Nowe silniki Toyoty: nie tylko do hybrydy?
Japoński gigant zaprezentował dwa silniki benzynowe, które w przyszłości mają stanowić podstawę napędu mniejszych modeli marki. Jak można było się spodziewać, głównymi celami Toyoty branymi pod uwagę podczas projektowania jednostek było ograniczenie spalania i awaryjności.
Pierwszym nowym silnikiem Toyoty jest jednostka 1,3 l wykorzystująca cykle Atkinsona. W odróżnieniu od najbardziej popularnego cyklu Ottona pozwala on na redukcję spalania i wzrost wytrzymałości. Ceną za te cechy jest jednak niższa moc. W nowym japońskim silniku poprawiono wydajność cieplną, do 13,5 zwiększono stopień sprężania, a wpadającemu do tłoków powietrzu nadawany jest ruch wirowy, dzięki czemu mieszanka paliwowo-powietrzna jest lepiej rozproszona, a co za tym idzie spala się z wyższą wydajnością. Jak informuje Toyota, nowy silnik charakteryzuje się wydajnością cieplną na poziomie 38 proc., co jest rekordem w tej klasie, a w porównaniu z najlepszymi silnikami obecnymi na rynku potrzebuje o 15 proc. mniej paliwa.
Drugim z zaprezentowanych silników jest trzycylindrowy, benzynowy motor 1,0 l, który korzysta z tych samych rozwiązań, które zastosowano w jego nieco większym krewnym. Silnik opracowany wspólnie z Daihatsu ma wydajność cieplną na poziomie 37 proc., a spalanie o ok. 30 proc. niższe niż jego współcześni rywale.
Do jakich modeli trafią nowe silniki Toyoty? Wiadomo, że obydwa będą mogły współpracować z systemem start/stop. Oznacza to, że przewiduje się stosowanie ich w samochodach o tradycyjnym napędzie. Z drugiej strony wiadomo, że jednostki pracujące w cyklu Atkinsona tradycyjnie stosowane są w hybrydowych modelach Toyoty. Niewielka pojemność wykluczałaby użycie czterocylindrowego silnika 1,3 l w Priusie czy Aurisie. Inaczej jest jednak w przypadku Yarisa. Hybrydowa odmiana tego modelu korzysta obecnie z silnika 1,5 l zaczerpniętego z poprzedniej generacji Priusa. Być może Japończycy chcą zastąpić tę jednostkę nowym silnikiem 1,3 l?
Do końca 2015 roku Toyota zamierza zaprezentować 14 nowych wariantów silnikowych. Jednostki te będą stopniowo trafiać do odświeżanych i nowo projektowanych modeli samochodów.
tb, moto.wp.pl