Trwa ładowanie...

Nowy Mercedes Vito z napędem na obie osie: pewniejszy, a wciąż ekonomiczny

Nowy Mercedes Vito z napędem na obie osie: pewniejszy, a wciąż ekonomicznyŹródło: Materiały prasowe
d1vi5n5
d1vi5n5

Mercedes-Benz zaprezentował Vito z nowym napędem: na obie osie. To model przeznaczony do wymagających zastosowań w przemyśle i handlu, samochód dostawczy gotowy na każdą porę roku i każdy rodzaj nawierzchni. Vito 4x4 łączy kompaktowe wymiary, dynamikę jazdy i zwinność z niezawodną trakcją, zapewnianą przez permanentny napęd na obie osie z rozbudowanymi systemami sterowania.

Zobacz galerię zdjęć Mercedesa Vito 4x4

Zastosowany w Vito 4x4 stały napęd na obie osie łączy innowacyjne systemy sterowania z jednym z najbardziej wydajnych układów napędowych na cztery koła, jakie stosuje się w motoryzacji. Jego konstrukcja stanowi element koncepcji modułowej i jest blisko spokrewniona z napędami spotykanymi w SUV-ach oraz osobowych modelach spod znaku trójramiennej gwiazdy.

Architektura układu napędowego w Vito 4x4 pochodzi z tylnonapędowego Vito i wyróżnia się szeregiem zalet: napęd na obie osie działa bez opóźnienia, zapewnia przewidywalne prowadzenie, jest zintegrowany ze wszystkimi systemami wspomagającymi, błyskawicznie odpowiada na zmieniające się warunki drogowe, nie powoduje obciążenia silnika, a dzięki kompaktowej zabudowie, niewielkiej masie własnej i elementom ograniczającym zużycie paliwa odznacza się znakomitą wydajnością.

Połączenie mocnego silnika, przekładni automatycznej z konwerterem momentu obrotowego i elektronicznie sterowanego rozdziału siły napędowej w znaczącym stopniu pomaga podczas jazdy w trudnych warunkach – wystarczy tylko prowadzić samochód. Za całą resztę odpowiada technologia zastosowana w Vito 4x4. A jeśli przez pomyłkę kierowca zbyt mocno wciśnie pedał gazu na nieutwardzonej nawierzchni, elektronika znów zareaguje i automatycznie ograniczy moment obrotowy silnika.

d1vi5n5

Moment obrotowy jest rozdzielany za pośrednictwem centralnego dyferencjału w skrzyni rozdzielczej i kierowany do kół obu osi w stałym stosunku 45:55. Skrzynka rozdzielcza składa się z centralnego dyferencjału planetarnego oraz przekładni kątowej, przekazujących siłę napędową do przedniej osi.

Kompaktowa, lekka i wydajna architektura z zamontowanym wzdłużnie silnikiem oraz przekładnią i skrzynią rozdzielczą we wspólnej obudowie pozwala znacząco zwiększyć ładowność i ograniczyć zużycie paliwa. Jednym z przykładów zwartej konstrukcji układu przeniesienia napędu jest tylny przegub krzyżakowy wału przekazującego moment do przedniej osi. Zintegrowano go w skrzyni rozdzielczej, dzięki czemu skrzynia biegów zajmuje mniej miejsca na szerokość. Obie przekładnie korzystają z jednego, wspólnego obiegu oleju.

Stały rozdział siły napędowej między przednią i tylną osią ma istotne znaczenie z punktu widzenia wydajności – niższy moment obrotowy powoduje mniejsze obciążenie podzespołów. W rezultacie gabaryty poszczególnych elementów można było zoptymalizować pod kątem zmniejszenia ich masy oraz ograniczenia zużycia paliwa. Efektem tych działań jest lekka konstrukcja całego napędu – Vito 4x4 waży jedynie o około 50 kg więcej od odmiany tylnonapędowej.

Za dystrybucję siły napędowej odpowiada sprawdzony, elektroniczny system kontroli trakcji 4ETS, połączony z układami ESP i ASR. W warunkach dobrej przyczepności rozdziela on moment obrotowy między przednią a tylną oś w stosunku 45:55.

d1vi5n5

Jeśli jedno lub więcej kół straci przyczepność, 4ETS osobno przyhamuje każde z nich i w ciągu milisekund skieruje dodatkowy moment obrotowy do kół dysponujących dobrą trakcją. Koła nie są jednak hamowane do zera – przy jeździe w terenie albo na śniegu pewien poślizg zawsze jest niezbędny. 4ETS może rozpoznać charakter nawierzchni, bazując na pomiarach poślizgu kół, i automatycznie dobiera optymalną charakterystykę działania bez potrzeby uruchamiania specjalnych trybów.

Vito 4x4 jest standardowo wyposażony w system kontroli prędkości zjazdu (Downhill Speed Regulation – DSR). To jedyne takie rozwiązanie w segmencie – dba o utrzymanie i nieprzekraczanie zdefiniowanej prędkości podczas pokonywania zjazdów. Działanie DSR wykorzystuje współpracę między oprogramowaniem silnika, skrzyni biegów oraz układu hamulcowego. Aby włączyć system, należy wcisnąć przycisk na tablicy rozdzielczej. Prędkość zjazdu można kontrolować za pomocą pedałów gazu i hamulca lub dźwigni standardowego tempomatu.

W chwili premiery Vito 4x4 jest dostępne w topowej wersji 119 BlueTEC, z najmocniejszą jednostką OM 651 o pojemności 2,15 litra, mocy 190 KM i 440 Nm maksymalnego momentu obrotowego. 4-cylindrowy turbodiesel ma długoskokową konstrukcję, dwa napędzane krótkim łańcuchem wałki rozrządu w głowicy, 16 zaworów i dwustopniowy układ turbodoładowania. Wtrysk common rail osiąga maksymalne ciśnienie 1800 barów.

d1vi5n5

Technologia napędu na obie osie Vito 4x4 jest również ukierunkowana na maksymalną wydajność. Średnie zużycie paliwa Vito 119 BlueTEC 4x4 w cyklu NEDC wynosi zaledwie 6,4 l/100 km – co odpowiada emisji dwutlenku węgla na poziomie 169 g/km. Tym samym Vito 4x4 Furgon zużywa jedynie o 0,6 l oleju napędowego na 100 km więcej od wersji tylnonapędowej z tym samym silnikiem. A w porównaniu do poprzednika z podobną jednostką różnica ta sięga aż 2,7 l/100 km lub 27 proc.

Źródło: Daimler

d1vi5n5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1vi5n5
Więcej tematów