Nowoczesne rozwiązania w nowej Pandzie
Fiat Panda nowej generacji nadal będzie małym samochodem o przystępnej cenie. Włoska firma chce jednak dać możliwość kupującym, aby wyposażyli swoje auto w urządzenia znane z droższych pojazdów. Najbardziej zaawansowane propozycje to nowoczesne systemy bezpieczeństwa.
LSCM (Low Speed Collision Mitigation) to system łagodzący skutki kolizji przy niewielkich prędkościach. Monitoruje on obszar przed samochodem i jeżeli nie dojdzie do reakcji kierowcy, automatycznie i delikatnie uruchamia hamulce. Zależnie od kilku parametrów (warunków drogowych, dynamiki pojazdu oraz toru jazdy pojazdów, rodzaju przeszkód i stanu nawierzchni), dzięki interwencji systemu LSCM możliwe jest całkowicie uniknięcie zderzenia lub ograniczenie jego skutków.
W nowej Pandzie Fiat oferuje dwie dodatkowe funkcje: automatycznego hamowania awaryjnego (Automatic Emergency Braking - AEB) i "Prefill". Pierwsza z nich dokonuje oceny położenia i prędkości przeszkód, prędkości auta (w zakresie poniżej 30 km/godz.), przyspieszenia bocznego, kąta skręcenia koła kierownicy oraz siły nacisku na pedał hamulca i jej zmiany i uruchamia hamowanie awaryjne (o ile nie zrobi tego kierowca, mający pełną kontrolę nad pojazdem). Natomiast funkcja "Prefill" wstępnie zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, aby zapewnić szybszą reakcję hamulców i krótszy czas hamowania - automatycznego hamowania awaryjnego lub hamowania przez kierowcę.
Za oszczędność paliwa i ekologię w nowej Pandzie będzie odpowiadał między innymi system Start&Stop dostępny we wszystkich silnikach benzynowych TwinAir oraz 1.3 Multijet 75 KM. Dodatkowo na tablicy rozdzielczej Gear Shift Indicator podpowiada kierowcy moment zmiany biegów zoptymalizowany pod kątem minimalnego zużycia paliwa. Auta napędzane silnikiem 0.9 Twinair Turbo o mocy 85 KM są wyposażone w funkcję jazdy ekologicznej, uruchamianą poprzez naciśnięcie przycisku "ECO" na tablicy przyrządów. W trybie ECO następuje zmniejszenie momentu obrotowego o 45 Nm (ze 145 do 100 Nm), co umożliwia jazdę mniej dynamiczną, ale za to bardziej ekonomiczną.
Nowa Panda będzie mogła też być wyposażona w system Blue&Me, który pozwala połączyć z samochodem przez Bluetooth do 5 telefonów. Dzięki temu samochodowy system audio będzie pracował jako zestaw głośnomówiący, umożliwiając też odczytywanie SMS-ów. Dodatkowe gniazdo USB daje możliwość słuchanie muzyki znajdującej się na pamięci zewnętrznej. Nieco droższa odmiana systemu będzie połączona z nawigacją TomTom wyposażoną w usługę LIVE informującą o aktualnej sytuacji na drodze, pogodzie, czy punktach docelowych z bazy Google.
sj