Nowa żaluzja chłodnicy obniży zużycie paliwa nawet o 5 proc.
Opel opracował aktywną żaluzję chłodnicy, która w pełni osłania przednie wloty powietrza. Rozwiązanie pozwoli zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 5 proc.
Element ten steruje dopływem powietrza chłodzącego komorę silnika. Wloty są automatycznie zamykane, gdy zapotrzebowanie na chłodzenie jest najmniejsze. Gdy żaluzja jest "opuszczona" poprawiają się właściwości aerodynamiczne pojazdu, ponieważ opływające powietrze rozprowadzane jest na boki, zamiast trafiać do mniej efektywnej aerodynamicznie komory silnika.
Zamykanie i otwieranie żaluzji zależy od temperatury płynu chłodzącego i prędkości pojazdu. Przykładowo osłona otwiera się, gdy auto jedzie pod górę lub znajduje się w intensywnym ruchu miejskim. Zamykanie ma miejsce w trakcie prędkości autostradowej, gdy zapotrzebowanie na chłodzenie silnika jest mniejsze.
Inteligentny mechanizm steruje niezależnym otwieraniem i zamykaniem dolnego i górnego wlotu powietrza, umożliwiając wysoce efektywną jazdę w zróżnicowanych warunkach występujących w rzeczywistej eksploatacji, z uwzględnieniem czynników termicznych, elektrycznych i aerodynamicznych. Podstawową korzyścią z zastosowania tego rozwiązania jest poprawa aerodynamiki pojazdu, czyli zmniejszenie łącznego oporu powietrza nawet o 10 proc. Przekłada się to na obniżenie spalania o około 2 proc. (wg normy NDEC) lub nawet o 5 proc. w czasie jazdy z prędkością 130 km/h.
Pełna żaluzja przednich wlotów powietrza ma także zalety w aspekcie termicznym, ponieważ spowalnia ochładzanie się komory silnika po jego wyłączeniu lub przyspiesza rozgrzewanie się silnika po zimnym rozruchu – co zwłaszcza zimą zapewnia duże oszczędności w zakresie zużycia paliwa i przyspiesza uzyskanie komfortu cieplnego w kabinie.
Źródło: Opel
ll/moto.wp.pl