Nowy most na Wiśle w Toruniu otwarty
Nowy most drogowy przez Wisłę otwarto w poniedziałek w Toruniu. Przeprawa długości 540 m nosi imię gen. Elżbiety Zawackiej, legendarnej kurierki AK i jedynej kobiety "cichociemnej".
- Most nie tylko spina dwa brzegi Wisły, ale łączy także pokolenia, łączy aspiracje i pragnienia ludzi tej ziemi. W przyszłym roku będziemy obchodzić trzy nakładające się na siebie rocznice: 25-lecie polskiej, europejskiej przemiany, która odmieniła oblicze naszej ziemi, 15-lecie obecności w NATO i 10-lecie obecności w UE. Ważne jest nie tylko żeby budować, ale także łączyć, nie tylko brzegi, ale przede wszystkim ludzi - powiedział wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński. Wicepremier podkreślił, że szczególny wyraz ma wybór patronki mostu, gen. Elżbiety Zawackiej. - To osoba szczególna, torunianka i przedstawicielka tego, co w polskim patriotyzmie najpiękniejsze - dodał.
Piechociński pogratulował władzom miasta, wszystkim zaangażowanym w przedsięwzięcie. - To było olbrzymie zadanie, spełniające oczekiwania miasta. Otwiera nie tylko dla Torunia, ale całego województwa kujawsko-pomorskiego zupełnie nowe możliwości. (...) Inwestycja połączyła miejscowe społeczeństwo. Tu był wspólny cel, ponad wszelkimi podziałami chciano go zrealizować. To zobowiązuje rząd i jego instytucje, bo najlepszym z najlepszych nie tylko trzeba okazywać wsparcie i zrozumienie, ale inwestować w nich dalej - mówił wicepremier. Piechociński zadeklarował, że podejmie starania, aby Toruń dostał poza przyznaną dotacją na inwestycję dodatkowe pieniądze z reszty środków unijnych. - Na jednym z najbliższych posiedzeń rządu, kiedy będziemy zamykać perspektywę unijną 2007-13, będę apelował do całego rządu, abyśmy z tych "resztówek", które pozostaną ze środków unijnych, w sposób szczególny miasto Toruń wsparli. Wymiar tego zadania, wydane ponad 700 mln zł do tego nas zobowiązuje - zaznaczył wicepremier.
Stalowy most ma dwa przęsła łukowe po 270 m długości każde, wsparte na jednej podporze na środku rzeki. Przeprawa o szerokości 30 m ma dwie jezdnie, każda ma dwa pasy ruchu. Z jednej strony mostu zbudowano chodnik dla pieszych, a z drugiej - ścieżkę rowerową. Cała trasa mostowa wraz z dojazdami ma 4,1 km długości. W trakcie budowy najbardziej skomplikowaną operacją był transport z brzegu przęseł łukowych, z których każdy ma 270 m długości, 50 m wysokości i waży 2,75 tys. t. Stalowe łuki, wsparte na wieżach montażowych znajdujących się na dwóch barkach, były po kolei transportowane z przybrzeżnych doków w pobliże podpór przęseł mostu, które znajdują się na brzegu i na sztucznej wyspie na środku rzeki. Skomplikowana operacja była prowadzona z wielką precyzją i bardzo powoli, aby nie doszło do przewrócenia się potężnej konstrukcji. W następnym etapie łuki montowano na przęsłach. Najpierw konstrukcje podnoszono przy pomocy urządzeń hydraulicznych na wysokość kilkunastu metrów i potem osadzono w gniazdach podpór.
Budowa mostu rozpoczęła się w listopadzie 2010 r. Początkowo inwestycja miała zostać zakończona 4 lipca 2013 r., ale ze względu na niesprzyjające warunki atmosferyczne i niski stan wody w trakcie budowy wydłużono okres realizacji przedsięwzięcia. Generalnym wykonawcą inwestycji było konsorcjum firm Strabag sp. z o.o. z Pruszkowa (lider) i Strabag AG z Austrii (partner). Wartość całego projektu wyniosła 753 mln zł, z czego dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 327 mln zł.
Jest to drugi most drogowy w Toruniu. Pierwsza przeprawa pochodzi z początku XX w. Pierwotnie została wzniesiona w latach 1907-1910 w Opaleniu (obecnie woj. pomorskie), ale w latach 1928-29 rozebrano ją i w częściach przeniesiono do Torunia. Most po dobudowaniu trzech przęseł, oddano do użytku w 1932 r.