Trwa ładowanie...

Nowe parkingi i lepsza komunikacja miejska. Patryk Jaki nie widzi tu sprzeczności

Nie dla opłat za wjazd autem do centrum i więcej parkingów. Patryk Jaki ogłosił, że chce, by Warszawa skończyła walkę z kierowcami. Jednocześnie kandydat na prezydenta miasta planuje inwestować w komunikację zbiorową, by warszawiacy i tak porzucili samochody.

280
219
16
Share
Nowe parkingi i lepsza komunikacja miejska. Patryk Jaki nie widzi tu sprzecznościŹródło: East News
d2ma4hl
d2ma4hl

Jak poradzić sobie z tym problemem poruszania się po centrum Warszawy? Sposoby są dwa: albo rezygnujemy z aut, albo trzeba wybudować więcej parkingów. Ten drugi zdaje się być prostszy, bo nie wymaga namawiania mieszkańców do zmiany myślenia. – W 2006 roku kandydaci Platformy Obywatelskiej obiecali, że zbudują w Warszawie 17 parkingów podziemnych – przypomniał ubiegający się o fotel prezydenta stolicy Patryk Jaki. – Ile z tych 17 parkingów powstało w Warszawie? Zero – rozliczył rządzących po trzech kadencjach polityk.

W sobotę 5 maja kandydat ogłosił swój plan na rozwiązanie problemów z parkowaniem. Obiecuje w nim, że jeśli wygra wybory, to do Rady Warszawy wpłynie program budowy parkingów dla mieszkańców. Jaki stawia głównie na obiekty podziemne, które miałyby pojawić się w kluczowych miejscach, takich jak plac Teatralny, Bankowy i Defilad. Ponadto przewiduje stworzenie parkingów naziemnych w dalszych dzielnicach Warszawy, przy czym te miałyby powstać w konsultacji z mieszkańcami osiedli.

Na pierwszy rzut oka pomysł zdaje się być wprost genialny. Skoro brakuje parkingów w Warszawie to wystarczy je dobudować i problem zostanie zażegnany. Co więcej, przenosząc samochody w podziemia, Jaki zrobiły miejsce dla terenów zielonych – coś, na czym jak sam mówi bardzo mu zależy. Pojawia się pytanie, czy w centrum Warszawy naprawdę brakuje parkingów? Więszość zmotoryzowanych zapewne powie, że tak. Organizacja Miasto Jest Nasze ma jednak inne zdanie.

d2ma4hl

Analiza powstała w 2017 r., krótko po ogłoszeniu planu obecnie rządzących w stolicy na rozbudowę parkingów. Miasto chce utworzyć 2000 nowych, podziemnych miejsc parkingowych za 200 mln zł. Kwota jest – łagodnie mówiąc – ogromna. Według szacunków MJN, wystarczyłaby na budową 800 mieszkań komunalnych, 66 żłobków, 11 km linii tramwajowych lub 280 km dróg rowerowych. Miałaby uzasadnienie, gdyby faktycznie miejsc do parkowania w centrum było mało. Tymczasem MJN naliczyło ich 11 000, biorąc pod uwagę tylko te kryte. Co więcej, w Warszawie przypada 93 miejsc podziemnych i w parkingach piętrowych na 1000 mieszkańców. Dla porównania, w Paryżu wskaźnik ten wynosi tylko 76, zaś w czeskiej Pradze skromne 40.

Jaki nie przedstawił konkretnego budżetu na budowę parkingów, ale trzeba się spodziewać, że koszty prawdopodobnie nie będą niższe niż 200 mln zł. Potencjalnym źródłem pieniędzy na taką inwestycję mogłyby być opłaty z niedawno zaaprobowanych stref czystego transportu. Dla przypomnienia, miasta mogą teraz tworzyć obszary, w których trzeba płacić za wjazd autami innymi niż elektryczne, wodorowe czy na CNG lub LNG. Ustawa określa maksymalne kwoty – 2,5 zł za godzinę i 25 zł za dobę. Jednak Jaki nie wierzy w tę strategię. Jego zdaniem bez odpowiednio rozbudowanej komunikacji miejskiej nie ma co wprowadzać takich ograniczeń.

Stąd też wspomniał o kolejnym ze swoich planów. Chce zainwestować w rozwój środków transportu publicznego tak, by rodziny w każde miejsce mogły dojechać metrem, autobusem czy tramwajem. Cieszy, że kandydat chce zająć się również i tą kwestią. Każdy się zgodzi z Jakim, że jeśli w Warszawie będzie świetna komunikacja miejska to kierowcy sami zdecydują się na zostawienie samochodów w domu lub na działających już parkingach P+R. To jednak rodzi kolejne pytanie. Skoro polityk i tak zdaje się chcieć, by warszawiacy nie jeździli samochodami, po co inwestować w kolejne parkingi?

Parking P+R przy Al. Krakowskiej w Warszawie Materiały prasowe
Parking P+R przy Al. Krakowskiej w Warszawie Źródło: Materiały prasowe, fot: ZTM

Moim zdaniem ta strategia nie przyniesie oczekiwanych skutków. Dając do dyspozycji kierowców więcej miejsc parkingowych, tylko zachęca się ich do używania samochodów. Nawet jeśli komunikacja miejska będzie poprawiona, dlaczego mieliby chcieć ją wypróbować? Dotyczy to szczególnie autobusów, które prawie zawsze będą wolniejsze i mniej wygodne od własnego samochodu.

d2ma4hl

Jako mieszkaniec centrum Warszawy dużo bardziej jestem przekonany do wizji inwestycji w komunikację miejską, a także postawienie na alternatywne środki transportu. Szczególnie atrakcyjnie wyglądałyby dodatkowe ścieżki rowerowe, których w mieście tak bardzo brakuje. Patrząc po tym, jak często trudno o wolny rower miejski, mam wrażenie, że warszawiacy by się w tym momencie zgodzili. Szczególnie, że zachodnie miasta odchodzą od budowy kolejnych parkingów. Najlepszym przykładem jest tutaj Oslo, które poszło o krok dalej i w 2017 roku usunęło z centrum 650 miejsc parkingowych.

d2ma4hl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze (16)

Dzieci widzą i słyszą. #StopMowieNienawiści.
25 marzec 2015,
KubasU mnie zajechanie drogi przez TIRa skończyło się dachowaniem na A4. Na szczęście nic mi się nie stało
26 marzec 2015,
amjNiestety tak te h...je tirowcy jeżdrzą myślą że droga należy tylko do nich. Poco wyłanczać tempomat jak można wyjechać przed osobówkę niech ten z tyłu się ...Czytaj całość
26 marzec 2015,
kotkaTym wszystkim którym się wydaje że kierowca tira nie widział osobówki jest w błędzie ! Z wysokiej kabiny widać WSZYSTKO . To może nuda , poco ruszać tempomat ...Czytaj całość
Rozwiń komentarze (16)
d2ma4hl
d2ma4hl
d2ma4hl
d2ma4hl
d2ma4hl
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (883 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.