Trwa ładowanie...
17-07-2012 16:08

Nowe hybrydy Audi: A6, A8 i Q5 quattro

Nowe hybrydy Audi: A6, A8 i Q5 quattroŹródło: zdjęcie producenta
d3n5qqu
d3n5qqu

W 2011 roku Audi wprowadziło na rynek model Q5 hybrid quattro. W 2012 roku limuzyna wyższej klasy Audi A6 hybrid oraz luksusowa limuzyna Audi A8 hybrid poszerzyły ofertę samochodów z tym ekologicznym napędem.

Wszystkie trzy modele wyposażone są w silnik spalinowy 2.0 TFSI oraz w silnik elektryczny o łącznej mocy 180 kW (245 KM). Mogą być napędzane wyłącznie silnikiem spalinowym lub tylko elektrycznym, albo pracować w systemie hybrydowym. Ponadto, w momencie zwalniania odzyskują energię za pomocą rekuperacji, a przy dynamicznym przyspieszaniu silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy.

Audi A8 hybrid

Audi A8 łączy wydajność porównywalną z silnikiem sześciocylindrowym z zużyciem paliwa motoru czterocylindrowego. Jednostka 2.0 TFSI wespół z silnikiem elektrycznym generują 245 KM mocy. Maksymalny moment obrotowy to 480 Nm. Od 0 do 100 km/h hybrydowe A8 rozpędza się w 7,7 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 235 km/h. Przy tym flagowy okręt marki Audi zadowala się średnio jedynie 6,3 l paliwa na 100 km.

Audi A8 hybrid jest hybrydą równoległą. Silnik spalinowy oraz silnik elektryczny zostały zamontowane bezpośrednio jeden za drugim i w razie potrzeby mogą współpracować za pomocą tego samego sprzęgła. Napęd, poprzez zmodyfikowaną ośmiobiegową przekładnię tiptronic, skierowano na przednie koła. Akumulator litowo-jonowy znajdujący się z tyłu pojazdu dostarcza 1,3 kWh energii. Chłodzony jest powietrzem, a system chłodzenia w razie potrzeby przełącza się pomiędzy dwoma trybami pracy.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Napęd elektryczny pozwala Audi A8 hybrid na pokonanie około trzech kilometrów przy prędkości 60 km/h. Prędkość maksymalna przy użyciu wyłącznie napędu elektrycznego wynosi 100 kilometrów na godzinę. Kierowca może wybierać między trzema programami jazdy. Hybrydowy menedżer, będący jednostką sterującą układu przeniesienia napędu, wybiera najbardziej odpowiedni z pięciu trybów pracy.

d3n5qqu

Masa własna 1870 kg sprawia, że Audi A8 hybrid jest najlżejszą limuzyną hybrydową w swojej klasie. Taki wynik to efekt zarówno niskiej wagi dodatkowych komponentów hybrydowych (ok. 130 kg), jak i lekkiej karoserii. Wykonana z aluminium, w technologii ASF (Audi Space Frame), waży tylko 231 kg. Również układ jezdny modelu A8 hybrid jest zrobiony z lekkich materiałów. Wahacze zostały wykonane ze stopów metali lekkich, układ kierowniczy korzysta ze specjalnego elektromechanicznego napędu. System regulacji dynamiki jazdy Audi drive select oraz zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension wraz regulowanym systemem amortyzacji, znajdują się w standardzie.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Audi A6 Hybrid

Stylistyka Audi A6 hybrid, gama elementów wyposażenia dodatkowego i najnowocześniejsze systemy wspierające kierowcę nie różnią się od pozostałych modeli rodziny A6. Inny jest natomiast napęd.

d3n5qqu

Podobnie jak w Audi A8 hybrid, silnik hybrydowy dostarcza w sumie 245 KM. Lekki i nieduży akumulator umieszczono w bagażniku. Dostarcza on 1,3 kWh energii i 40 kW mocy z silnika elektrycznego. Chłodzenie baterii pochodzi z dwóch źródeł: za pomocą dmuchawy z wnętrza i poprzez własny obieg chłodzący, który jest sprzężony z układem klimatyzacji. Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h, hybrydowe A6 potrzebuje 7,5 sekundy, prędkość maksymalna to 240 km/h. Średnie zużycie paliwa spada poniżej 6,2 l na 100 km, a emisja CO2 wynosi 145 gram na kilometr.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Audi Q5 hybrid quattro

Q5 hybrid quattro, pierwszy model hybrydowy Audi, został skonstruowany jako hybryda równoległa. Tak jak i w dwóch innych hybrydowych modelach Audi, pojazd napędzają: silnik 2.0 TFSI oraz silnik elektryczny. Obie jednostki napędowe razem, dają w krótkim czasie 245 KM mocy i 480 Nm momentu obrotowego.

d3n5qqu

Audi Q5 hybrid quattro przyspiesza od zera do 100 km/h w 7,1 s, a jego maksymalna prędkość wynosi 225 km/h. Jego średnie zużycie paliwa wynosi jedynie 6,9 l na 100 km.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Kierowca, przy pomocy dźwigni zmiany biegów skrzyni tiptronic, może przełączać pomiędzy trzema programami jazdy. Pole EV daje pierwszeństwo napędowi elektrycznemu, program D steruje wydajnie oboma silnikami. Moduł C i manualna ścieżka tiptronic umożliwiają jazdę sportową. Na podstawie tych danych, system sterowania hybrydowego wybiera najbardziej odpowiedni rodzaj napędu. Audi Q5 hybrid quattro może poruszać się tylko przy pomocy silnika TFSI, wyłącznie dzięki napędowi elektrycznemu lub w trybie hybrydowym. Dodatkowo, może odzyskiwać energię podczas hamowania, by oddać ją przy dynamicznym przyspieszaniu, przy włączonych obu napędach.

Audi Q5 hybrid quattro można rozpoznać między innymi po całkowicie lakierowanych zderzakach i dziesięcioramiennych turbinowych felgach charakterystycznych dla tego hybrydowego modelu. Wewnątrz pojazdu, specjalny wyświetlacz informuje kierowcę o działaniu mechanizmu hybrydowego. Zawiera on m.in. wskaźnik mocy, który zastępuje obrotomierz.

ml/

d3n5qqu
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3n5qqu
Więcej tematów