej miejsca na nogi i to zarówno dla pasażerów przednich, jak i tylnych siedzeń. Cała kabina jest szersza, a kierowca ma dodatkowo o 10 mm więcej miejsca nad głową. Siedziska foteli zostały umieszczone wyżej - o 5 mm z przodu i o 15 mm z tyłu, dzięki czemu zapewniono wszystkim jadącym lepszą widoczność we wszystkich kierunkach oraz ułatwiono wsiadanie i wysiadanie z samochodu.

Zarówno kierowca, jaki pasażer obok wygodnie siedzą na dużych fotelach, znakomicie podtrzymujących ciało w czasie jazdy, mając bardzo dobrą widoczność nie tylko do przodu, ale także we wszystkich kierunkach. Dzięki powiększeniu wnętrza i zapewnieniu jadącym znacznie więcej miejsca na nogi, barki i głowę w istotny sposób zwiększono w najnowszej Maximie generalne odczucie wygody. Inżynierowie Nissana zmodyfikowali również bezpośrednie otoczenie kierowcy. Wszystkie przyrządy kontroli zostały bardziej logicznie rozmieszczone, a niektóre przełączniki stały się większe i łatwiej dostępne. We wszystkich wersjach montuje się w kierownicy przyciski do sterowania systemem audio. Umieszczona przed oczami kierowcy nowa tablica wskaźników jest lepiej czytelna, dzięki powiększeniu o 30% większości cyfr oraz zastosowaniu bardziej czytelnego rozmieszczenia wskaźników i oświetlenia elektrofluorescencyjnego "Fine Vision". Poprawiono widoczność do tyłu, dzięki zastosowaniu lusterka wstecznego z funkcją automatycznego
przyciemniania przeciwdziałającego zjawisku oślepiania.

Z nowych technologii zastosowano specjalne szyby o zwiększonej grubości, zmniejszające hałas dobiegający z zewnątrz i redukujące penetrację promieniowania ultrafioletowego, a także unikalny, trójwymiarowy system nawigacji satelitarnej BIRDVIEWTM (3D BIRDVIEWTM satellite navigation system). Wyświetlacz układu, umieszczony na tablicy rozdzielczej w pobliżu naturalnej linii wzroku kierowcy przedstawia trójwymiarowy obraz drogi z punktu, umieszczonego nad samochodem, jakby "z lotu ptaka", dzięki czemu jest niezwykle łatwy w interpretacji.

d45w46v

W całej kabinie zastosowano nowe materiały tapicerskie i wysokiej jakości dwukolorowe tworzywa sztuczne. Kierownica jest w kolorze górnej części tablicy rozdzielczej. Tapicerka dostępna jest w dwóch odcieniach - szarym i beżowym - z obiciem materiałowym w standardzie SLX, welurowym w SE i, skórzanym, dostępnym na życzenie w wersji SE. Powiększono objętość bagażnika o 18 procent ? do 520 litrów (VDA) - w którym standardowo zamontowano 10 użytecznych zaczepów oraz wielofunkcyjną siatkę bagażową. Przestrzeń bagażową łączy z kabiną klapa, służąca do przewozu nart i innych długich przedmiotów, zaopatrzona w specjalny zamek przeciwwłamaniowy, uniemożliwiający dostanie się do wnętrza pojazdu od strony bagażnika.

Kabina pasażerska jest znakomicie izolowana od hałasu, drgań i wibracji dzięki zastosowaniu odpowiednich izolacji i całego szeregu inteligentnych rozwiązań, począwszy od potrójnego uszczelnienia otworów drzwiowych, po konstrukcję tylnego zawieszenia typu Multi-Link Beam (przestrzennie prowadzona belka skrętna).

d45w46v
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d45w46v
Więcej tematów