Nowe rodzinne auto Toyoty - sierpień 2001
Nowe rodzinne auto Toyoty, sierpień 2001, (mak)
Na początku przyszłego roku pojawi się konkurent dla takich aut jak Opel Zafira czy Volkswagen Sharan, ponieważ właśnie wtedy Toyota rozpocznie sprzedaż Avensisa Verso.
Rodzinny samochód wielofunkcyjny Toyoty został zaprojektowany tak, aby mogło w nim podróżować 7 osób. Avensis Verso jest nieco niższy od konkurentów, jego wysokość wynosi 1675 mm. Jednak, jak zapewnia producent, jego kabina jest przestronna dzięki niskiemu zamontowaniu podłogi oraz szerokiemu rozstawowi osi, który wynosi 2825 mm.
Avensis Verso ma 4650 mm długości i 1760 szerokości. W środku można zamontować od 5 do 7 pojedynczych siedzeń i ustawić je w dwóch lub trzech rzędach. Modele z sześcioma miejscami wyposażone są w luksusowe fotele typu "Capitain".
Auto oferowane będzie z benzynowym silnikiem VVT-i o pojemności 2,0 litra i mocy 150 KM przy 6000 obr/min lub z turbodieslem "common rail" o tej samej pojemności i mocy 116 KM przy 4 000 obr/min.
Napędzane silnikiem benzynowym auto osiąga prędkość maksymalną 192 km/h, a przyspieszenie do setki wynosi 11,4 sekundy. Dla jednostki wysokoprężnej wartości te to 180 km/h i 12,5 sekundy.
Toyota ma ambicje aby Avensis Verso uzyskał cztery gwiazdki w teście NCAP. Według producenta najistotniejszym elementem zapewniającym bezpieczeństwo jest pochłaniające siłę uderzenia podwozie. Przejmuje ono na siebie energię i rozprasza ją, minimalizując w ten sposób potencjalną deformację kabiny pasażerskiej.
Dodatkowo energia uderzenia pochłaniana jest przez słupki przednie, a rozpraszana przez drążki poprzeczne. Konstruktorzy tak zaprojektowali obramowania drzwi, boczne elementy dachu i słupki przednie, aby chroniły kabinę.
Toyota wyposażyła też Avensisa Verso w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz w boczne poduszki powietrzne. Za dopłatą dostępne będą też kurtyny boczne.
Konstruktorzy Toyoty dołożyli starań, aby kierowca mógł uniknąć wypadku. Tarcze hamulcowe mają średnicę 15 cali. Prowadzący może skuteczniej hamować dzięki pedałowi hamulca z podwójnym cięgnem. Skuteczne hamowanie ułatwiają ABS, EBD (elektroniczny system rozdziału mocy hamowania), oraz wspomaganie działania pedału hamulca tzw. Brake Assist.
Takie rozwiązania zapewniły Toyocie Avensis Verso uzyskanie dobrego wyniku w testach przeprowadzonych przez producenta. Droga hamowania auta jadącego z prędkością 100 km/h przy zimnych hamulcach wyniosła 39,2 m, natomiast przy rozgrzanych 40,2 m. Jest to najlepszy wynik w klasie samochodów z segmentu MPV.
Avensis Verso skonstruowany został z myślą o sympatykach rodzinnych aut wielofunkcyjnych oraz o miłośnikach kombi. Takich klientów chce właśnie przyciągnąć Toyota, która zamierza sprzedać do 2005 roku 800 tys. samochodów, a nowy model ma jej w tym pomóc.
Głównym rynkiem dla Avensisa Verso mają być Niemcy, Francja, Włochy, Wielka Brytania, Irlandia Północna oraz Hiszpania, gdzie sprzedawane jest 80% aut typu MPV.