Nowe modele w polskiej ofercie China-Motors
Polski przedstawiciel spółki China-Motors Hong Kong sprowadził do kraju trzy nowe modele - Zhongxing Landmark, SMA C32 oraz Zotye Nomad. W ofercie pojawił się również zmodernizowany Wuling Sunshine Deluxe. Wszystkie samochody można już oglądać w gdańskiej siedzibie China-Motors. Lokalne biuro rozpoczęło działalność 4 września 2006 roku. Firma wykorzystuje lukę prawną, która zakłada że importerami samochodów mogą być ich nabywcy.
Zhongxing Automobile Landmark (od 79 990 zł)
Samochód produkowany od 2005 roku przez Hebei Zhongxing Automobile. Firma ta oferowała wcześniej produkty oparte na starszych modelach Toyoty i Hyundaia, ale w końcu zdecydowała się wypromować model opracowany w 100% przez własnych inżynierów. Chiński SUV jest przystosowany do przewozu 7 osób. Samochód wygląda bardzo nowocześnie i pod względem wykonania i wykończenia bije na głowę np. Xinkai SUV.
Najpopularniejszą jednostką jest silnik Mitsubishi (kod 4G64) o poj. 2.4 litra 16V SOHC i mocy 127 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 196 Nm. Seryjnie napęd jest przenoszony przez 5-biegową manualną przekładnię na tylną oś (RWD). Przy masie 1 670 kg, rozpędza się maksymalnie do około 150 km/h. Do wyboru jest także 4-stopniowy automat i napęd na cztery koła (AWD). W Landmarku montowana jest elektrycznie przełączana skrzynia rozdzielcza z przełożeniami 2H, 4H i 4L, którą można dołączyć podczas jazdy (synchronizowana). Silnik spełnia normę czystości spalin Euro 3. Oferowany jest także stary silnik wysokoprężny Nissana (kod QD32), który z poj. 3.2 litra uzyskuje moc 110 KM i 221 Nm momentu obrotowego. Spełnia on tylko normę Euro 2. Seryjne wyposażenie obejmuje manualną klimatyzację, pełną elektrykę i radio z CD. Elementy bezpieczeństwa występują w zależności od umowy importera z producentem.
Za dystrybucję samochodów w Europie Zachodniej odpowiada belgijski diler samochodów używanych - Cardoen (cardoen.be). Ten sam diler oferuje także samochody marki Brilliance, a jego atutem jest szeroki zasięg działalności - obejmujący wszystkie kraje Beneluxu - a także rozwinięta sieć dilerska ze stacjami obsługi. Kolejny diler pojawił się niedawno we Francji (zhongxing.fr). Firma Zhongxing już podpisała umowę z mieszczącą się w New Jersey spółka Chamco Auto, która chce zostać pierwszym oficjalnym importerem samochodów chińskich w USA. Początek planowany jest na drugą połowę 2007 roku, a oferta będzie początkowo obejmować dwa modele - osobowy i crossover - produkowane przez nowo powstałą spółkę ZXAUTO CHANGCHUN China. Roczna produkcja wynosić będzie 300 000 sztuk.
Shanghai Maple Automobile C32 (od 39 990 zł)
Firma Shanghai Maple Automobile należy do koncernu Geely Group. Wcześniej firma była posądzana przez Citroena za skopiowanie modelu ZX, przez co SMA musiało wprowadzić zmiany w wyglądzie zewnętrznym. Firma tłumaczyła się, że kupowała podzespoły od tego samego dostawcy co Citroen (w Chinach tworzy joint-venture z koncernem Dongfeng). Model C32 występował wcześniej jako Marindo 303 i w przypadku tego modelu oznaczenie 32 oznacza rodzaj nadwozia sedan. Wersja C31 przeznaczona jest dla wersji hatchback, która nadal przypomina z zewnątrz Citroena ZX. Wnętrze chińskiego odpowiednika bazuje jednak na rozwiązaniach nowszego modelu Xsara. Modele z serii "F", nawiązujące stylizacją przodu do aut marki Audi, powoli zostają zastępowane na rynku nowocześniejszymi i - jak wskazują sami chińczycy - ładniejszymi modelami.
Model C32 ma długość 4 435 mm, czyli tyle samo co np. Alfa Romeo 156. Szerokość i wysokość to odpowiednio: 1 710 i 1 430 mm. Rozstaw osi mierzy 2 540 mm. Bagażnik może pomieścić 520 litrów. Samochód wyposażony jest w szesnastozaworowy silnik benzynowy o poj. 1.3 litra o mocy 85 KM, który umożliwia rozpędzenie auta do około 150 km/h. Za przeniesienie napędu odpowiada 5-biegowa manualna skrzynia biegów. Wersja oferowana w Polsce posiada w standardzie m.in.: poduszkę powietrzną kierowcy oraz ABS+EBD.
Zotye Nomad (od 43 333 zł)
Zotye Holding Group Co., kupił niedawno od koncernu Fiata linię montażową do produkcji modelu Lancia Lybra. Jednocześnie chiński producent nabył intelektualne prawa do tego modelu oraz do silnika benzynowego o poj. 1.6 litra o mocy 106 KM. W planach firmy jest również kupno linii montażowej Fiata Multipli, co ma nastąpić po zakończeniu jej produkcji w 2009 roku.
Zotye Nomad jest wytwarzany na licencji Daihatsu, a jego japońskim odpowiednikiem jest model Terrios. Samochód ten w praktycznie niezmienionej formie produkowany był w latach 1997-2006. W ostatnim roku Daihatsu przedstawiło nowy model, dzięki czemu Zotye mogło nabyć licencje do starszego modelu. Do napędu Nomad’a przeznaczone są dwa silniki benzynowe - 1.3 (85 KM) i 1.6 (100 KM). Wersja z mocniejszą jednostką kosztuje minimum 46 666 zł. Trzeba dodać, że w przeciwieństwie do Teriosa, Nomad ma napędzaną tylko tylną oś. Według potwierdzonych informacji, to tylko kwestia czasu kiedy pojawi się odmiana 4x4, ponieważ pozwala na to konstrukcja zawieszenia, a jedynym problemem jest stworzenie przeniesienia napędu do silników zaadaptowanych z Mitsubishi.
W Polsce spółka China-Motors oferuje samochód w dwóch wersjach wyposażenia - Standard i Fashionable. Ta ostatnia posiada m.in.: system ABS, pokrywę koła zapasowego i stopnie
boczne.
Zotye Holding powstał w 1992 roku w Yongkang City (prowincja Zhejiang) i początkowo pełnił rolę dostawcy blach dla producentów z branży motoryzacyjnej. Firma ma bardzo ambitne plany, biorąc pod uwagę że pierwszy samochód terenowy - o nazwie Zotye2008 - został wyprodukowany w styczniu 2006 roku. W pierwszym roku dystrybucji sprzedało się 13 000 sztuk tego auta, z których 1 000 sztuk trafiło na eksport, natomiast przez pięć m-cy 2007 roku było to 10 000 sztuk. W 2010 roku Zotye chce produkować już 300 000 pojazdów.
Wuling Sunshine po face-liftingu (od 32 990 zł)
Firma Liuzhou Wuling Motors została założona w 1996 roku, a jej specjalnością stały się małe pojazdy użytkowe. Jest ona częścią ustanowionego w 1958 roku holdingu Wuling Group (połączonego z SAIC GM), który należy 500 największych przedsiębiorstw w Chinach. Samochody bazują na rozwiązaniach starszych modeli Suzuki.
Samochód przeznaczony do przewozu osób, który oferowany jest z dwoma długościami nadwozia. Krótsza o długości 3 695 mm może pomieścić maksymalnie 8 osób (przy szerokości 1 495 mm). Pojazd w tej specyfikacji dostępny jest w dwóch wersjach wyposażenia - ECO i Standard. W obydwu podstawowa konfiguracja foteli to 2+2+3, tylko że w wersji ECO drugi i trzeci rząd nie posiada zagłówków i ma nieznacznie lepsze wyposażenie. Środkowy rząd może mieć opcjonalnie trzy miejsca. Dłuższa wersja (o 135 mm, w sumie 3 820 mm) oferowana jest wyłącznie w specyfikacji Deluxe. Jej atutem są m.in. obracane fotele w drugim rzędzie i klimatyzacja manualna centralnym nawiewem (cena 43 990 PLN).
Do wyboru są dwie benzynowe jednostki napędowe o poj. 1.0 i 1.3 litra, przy czym tylko ten pierwszy spełnia normę Euro 3. Mniejsza osiąga moc 52 KM (83 Nm) i pozwala rozpędzić auto do 105 km/h. Druga wyposażona jest w szesnastozaworową głowicę i uzyskuje moc 75 KM (102 Nm). W tym przypadku prędkość maksymalna wynosi 130 km/h. Maksymalna ładowność wynosi 500 kg.
W zmodernizowanej wersji ze zmienionym przodem zastosowano zintegrowaną ze zderzakiem konstrukcję z rur stalowych rur, przenosząca impet zderzenia czołowego na ramę samochodu. Jest to element bezpieczeństwa biernego, w zamian strefy kontrolowanego zgniotu.
W Chinach oferowany jest już nowy model Wulinga (Hong Tu), w którym montowane są silniki Euro 3 i Euro 4.
Źródło: Autochiny.pl
Zdjęcia: China-Motors