Nowy Ford Focus liderem
Segment samochodów kompaktowych jest w Europie szczególnie wymagający. Ogromna konkurencja i wygórowane już oczekiwania klientów, przy jednoczesnej konieczności rywalizacji na polu cen sprawiają, że ten, kto chce zdominować stawkę, musi zaproponować produkt kompletny. Taki jest właśnie nowy Focus.
Nowy Focus jest pod względem wizualnym udanym rozwinięciem linii swojego poprzednika. W ten sposób styliści Forda nawiązali do bogatej już tradycji modelu, jednocześnie proponując klientom świeżą, atrakcyjną wizualnie bryłę. Węższe reflektory o bardziej zdecydowanym kształcie towarzyszą nowej osłonie chłodnicy. Sprawia to, że auto wydaje się niższe i szersze. Charakter Focusa podkreślają przetłoczenia maski, a chromowane elementy nadają mu tonu elegancji.
Wiele zmieniło się również we wnętrzu. Specjaliści Forda wsłuchali się w głosy klientów i zaproponowali deskę rozdzielczą o zmniejszonej liczbie przycisków i przełączników. Przy projektowaniu starano się znaleźć złoty środek pomiędzy elegancką prezencją a ergonomią. Kokpit podzielono na kilka segmentów. W środkowej sekcji dominuje kolorowy, dotykowy ekran o przekątnej wynoszącej 8 cali, służący między innymi do obsługi nawigacji. W nowym Focusie, po raz pierwszy w samochodzie Forda w Europie, posiada ona podzielony wyświetlacz z wyszczególnionymi skrzyżowaniami, funkcją odczytywania na głos nazw przecznic, a także widokiem 3D skrzyżowań na autostradzie. Całości dopełnia trójramienna kierownica z przyciskami obsługującymi najważniejsze funkcje oraz segment zegarów przedzielonych kolorowym wyświetlaczem.
Ford Focus, od czasu pojawienie się pierwszej generacji tego modelu, jest w swojej klasie wzorem pod względem prowadzenia. Tak jest i tym razem. Nowy system wspomagania kierownicy, Electronic Power Assisted Steering, redukuje siłę potrzebną do kierowania, zapewniając jednocześnie większą precyzję i lepsze wyczucie położenia kół. Ruchy kierownicy są monitorowane przez system Enhansed Transitional Stability. To pierwszy tego typu układ stosowany w seryjnym samochodzie osobowym. Zadaniem ETS-u jest zapobieganie poślizgom. By przewidzieć niebezpieczną sytuację, analizuje on nie tylko prędkości obrotowe poszczególnych kół, ale też położenie kierownicy i szybkość jej obrotu. Jeśli na podstawie tych danych system stwierdzi ryzyko wpadnięcia w poślizg, odpowiednio rozdziela siłę hamowania na poszczególne koła.
Trudno dziś sobie wyobrazić konkurencyjny samochód bez nowoczesnych rozwiązań. Obecnie wysiłki twórców samochodowej elektroniki koncentrują się na zapewnieniu kierowcy i pasażerom jak największego poziomu bezpieczeństwa, a w szczególności na zapobieganiu wypadkom. Pod tym względem nowy Focus ma wiele do zaoferowania.
Kierowca ma do dyspozycji system ostrzegania przed pojazdem znajdującym się w martwym polu, Lane Keeping Alert, czyli system pomagający uniknąć niezamierzonego opuszczenia pasa ruchu, a także inteligentny tempomat. Ten ostatni, po ustawieniu żądanej prędkości - od 25 do 180 km/h, zachowuje bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu. Jeśli niebezpiecznie się do niego zbliżamy, tempomat zwolni, by uniknąć kolizji. Gdy droga znów stanie się wolna, samochód samoczynnie przyspieszy, by osiągnąć zadaną prędkość.
Jeśli niebezpiecznie się do niego zbliżamy, tempomat zwolni, by uniknąć kolizji. Gdy droga znów stanie się wolna, samochód samoczynnie przyspieszy, by osiągnąć zadaną prędkość. Jeśli jednak mimo działania tak zaawansowanych systemów dojdzie do wypadku, układ Emergency Assist samodzielnie zawiadomi służby ratunkowe o zdarzeniu, a także poda im pozycję samochodu zaczerpniętą z nawigacji GPS. W przeciwieństwie do rozwiązań stosowanych przez część producentów, system Forda działa przy pomocy zwykłej sieci komórkowej i łączy się bezpośrednio z odpowiednim numerem. W przypadku innych marek kontakt następuje poprzez prowadzone przez nie centra informacyjne, co wydłuża obieg informacji, a więc jednocześnie czas przybycia pomocy.
Focus pomoże również kierowcy podczas parkowania. Samochód samodzielnie znajdzie wystarczające miejsce, a następnie przejmie kontrolę nad kierownicą, by zaparkować równolegle lub prostopadle. Kierowcy pozostaje operowanie pedałami i kontrolowanie toru jazdy. Elektronika asystuje nam również podczas opuszczania miejsca parkingowego. Jeśli zostawiliśmy auto prostopadle do ulicy, na przyległym do niej parkingu i musimy wyjechać tyłem, zbawienny okazuje się system Cross Traffic Alert. Ostrzega on kierowcę przed zbliżającym się pojazdem. Zasięg działania systemu to 40 metrów, a układ emituje trzy różne sygnały w zależności od stopnia zagrożenia kolizją.
Jeśli jednak mimo działania tak zaawansowanych systemów dojdzie do wypadku, układ Emergency Assist samodzielnie zawiadomi służby ratunkowe o zdarzeniu, a także poda im pozycję samochodu zaczerpniętą z nawigacji GPS. W przeciwieństwie do rozwiązań stosowanych przez część producentów, system Forda działa przy pomocy zwykłej sieci komórkowej i łączy się bezpośrednio z odpowiednim numerem. W przypadku innych marek kontakt następuje poprzez prowadzone przez nie centra informacyjne, co wydłuża obieg informacji, a więc jednocześnie czas przybycia pomocy.
Nieocenioną pomocą dla kierowcy może być system SYNC 2. Dzięki niemu komendami głosowymi możemy zastąpić uciążliwe przeszukiwanie złożonego menu. W ten sposób możemy wyznaczyć cel podróży - po prostu wystarczy go powiedzieć. Jeśli chcemy dotrzeć do miejsca publicznego, jak na przykład muzeum czy stacja paliw, wcale nie musi być to dokładny adres. Wystarczy zakomunikować systemowi, gdzie chcemy się udać, a ten znajdzie odpowiadające naszym oczekiwaniom obiekty. Co więcej, jeśli szukamy restauracji, wystarczy powiedzieć systemowi, że jesteśmy głodni, a ten znajdzie najbliższe lokale. Szukając wyjątkowego miejsca, możemy zdać się na zespolony z systemem przewodnik Michelin. Dzięki niemu można wybrać rodzaj kuchni, na jaką mamy ochotę, a gdy już zdecydujemy się na konkretne miejsce, będziemy mogli automatycznie zadzwonić do restauracji, by zamówić stolik i wprowadzić je jako cel dla nawigacji. Na razie system SYNC2 działa dla komend wydawanych w głównych językach europejskich, w tym w języku angielskim.
Na uwagę zasługują również nowe silniki oferowane w Focusie. Oszczędni z aprobatą przyjmą nowe w gamie producenta silniki o pojemności 1,5 l. Wysokoprężna jednostka TDCi występuje w wariantach o mocy 95 lub 120 KM i zużywa średnio zaledwie 3,8 l/100 km. W porównaniu ze sprawdzonymi jednostkami 1,6 TDCi o porównywalnej mocy to o 0,4 l/100 km mniej, przy przyspieszeniu od 0 do 100 km/h krótszym o około 0,5 sekundy. Nowy benzynowy silnik 1,5 EcoBoost również występuje w dwóch wersjach mocy - 150 i 182 KM. Sparowany z sześciobiegową, manualną skrzynią i systemem Auto-Start-Stop spala średnio 5,5 l/100 km. Poza nimi w gamie nowego Focusa występują znane już silniki benzynowe 1,0 l (moc od 100 do 125 KM) i 1,6 l (od 85 do 125 KM), a także wysokoprężne jednostki 1,6 l (od 95 do 115 KM) oraz 2,0 l o mocy 150 KM. Silniki mogą współpracować z sześciobiegową przekładnią automatyczną PowerShift.
Nowy Focus oferuje kierowcy atrakcyjną sylwetkę, nowoczesne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa czynnego i systemów multimedialnych, a także udoskonalone silniki. Do tego tradycyjnie otrzymujemy doskonałe zawieszenie i układ kierowniczy.