Od premiery w 1999 roku Opel Zafira uważany był za przestronne i wygodne w użytkowaniu auto dla licznej rodziny. W swojej nowej odsłonie samochód ten zyskał atrakcyjniejszy wygląd. Samochód może też zyskać przychylność nabywców za sprawą gamy silników, która obejmuje jednostki wykorzystujące olej napędowy, benzynę, a także gaz LPG i CNG.
Oficjalna premiera Zafiry Tourer nowej generacji będzie miała miejsce w połowie września podczas salonu motoryzacyjnego we Frankfurcie nad Menem. Już teraz Opel przedstawia jednak swoją nową propozycję potencjalnym klientom. Czy warto wstrzymać się z zakupem rodzinnego samochodu? Rozważą to przynajmniej esteci, bo w przeciwieństwie do wcześniejszych generacji, nowa Zafira wygląda dobrze. Kształt grilla chłodnicy przywodzi na myśl model Insignia, ale światła zarysowane są bardziej śmiało. Klosze reflektorów zachodzą głęboko w kierunku przednich słupków. W połączeniu z wyraźnymi przetłoczeniami ciągnącymi się wzdłuż nadproży buduje dynamiczny wizerunek samochodu. Nowa Zafira przypomina Merivę, ale nie zdecydowano się tu na zastosowanie tylnych drzwi otwieranych "pod wiatr".
* OPEL ZAFIRA TOURAN – ZOBACZ GALERIĘ * Na zaprezentowanych przez producenta zdjęciach na fotelach nowej Zafiry Tourer znalazła się skórzana tapicerka w dwóch kolorach. Odpowiadają one dwukolorowemu wystrojowi deski rozdzielczej i bocznych powierzchni drzwi. Nad środkową konsolą swoje miejsce znalazł uchylny ekran. Nowość Opla oferuje w swoim wnętrzu siedem miejsc, co powinno zaspokoić potrzeby bardziej licznej rodziny lub osób, które lubią podróżować z przyjaciółmi. Zastosowanie przeszklonego dachu pozwala odpowiednio doświetlić kabinę pasażerską. Konstrukcja przednich słupków - zamiast jednego grubego dwa cienkie - ma gwarantować kierowcy większe pole widzenia.
Atutem Zafiry zawsze były duże możliwości aranżowania wnętrza. W nowej generacji tego samochodu drugi rząd siedzeń składa się z trzech osobnych foteli, nie zaś kanapy. W środkowym fotelu można złożyć oparcie i uzyskać w ten sposób podłokietnik dla dwóch pozostałych podróżnych. Każdy z foteli drugiego rzędu może zostać przesunięty do przodu lub do tyłu w zakresie 21 cm. Trzeci rząd siedzeń - gdy nie jest on potrzebny - można złożyć tak, że elementy foteli całkowicie chowają się pod powierzchnię podłogi. Kiedy natomiast fotele te są używane, można przesunąć je o 5 cm w kierunku środka kabiny pasażerskiej.
Jak przekonuje producent, nowa Zafira Tourer będzie praktyczna podczas dalszych wyjazdów, na które bierzemy sporo bagażu. Przy pięciu używanych fotelach samochód oferuje bagażnik o pojemności 710 l. Po rozłożeniu drugiego rzędu foteli pojemność zwiększa się do 1860 l. W samochodzie będzie można znaleźć wbudowany bagażnik na rowery. Konstrukcja, którą będzie można wysunąć jak szufladę, umieszczona jest w tylnym zderzaku. Jak obiecuje Opel, na nowo zaprojektowany bagażnik będzie pozwalał na łatwiejsze zapinanie rowerów.
Nowość Opla - w porównaniu z obecnym modelem - urosła, na czym powinien zyskać komfort pasażerów. Rozstaw osi nowej Zafiry Turer wynosi 2760 mm. To o 5,7 cm więcej niż w obecnej generacji Zafiry. Wzrósł również rozstaw kół: do 1584 mm z przodu i 1588 mm z tyłu. W porównaniu z dzisiejszą Zafirą to odpowiednio o 9,6 i 7,8 cm więcej. Zawieszenie nowej Zafiry korzysta z tej samej przedniej osi, jaką zastosowano w modelu Insignia (izolowana rama pomocnicza i kolumna McPhersona). Tylna oś ma konstrukcję inspirowaną zawieszeniem Astry. Zastosowano tu belkę wahaczową z drążkami Watta. Całość zapewniać ma dobre własności trakcyjne oraz dobre tłumienie nierówności i hałasów.
* OPEL ZAFIRA TOURAN – ZOBACZ GALERIĘ * Nowa Zafira Tourer oferować ma przyzwoity poziom bezpieczeństwa dzięki zastosowanej elektronice. Samochód będzie można wyposażyć w korzystający z radaru adaptacyjny tempomat oraz system CMB, który uruchamia awaryjne hamowanie jeśli samochód niebezpiecznie zbliża się do pojazdu przed nim. W nowej generacji rodzinnego vana swoją premierę będzie miał system Opel Eye drugiej generacji. Oparty na działaniu kamer system ostrzega o przekroczeniu linii swojego pasa, posiada funkcję rozpoznawania znaków drogowych, przekazuje kierowcy informację o odległości do pojazdu znajdującego się z przodu, a także informuje o niebezpieczeństwie kolizji. System AFL+ steruje działaniem przednich świateł. Na bieżąco ustawia on reflektory tak, by zapewnić kierowcy jak najlepszą widoczność bez oślepiania innych użytkowników drogi. Nowa Zafira Tourer będzie też ostrzegać o możliwości kolizji z pojazdem
znajdującym się w martwym polu lusterek.
Samochody pokroju Zafiry Tourer kupują często osoby, które sporo podróżują. Dla nich szczególnie ważnym elementem samochodu jest odpowiedni silnik. Opel w nowej generacji swojego vana zaproponuje trzy odmiany silnika Diesla o pojemności 2.0 l. Doładowana jednostka w zależności od wersji dysponuje mocą 110, 130 lub 165 KM.
Tej jesieni Zafirę Tourer będzie można kupić także z doładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 1.4 l i mocy 120 lub 140 KM. Jednostki te będą współpracować z sześciobiegową przekładnią manualną lub automatyczną. By zmniejszyć zużycie paliwa, w nowej Zafirze Tourer zastosowany zostanie system Start/Stop. Dla tych, którzy niskie spalanie stawiają na szczycie swoich oczekiwań względem samochodu, Opel przygotować ma wersje Zafiry spalające gaz LPG oraz CNG.
Kilka miesięcy po premierze Zafiry Tourer samochód ten ma otrzymać kilka zupełnie nowych silników o wysokiej mocy.
tb/