Nowe testy Euro NCAP już wdrożone, na pierwszy ogień poszły Toyota Prius i Suzuki Baleno
Najnowsza generacja systemów autonomicznego hamowania nie tylko wykrywa samochody znajdujące się na linii jazdy, ale także jest w stanie zanotować wtargnięcie pieszego przed maskę. Natychmiastowa, automatyczna aktywacja układu hamulcowego może w takim przypadku uratować życie pieszego poprzez zatrzymanie samochodu przed kolizją lub zminimalizowanie jej skutków.
Prius jest pierwszym autem testowanym przez NCAP pod tym względem. Auto seryjnie wyposażane jest w system Toyota Safety Sense, który w sposób efektywny minimalizuje skutki ewentualnej kolizji z pieszym. Organizacja przyznała autu za działanie tego systemu komplet punktów, co pozwoliło mu uzyskać najwyższą notę, pięciu gwiazdek w teście EuroNCAP.
Drugą innowacją w klasyfikacjach instytutu jest podwójna ocena dla testowanych aut, uwzględniająca ich bazowe, seryjne wyposażenie pod względem bezpieczeństwa, oraz z pakietem dodatkowym. Powtórna próba jest robiona wyłącznie na wniosek producenta.
Jako pierwsze przez taka procedurę przeszło najnowsze miejskie mini produkowane przez Suzuki, czyli model Baleno. W pierwszej próbie samochód otrzymał trzy gwiazdki EuroNCAP, po wyposażeniu w tzw. "safety pack" (elementy opcjonalne, mające wpływ na bezpieczeństwo), oceniono auto na cztery gwiazdki. W podstawowym teście oceniane jest działanie m.in. poduszek gazowych, pasów bezpieczeństwa i stref zgniotu, w próbie dodatkowej na końcowa ocenę wpływ mają dodatki w stylu systemu AEB oraz lane support system (asystent pasa ruchu).
BC