Trwa ładowanie...
d18tafa
20-10-2008 12:20

Nowe prawo unijne to droższe samochody

d18tafa
d18tafa

Osiągniecie celów wyznaczanych przez projekty unijnych dyrektyw ekologicznych i klimatycznych oznacza koszt 4-7 tys. euro w przeliczeniu na każdy wytworzony samochód - oceniają przedstawiciele koncernu General Motors.

O możliwych skutkach projektowanych unijnych regulacji, głównie w zakresie redukcji emisji CO2, dla przemysłu motoryzacyjnego mówił w poniedziałek w Katowicach dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland, Antonio Francavilla.

_ Te koszty, wymagane dla osiągnięcia zakładanych celów, można ponieść, tylko pytanie, kto za to zapłaci _ - powiedział szef gliwickiej fabryki Opla podczas Regionalnego Forum Biznesu firmy doradczej Ernst&Young.

Francavilla podkreślił, że firmy motoryzacyjne nie negują konieczności ograniczania emisji CO2, poprawy efektywności energetycznej i innych proekologicznych rozwiązań, optują jednak za rozłożeniem ich w czasie.

d18tafa

Dyrektor poinformował, że w ciągu minionych pięciu lat gliwicka fabryka Opla zmniejszyła zużycie energii elektrycznej o 50 proc., co oznacza, że dziś do wyprodukowania jednego samochodu potrzeba o połowę mniej energii niż w 2002 roku.

Zużycie wody w fabryce w przeliczeniu na jeden samochód zmniejszono w ostatnich latach o 40 proc. Gliwicki zakład jest także jedną z trzech fabryk GM w Europie, z których produkcji nie powstają żadne odpady trafiające na składowiska.

_ General Motors popiera ideę i zamiar zmniejszenia emisji CO2. Wiem, że takie samo stanowisko zajmują inne firmy motoryzacyjne. Natomiast niepokoi nas tempo, w jakim proponuje się wprowadzić ograniczenia _ - zaznaczył dyrektor gliwickiej fabryki.

Jego zdaniem, przemysł samochodowy, podobnie jak np. oparta na węglu energetyka, potrzebuje więcej czasu, aby dostosować się do nowych warunków.

d18tafa

Dyskutowany obecnie unijny pakiet klimatyczno-energetyczny to rozwinięcie i uszczegółowienie celów, nakreślonych już w marcu 2007 roku przez Radę Europejską. Chodzi o tzw. program 3x20, w ramach którego zakładane jest osiągnięcie do 2020 roku 20- procentowej redukcji emisji CO2, wzrost udziału energii odnawialnej w bilansie do 20 proc. (w Polsce 15 proc.), wzrost efektywności energetycznej o 20 proc. oraz 10-proc. udział biopaliw w sprzedaży paliw dla transportu.

d18tafa
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d18tafa
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj