Nowy Ford Mondeo: lżej i wydajniej
Ford przedstawił szczegóły nowej wersji modelu Mondeo. Auto charakteryzuje się niższą masą i nowymi silnikami.
W sportowym nadwoziu w stylu coupe, z nisko poprowadzoną linią dachu, wyróżnia się otwierane okno dachowe stosowane w wersji kombi. Produkowane w hiszpańskiej Walencji Mondeo posiada pochylony profil oraz trapezoidalną osłonę chłodnicy w przednim pasie. Otaczają ją wąskie klosze reflektorów. Z przodu uwagę zwraca też wybrzuszona maska silnika. Wewnątrz kierowcę wita cyfrowo-analogowa tablica przyrządów oraz zachodząca na boki konsola centralna, dająca poczucie przebywania w kokpicie sportowego samochodu.
Przy projektowaniu auta konstruktorzy zastosowali hydroformowaną stal o wysokiej wytrzymałości w słupkach A i B oraz w relingach dachowych, co jest nowością w branży motoryzacyjnej. Magnezowa struktura wewnętrzna pokrywy bagażnika w modelach 4- i 5-drzwiowych pozwoliła zaoszczędzić ok. 40 proc. masy własnej w porównaniu z elementami wykonanymi ze stali. Innym „reduktorem” masy (do 115 kg w wersjach z silnikiem 1,5 EcoBoost) jest pochodzący z recyklingu pochłaniacz energii. - Kilogramy zaoszczędzone w fazie projektowania zostały spożytkowane na technologie obniżające zużycie paliwa, takie jak osłony aerodynamiczne i układ Auto-Start-Stop. Zwiększyliśmy sztywność elementów odpowiadających za bezpieczeństwo o 40 proc. - powiedział Koesters. Struktura Forda Mondeo jest wykonana w 61 procentach ze stali o wysokiej wytrzymałości. Stal po obróbce cieplnej jest wykorzystywana w strukturze dachu, co obniża masę własną auta o kolejne 0,5 kilograma.
Mondeo posiada adaptacyjne reflektory LED, układ automatycznego wykrywania miejsca i autonomicznego parkowania, tylne nadmuchiwane pasy bezpieczeństwa powiększające objętość w razie kolizji, elektrycznie regulowaną kolumnę kierownicy, wielokonturowe fotele z funkcją masażu, technologię MyKey oraz system komunikacji SYNC2. Głównym elementem wyposażenia, który debiutuje w nowym Fordzie jest układ Pre-Collision Assist z technologią wykrywania pieszych Pedestrian Detection. W przypadku, gdy piesi przekraczają tor ruchu pojazdu kierowca jest ostrzegany o możliwości potrącenia, a jeśli nie podejmie on stosownych działań - automatycznie aktywuje hamulce. System przetwarza informacje zgromadzone przez kamerę zainstalowaną za przednią szybą oraz radar umieszczony w przednim zderzaku. Technologia radarowa jest również wykorzystywana przez nową funkcję utrzymywania bezpiecznego dystansu do poprzedzającego pojazdu oraz inteligentny tempomat.
Wśród dostępnych silników benzynowych znajdziemy jednostki EcoBoost o pojemności 1,0, 1,5 i 2,0 l. Dla zwolenników motorów wysokoprężnych oferta przewiduje silnik 2,0 TDCi (210 KM, 450 Nm, w późniejszym czasie wersje 150 i 180-konne) z układem podwójnego, sekwencyjnego turbodoładowania. Później można zamówić Mondeo ECOnetic Technology z dieslowską, 1,6-litrową jednostką. Gamę zamyka odmiana Hybrid z silnikiem benzynowym 2,0, silnikiem elektrycznym oraz akumulatorem litowo-jonowym 1,4 kWh.
Źródło: Ford
ll/moto.wp.pl