Trwa ładowanie...
d1t6mla
19 sierpnia 2016, 15:50

Nowela ustawy o publicznym transporcie zbiorowym z podpisem prezydenta

d1t6mla
d1t6mla

Przesunięcie o rok - czyli do 1 stycznia 2018 r. - wejścia w życie części nowych przepisów dotyczących ulg ustawowych, m.in. dla uczniów i studentów w transporcie drogowym, zakłada podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja ustawy o transporcie publicznym.

Zmiana, którą wprowadza nowelizacja, wydłuża okres stosowania obowiązujących obecnie zasad dot. ulg w transporcie publicznym. Przepisy musiały zostać przedłużone z uwagi na niedostosowanie się większości samorządów do wymogów prawa.

W myśli noweli część nowych przepisów dotyczących ulg ustawowych wejdzie w życie 1 stycznia 2018 r.

Chodzi o przepisy, zgodnie z którymi ulgi ustawowe miałyby obowiązywać tylko w przewozach o charakterze użyteczności publicznej, tj. realizowanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych, zawartej pomiędzy operatorem a właściwym organizatorem publicznego transportu zbiorowego (jednostki samorządu terytorialnego).

d1t6mla

Przewoźnicy, którzy nie podpiszą umowy z samorządem, nie zostaną operatorami publicznymi i nie będą mieli możliwości uzyskiwania rekompensaty za stosowane przez nich ulgi.

Ponadto do 31 grudnia 2017 r., wydłużono także ważność zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym wydanych na podstawie przepisów dotychczasowych. Ich ważność upływała 31 grudnia br.

"Przedłużenie okresu stosowania obowiązujących obecnie zasad prowadzenia działalności w zakresie regularnego przewozu osób w krajowym transporcie (...) ma pozwolić zachować pasażerom pełen dostęp do ulg ustawowych u wszystkich przewoźników - niezależnie od podpisania przez przewoźnika umowy z jednostką samorządu terytorialnego" - napisano w informacji na stronie prezydenta.

Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

d1t6mla

W Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa trwają prace nad całościową zmianą ustawy. Jej założenia obejmują m.in. zmianę charakteru przewozów użyteczności publicznej realizowanych przez organizatora publicznego transportu zbiorowego. Takie przewozy będą mogły być realizowane wyłącznie na tych liniach, które nie są obsługiwane przez przewoźników komercyjnych na zasadach rynkowych. Przewoźnicy komercyjni będą mogli ubiegać się o dopłatę z budżetu państwa z tytułu uznawania ulg ustawowych.

Resort chciałby także, aby pasażerowie mogli wysiadać nie tylko na przystankach określonych w rozkładzie jazdy. Wysokość opłat za korzystanie z przystanków w zależności od wielkości pojazdu byłaby zróżnicowana.

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa chce także wprowadzić zwolnienie z opłat na odcinkach płatnych dróg krajowych przewoźników, którzy wykonują regularne kursy pasażerskie na odległość do 50 km.

d1t6mla
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1t6mla
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj